Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer Trafikketaten - planseksjonen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer Trafikketaten - planseksjonen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer Trafikketaten - planseksjonen

2 Automatiske parkeringsanlegg- hva menes med dette? I områder med høye tomtekostnader og begrenset tilgang på areal kan det være nødvendig å etablere arealeffektive parkeringsanlegg. Automatiske/ mekaniske P- anlegg tillater å etablere langt flere p- plasser på det samme bebyggelsesområdet. Et ”automatlager ” er et anlegg som kan håndterer og forvarer gods som er plassert på eller i en enhentlig, standardisert lastbærer. All håndtering og forflyttning utføres ved hjelp av rullebaner, transportører, kraner, heiser, etc., og driften av anlegget overvåkes og styres av et datasystem. Den høye graden av mekanisering, sammen med et data styresystem, medfører at anleggene kan operere automatisk 24 timer i døgnet, og ofte uten noen form for bemanning.

3 ”Stadtlagerhaus” i Hamburg har tre Parksafe- 580 systemer med lagringskapasitet 132 biler

4 Automatisk bilparkering i Krefeld, Tyskland (lagringskapasitet biler) “Car Display Tower”

5 P-Snurran bilparkering i Stockholm Silo`ens innvendige diameter 18,80m antall av p- plasser per etasje 12 P- plass areal 13,4 kvm

6 Generell beskrivelse av de fleste typer automatiske P- anlegg  Anlegget er dimensjonert for å ta hånd om kjøretøy som har definerte dimensjonsbegrensninger og er utstyrt med at antall standardiserte lastbærere, tilsvarende antallet disponible parkeringsplasser  Ved ankomst til ”innstasjonen” parkerer sjåføren sitt kjøretøy oppe på lastbæreren, og dimensjonskontroll blir utført automatisk.  Ved innstasjonen finnes en terminal hvor man kan hente en parkeringsbillett som ”kvittering” for levert bil. Alternativt er terminalen utstyrt med kredittkortleser. Et ”leseutstyr” har registrert lastbærerens ID og koplet denne til parkeringsbilletten eller kredittkortet.  Ved uttak av parkeringsbillett starter anlegget automatisk, og lastbærer med kjøretøy forflyttes inn i anlegget. Ved uttak av parkeringsbillett starter anlegget automatisk, og lastbærer med kjøretøy forflyttes inn i anlegget.  Alle lagerplasser har et unikt lokasjonsnummer. Et datasystem holder rede på hvilke plasser som er ledige eller i bruk og på hvilken spesifikk lastbærer som bruker de enkelte lokasjonene.  Ved avhenting av kjøretøy leses parkeringsbilletten eller kredittkortet, og datasystemet finner fram til hvor i anlegget kjøretøy befinner seg. På utstasjonen ”leveres bilen på et fat” til sjåføren, og prosessen er sluttført.

7 Felles for alle automatiske P- anlegg: Alle systemene har et måle- system som sørger for at bilene blir plassert i en bås der det er plass til de. Hvis noen biler er for store, skal spesiell løsning finnes. Alle systemene har mulighet til å detekte hvorvidt det er mennesker eller dyr i bilen, men følsomheten når det gjelder disse systemene er svært avhengig av prisen. Alle systemene er ”hermetisk” lukket for uvedkommende. Alle firmaene sa seg villig å beregne priser og lignende ut fra planer eller skisser som skal sendes. Leverandører av automatiske parkeringssystemer vil normalt kunne tilpasse sine systemer slik at det passer med kundens ønske og krav.

8  Reollagring Alternative forvarings- og håndteringsmetoder for de standardiserte lastbærerne innefor et automatiske P- anlegg  Blokklagring  Kranhåndtering  Rullebaner og transportører  Vertikalttransportører (heiser)  AGV- systemer (autotrucker)  Luftpute teknikk

9 Jarmers Plass I København For tillegginformasjon om eksisterende automatiske/ mekaniske P- hus kan kontaktes planseksjonen i Trafikketaten (fotomontasje) 44 vanlige p- plasser117 automatiske p- plasser


Laste ned ppt "Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer Trafikketaten - planseksjonen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google