Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sensoriske tester Testing av produkter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sensoriske tester Testing av produkter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sensoriske tester Testing av produkter
Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU

2 Testing av flaskevann Hva kan testes?
Mulige problemstillinger: Kjenner vi egentlig forskjell på kjøpt vann og springvann? Hvilken type vann blir foretrukket av testgruppen? Hva inneholder det vannet som blir foretrukket? Kvalitet på vann: Bakterieinnhold Bly, Nitrat, … Natrium Klorid, Kalsium forbindelser pH

3 Testing av flaskevann (blindtest) Øvelse 1A
Dere får nå fem ukjente prøver av vann uten gass og skal gi disse en helhetlig vurdering ut fra hvor godt dere synes vannet smaker. Ved å vurdere et sett med egenskaper (se under) skal dere gi hver prøve ett terningkast fra 1 til 6, hvor 6 er best: Vurder følgende egenskaper: Friskhet Hvor tam eller flat smaken er Uønsket smak av fremmede stoffer Smak av mineraler

4 Gjennomfør test

5 Testing av flaskevann (åpen test) Øvelse 1B
Dere får nå fem kjente prøver av vann uten gass og skal gi disse en helhetlig vurdering ut fra hvor godt dere synes vannet smaker. Ved å vurdere et sett med egenskaper (se under) skal dere gi hver prøve ett terningkast fra 1 til 6, hvor 6 er best: Vurder følgende egenskaper: Friskhet Hvor tam eller flat smaken er Uønsket smak av fremmede stoffer Smak av mineraler

6 Gjennomfør test

7 Resultater Deltager Olden (A) kr. Imsdal (C) kr. Bon Aqua (B) kr.
VOSS (E) kr. 34,4 Springvann (D) kr. 0,- Blind Åpen 1203 2 4 6 0704 5 3 2711 0204 0403

8 Testing av flaskevann i salg i Norge (25. 5. 2012) Klikkmat
Testing av flaskevann i salg i Norge ( ) Klikkmat.no (Øyvind Lie) L’eau Sans Souci (kr pant) Leverandør: Tysk mineralvann Tappes: Fra kilden L’eau Sans Souci Friskt og godt, en anelse flatt: 6 Olden Still vann (kr. 11,67 + pant) Leverandør: Hansa Borg Bryggerier Tappes: Olden i Stryn Friskt kildevann, lavt mineralinnhold, nøytralt og litt tørr på smak: 5 Imsdal (kr. 12,60 + pant) Leverandør: Ringnes Tappes: Imsdalen, Østerdalen/Rondane Friskt vann, fin renhet, innslag av mineraler: 4 Bon Aqua (kr. 28,43 + pant sportsfl.) Leverandør: Coca-Cola Tappes: Fyresdal, Telemark Friskt vann, hint av plast lavt mineralinnhold fin lengde: 4 Testkriterier: Friskhet Flathet Smak av mineraler Uønskede smaker Skala Testet av to vinsmakere

9 Testing av flaskevann i salg i Norge (25.5.2012)
Evian (kr pant) Leverandør: Fransk mineralvann Tappes: Fra kilden Évian-les-Bains Friskt med god renhet, noe flatt på smak Innslag av mineraler: 3 Aqua Panna (kr. 33,20 + pant) Leverandør: Italiensk Tappes: Montolino Toscana Friskt men flatt på smak, lite innslag av mineraler, kort og bløtt på smak: 2 Voss (kr. 39,88 + pant) Leverandør: Scandza Drikker Tappes: Iveland, Setesdalen Rent på smak, innslag av plast, lavt mineral- innhold, syntetisk og litt flatt på smak: 1 Springvann (kr. 0,-) Leverandør: Oslo vannverk Tappes: Springen i Oslo, Maridalsvannet Smaker svømmebasseng og klor, faller utenfor testen: Testkriterier: Friskhet Flathet Smak av mineraler Uønskede smaker Skala

