Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart."— Utskrift av presentasjonen:

1 EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart

2 Før vi starter.. • Hvor fort tror du at du leser? • Hvorfor vil du lese fortere enn du gjør i dag? • Hva skal til for å bli bedre? • Hvor mye kan du trene?

3 Hvor fort leser du til vanlig? • Nå kommer det en tekst som du får se i et halvt minutt • Les denne teksten slik du pleier å gjøre • Bruk helt vanlig fart • Legg merke til hvor langt du har kommet når teksten forsvinner • Klar – ferdig – gå

4 Hodet og kroppen min blir aldri helt vant med å skille drøm fra virkelighet før det har gått noen minutter. Jeg strekker meg i senga, lar marerittet slippe. Så kommer det en litt myk følelse i magen. På grunn av kortet. For en’te gang tar jeg fram kortet jeg har under puta. På framsiden er det en tegning av et åpent fuglebur. Dear David, står det øverst på baksiden. På grunn av en mengde nifse og merkelige ting som har skjedd med familien vår, skal alle slike rare brev og andre ting vi får, gis til politiet. Det har jeg ikke gjort med dette kortet. Det er fordi det står en setning til på det, som jeg ikke vil noen andre skal lese. Skrevet med jenteskrift.

5 ?

6 Hodet og kroppen min blir aldri helt vant med å skille drøm fra virkelighet før det har gått noen minutter. Jeg strekker meg i senga, lar marerittet slippe. Så kommer det en litt myk følelse i 70 magen. På grunn av kortet. For en’te gang tar jeg fram kortet jeg har under puta. 100 På framsiden er det en tegning av et åpent fuglebur. Dear David, står det øverst på baksiden. På grunn av en mengde nifse og merkelige 150 ting som har skjedd med familien vår, skal alle slike rare brev og andre ting vi får, gis til politiet. Det har jeg ikke 200 gjort med dette kortet. Det er fordi det står en setning til på det, som jeg ikke vil noen andre skal lese. Skrevet med jenteskrift. 250

7 Hva er Pageturner? • Øyetreningsprogram på nett, som lærer deg å lese hurtig • Trener opp øynene til å bevege seg jevnt og fort over teksten man leser • Øynene følger en markør som beveger seg over skjermen • Etter en til to uker med trening har hjernen din vent seg til større lesefart – og får med seg innholdet like bra som før.

8 To måter å lese på • Dra sammen bokstavene og bokstavlydene til ord (b – i – l blir til bil) - Sakte og nøyaktig lesing • Kjenne igjen ordet med en gang - Går mye fortere Vi bruker begge måtene å lese på Pageturner gjør deg bedre til å lese helord.

9 Går det an å lese ’umulige’ ord? Hjernen vår jobber hardt for å finne mening – også når ordene ikke er ordentlige ord Les denne teksten så fort du kan:

10 En unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlagnd har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehlet.

11 Sammenhengen er viktig ’botsvkeane’ - vanskelig å lese ’to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst’ - sammenhengen gjør det lettere Når lesefarten din øker, er det lettere å se sammenhengen som ordene står i.

12 Inn i treningsrommet i Pageturner • Nå skal dere få bli med inn i treningsrommet og oppleve hvordan en trener øynene til å lese fort • Treningen er kjedelig, men veldig effektiv Lærer åpner treningsøkt 8 på sin lisens og lar den gå i 6 minutter (=uten tekst i 4 min og med tekst i 2 min).

13 Les teksten på Pageturner-måten Nå kommer det en ny tekst som dere får se i et halvt minutt Les den på Pageturner-måten: - La øynene gli jevnt over teksten på hver linje Klar – ferdig – gå.