10 TV2’s test av norsk flaskevann
Imsdal, Olden, Bon Aqua, Voss, Evian, springvann Små smaksforskjeller, men … Mange foretrakk springvannet Langt flere bakterier i flaskevann enn springvann Sunt å drikke vann, men transport medfører store CO2 utslipp Testresultater: Bon Aqua Silver 22,- best ut i smakstesten Voss 62,- godt ut i smakstest Olden 19,80 nesten like godt likt som Voss Imsdal 19,80 nest sist i smakstest Evian 19,- Dårligst likt Alle priser er pr. liter

11 Lenker Testing av flaskevann i Norge av vinkjennere (mai 2012) Testing av flaskevann i Norge av folk flest Testing av flaskevann i USA (EWG - Environmental Working Group) (Flere typer flaskevann inneholder for høye verdier av uønskede stoffer)

12 Blind forsøk Ønsker å unngå at deltagerne er forutinntatte eller påvirkes av forventninger
Enkel blindt forsøk Informasjon holdes tilbake for deltagerne, men ikke forsøksleder - Deltagerne vet ikke om de tilhører testgruppen eller referansegruppen Testsituasjonen påvirker resultatet - ”Pepsi-utfordringen” Dobbel blindt forsøk - Verken deltagere eller forsøksledere kjenner detaljene i testbetingelsene - En tredje part setter opp forsøkt, forskjellig fra forsøksledere - Databaserte tester omtales enkelte ganger feilaktig som dobbelt blind Trippel blindt forsøk - En forsøksleder koder testen (ukjent med testgruppene) - En annen gjennomfører testen med testpersonene (ukjent med kodingen) - En tredje analyserer resultatet (ukjent med testgruppene og kodingen) Pepsi-utfordringen skriver seg fra eksperimenter utført med Coca-Cola og Pepsi-Cola. Hvor det var en fare for at den som ledet forsøket ubevist skulle løfte fram ett av produktene ut fra et ønsket resultat. Det kan være mengden av is i den ene typen drikke, plasseringen på bordet foran deltagerne, ulike blikk med forventninger osv. Databaserte tester kan lett gis en skjevhet da det er vanskelig å være helt nøytral når man setter opp spørreundersøkelsen i hvordan man formulerer seg og rekkefølgen på spørsmålene.

13 ABX-test Benyttes for å undersøke om testgruppen oppdager forskjell på to ulike produkter To produkter skal sammenlignes: Produktene A og B skal testes X er tilfeldig valgt mellom A og B Testgruppe skal finne om X er A eller B A B X

14 Placebo-effekten Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. Placeboeffekt kan observeres uten at det er gitt et aktivt virkende middel eller som en konsekvens av «skinnbehandling». Begrepet har vært i bruk fra 1780-tallet. Norsk wikipedia Bruk av placebo: I test gir en ofte placebo, som bør være en pille, kapsel, krem eller kur som visuelt, i smak, konsistens og/eller tekstur er identisk med det midlet som egentlig skal utprøves, dog uten de(t) aktive virkestoff. En gruppe får det middelet som skal testes, mens en kontrollgruppe får placebo for å registrere effektene i de to gruppene og forskjellene mellom dem. Placebo fra latin og kan oversettes med ”Jeg vil behage” Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt (Fra latin «Jeg vil skade»), som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger.[2] Et klart eksempel på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig.

15 Tor-Johan Ekeland, Høgskulen i Volda
Placebo-effekten Undersøkelser har vist at i gjennomsnitt skyldes % av effekten til et bredt spekter av medisiner, placebo-effekten. Placebo forsker Irvin Kirch har studert placebo-effekten ved bruk av lykkepiller og er kommet fra til at over 80 % av effekten skyldes placebo. ”Kroppens skjulte intelligens”, Åse Dragland Symbol Språk/kultur Når vi tar en pille så tar vi egentlig to piller: En med det aktive kjemiske stoffet som blir brutt ned gjennom kroppens stoffskifte og som kommuniserer gjennom signalstoffer En som bærer av et symbol som bearbeides av kroppens mentale prosesser og påvirker vår holdninger og forventninger. Aktiv substans Materiell verdi Tor-Johan Ekeland, Høgskulen i Volda