14 Jeg ser på klokka, den er halv ni, er det bare jeg som ikke er våken? Jeg kler på meg og går ned. Det er et eller annet som står på, jeg hører at mamma og de er oppe alt, det er stemmer, onkel Williams stemme også. Alle sitter rundt kjøkkenbordet; onkel William, mamma, pappa, Thor og Sissel. Rolf også, en av de to politimennene som av og til sover i kjellerstua vår, den andre heter Emil. Det er liksom oss. Det er ikke noe jeg snakker så mye med venner om, men vi er en sånn familie som må ha politi sovende i kjellerstua. Jeg kjenner at jeg får vondt i magen av at de er her igjen. Egentlig er det bare Rolf som kan være her nå.

15 ?

16 Jeg ser på klokka, den er halv ni, er det bare jeg som ikke er våken? Jeg kler på meg og går ned. Det er et eller annet som står på, jeg hører at mamma og de er oppe alt, det er stemmer, onkel Williams stemme også. Alle sitter rundt 100 kjøkkenbordet; onkel William, mamma, pappa, Thor og Sissel. Rolf også, en av de to politimennene som av og til sover i kjellerstua vår, den andre 150 heter Emil. Det er liksom oss. Det er ikke noe jeg snakker så mye med venner om, men vi er en sånn familie som må 200 ha politi sovende i kjellerstua. Jeg kjenner at jeg får vondt i magen av at de er her igjen. Egentlig er det bare Rolf som 250 kan være her nå.

17 Hva er viktig for at treningen skal virke? • Du må ønske å gjennomføre Pageturner for å bli en bedre leser • Du må ha hele oppmerksomheten din rettet mot treningen • Ikke hør på musikk mens du trener • Hold hodet i ro og la bare øynene bevege seg • Husk å puste godt og rist litt på skuldrene dersom du kjenner deg stiv • Fest blikket på hele markøren.

18 Fokuser på hele markøren Se hele markøren

19 Videosnutt om Pageturner Når du er logget inn, finner du en video for ungdom som forklarer hvordan Pageturner virker. etplaceId= &languageId=1 &logicalTitle=content_video_

20

21 EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn: Oppstart og treningsøkt 1

22

23 NB! SKRIV INN din e- postadresse og BYTT til ditt vanlige passord før du starter Pageturner! Husk å LAGRE endringer!

24 NB! Før nettmenyen kommer til syne (jf. nedenfor), må du lese igjennom «nettvett»-reglene på Lokus. Dernest haker du av for at du har lest innholdet, og klikker på «Godkjenn».

25 Min kursplan • Pageturner kjenner deg igjen og gir deg tilbakemeldinger etter hver treningsøkt • Oransje farge på den treningsøkta du skal velge • T = test på treningsøkt 1, 7, 14 og 21.

26 Mine resultater • Før du begynner treningsøkt 1 står det ikke noe under Mine resultater • Etter testene viser grafen hvor mye framgang du har.

27 Lesehastighet • På dag 1 kommer lesetesten før treningsøkta • Vent med å klikke på Start klokka til læreren sier fra.

28 Lesehastighet • På lesetest 1 skal du lese slik du er vant med å lese • Når du har lest alt, klikker du på pila til høyre for å bla videre til neste side.

29 Lesehastighet Klikk på Stopp klokka så snart du har lest ferdig.

30 Leseforståelse Les teksten Test leseforståelse Klikk på knappen Gå videre.

31 Leseforståelse • Les spørsmålene og klikk på det svaret du mener er rett • Når du har svart på alle seks spørsmålene, klikker du på Svar

32 Resultat lesehastighet og leseforståelse • Her ser du hvor fort du har lest og hvor mange rette svar du fikk • Klikk på Gå videre for å komme inn til treningsrommet.

33 Treningsøktene • Les teksten om hvordan du skal bevege øynene uten å røre på hodet • Treningsøkta varer i 10 minutter • Klikk på startpila når du er klar til å begynne.

34 Avslutning VIKTIG! • Når treningsøkta er slutt, blir teksten borte. • Klikk på Avslutt treningsøkt for å lagre resultatene dine i grafen under fanen Mine resultater.