16 Forskerens innflytelse på undersøkelsen Robert Rosenthal (1976)
Rorschach test Ved å la pasienter fortelle hvordan de tolker en blekkflekk, kan psykologen få innsyn i pasientens indre liv. Forsøkslederen fortalte en gruppe studenter at erfarne psykologer hadde funnet ut at pasienter stort sett tolket disse figurene som menneskelignende. Forsøkslederen fortalte en annen gruppe studenter at erfarne psykologer hadde funnet ut at pasienter stort sett tolket disse figurene som dyrelignende. Ganske riktig studentene fikk bekreftet det forsøkslederen fortale dem selv om blekkflekkene var de samme i begge gruppene. Vi påvirkes av våre forventninger. Rorschach-metoden eller Rorschach-testen er en psykologisk projektiv testmetode, som benyttes av psykologer og psykiatere innenfor den freudianske psykologiskole. Metoden brukes til å utforske den ubevisste delen av sinnslivet hos pasienten. Testen består av ti offisielle billedkort med blekkflekker. Psykologen presenterer blekkflekkene i en bestemt rekkefølge og ber pasienten fortelle hva det første som faller dem inn, er. Rorschach-metoden ble utviklet av den sveitsiske psykiateren Hermann Rorschach på begynnelsen av 1900-tallet. Norsk Wikipedia

17 Labyrint-smarte og labyrint-dumme rotter
Forskeren Robert Rosenthal ved Harvard universitetet inviterte studenter til å gjøre forsøk med rotter som skulle finne veien til mat i en labyrint. Studentene ble fortalt at det var to stammer rotter: - En stamme labyrint-smarte - En stamme labyrint-dumme Studentene bekreftet gjennom forsøk rottenes spesialiteter, til tross for at de var tilfeldig plukket ut fra samme stamme. Labyrint- smarte Labyrint- dumme Rupert Sheldrake, Vitenskapens vrangforestillinger

18 Fargen betyr mer enn vi tror Louis Cheskin var overbevist om at kundene overførte de god assosiasjonene til smaken I 1940-årene var ikke margarin populær i matlaging og ble utkonkurrert av smør. Forsøk utført av Cheskin på 50-tallet viste at årsaken ikke var smaken, men den hvite fargen. Hvordan skulle man så få folk til å velge margarin i stedet for smør? - Kalte margarinen for Imperial … - … og prydet pakningen med en flott krone - Pakket den inn i folie (høy kvalitet) … - … og farget margarinen gul Tester viste at: Hvit margarin falt helt igjennom for den gule Imperial Margarin med krone selv om innholdet var det samme. Malcolm Gladwell, “Blink – Intuisjonens kraft

19 Smaken påvirkes av så mangt
Christian Brothers (CB) var et lavpris brandymerke som dominerte markedet. Så begynte de å miste markedsandeler til E&J og ville vite hvorfor. De var ikke dyrere og samme tilgjengeligheten. De lot 200 personer ta en blindtest for å bedømme smaken, og CB kom best ut. De lot 200 personer ta en åpen test, dvs. de visste hvilket merke de smakte på. CB kom enda bedre ut mht smaken. Så lot de flaskene til de to merkene stå i bakgrunnen under testen. Da kom E&J best ut av det mht. smaken. Det viste seg at E&J hadde en meget elegant flaske nesten som en karaffel, mens CD’s var ganske ordinær. Vi ser at CB ble bedømt til å være en bedre brandy enn E&J, dessuten hadde de et sterkere merkenavn, likevel mistet de markedsandeler.

20 Referanser Rupert Sheldrake, Vitenskapens vrangforestillinger, Flux 2012 Malcolm Gladwell, Blink – intuisjonens kraft, Gyldendal 2005 Rupert Sheldrake, Seven experiments That Could Change the World, Park Street Press 2002 Åse Dragland, Kroppens skjulte intelligens – Ny viten om den tette forbindelsen mellom kropp og sinn, Flux 2012

21 Oppsummering Våre forventninger har stor betydning for vår opplevelse (Placebo-effekt) Forsøkslederes forventninger og ønsker påvirker forskningsresultatene Innpakning, farge, konsistens påvirker hvordan et produkt smaker Blind og dobbel blindtesting er viktig for å redusere virkningen av forventninger og ønsker


Laste ned ppt "Sensoriske tester Testing av produkter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google