35 Etter treningsøkta • Sitt stille til alle er ferdige med treningsøkta. • Husk at alle har rett til å trene ferdig uten å bli forstyrret • Klikk på fanen Mine resultater.

36 Mine resultater • Den oransje prikken viser lesehastigheten din • Den grå stolpen viser hvor mange rette svar du hadde på testen

37 La blikket gli jevnt fra venstre til høyre så lenge linja er opplyst Det er helt normalt om du ikke ’får med deg’ alle ordene. Etter noen dagers trening vil hjernen din venne seg til den økte farten, og du får med deg mer og mer. Ikke stress.

38 Lykke til med Pageturner-treningen! Hilsen Per Johan, som har laget Pageturner

39

40 EN NORSK OPPFINNELSE Til læreren

41 En norsk oppfinnelse • Utviklet av gründer Per Johan Rauø med støtte fra Innovasjon Norge • Prototypen klar i 2007 • Samarbeidet med Aschehoug om utviklingen av programmet • Endelig versjon i 2010 • Testet av SINTEF Hele rapporten fra SINTEF finner du på under TESTET AV SINTEF.

42 94 testpersoner • 57 Vgs-elever • 29 høgskolestudenter • 8 voksne i arbeid 17 min trening i 21 dager Test av lesehastighet og forståelse: • Dag 1 • Dag 7 • Dag 14 • Dag 21 • Etter 30 dager uten trening Økt lesehastighet • 191 – 444 ord/min i gjennomsnitt Økt leseforståelse • 57 % - 70 % rette svar ”Når lesingen automatiseres, frigjøres det ressurser til forståelsen” (SINTEF F16010 s. 12)

43 Gode lesere har gode lesestrategier ”Gode lesere ser som regel over teksten før de begynner å lese, de legger merke til hvordan den er strukturert, og de ser spesielt på de avsnittene som de tror vil være mest relevante for målet med lesingen.”

44 … og velger lesestrategier hele tiden ”De leser selektivt, og de tar stadige avgjørelser om hva de må lese nøyaktig, hva de kan lese raskt, hva de kan hoppe over, hva som må leses om igjen, osv.”

45 Lesestrategier på mellomtrinnet Utdanningsdirektoratet Tre etablerte lesestrategier: 1. Skanning (letelesing) 2. Skumlesing 3. Dybdelesing (nærlesing) … bør utvides med en fjerde: 4. Hurtiglesing Zeppelin 5-7 BISON-overblikk Bilder og bildetekster Innledning Siste avsnitt Overskrifter NB!-ord

46 Når eleven har lært seg hurtiglesing, er det lettere å skjønne at det er lurt å skifte mellom ulike lesestrategier hele tiden. Det er dette som gjør han/henne til en god leser!

47 Introduksjonsvideoen finner du alltid under denne menyen

48 Slik lager du rapport over dine elever 1.Marker de elevene du vil ha med i rapporten 2.Last ned Excel-ark

49 Etterarbeid i Excel – bruk av vanlige funksjoner Du kan nå sortere på navn, antall fullførte dager eller hastighet og lage grafer av resultatene

50 • Personlig tilpasset treningskalender • 21 treningsøkter à 11 minutter • En treningsøkt per (skole)dag er anbefalt • Skjønnlitterære tekster • Lesetesten gjennomføres fire ganger • Egen resultatside • Rapport over elevenes fremgang til læreren i egen fane

51 Lærerlisens Hver enkelt lærer har sin lisens. Lærerlisensen er en skolelisens med felles pris for alle lærere. Den kjøpes for ett skoleår av gangen. Lisensen er åpen 6 måneder fra første gangs bruk.

52 Hva er det med fart som er så fint? • Fart vekker interesse • Fart krever fokus og konsentrasjon • Fart vekker konkurranseglede • Fart stimulerer hjernen (motgift mot kjedsomhet) • En god lærer kan bruke hurtig lesing, ’den fjerde lesestrategien’ til å blåse liv i de tre offisielle strategiene – og skape flere gode lesere!

53 Brukertips ved gjennomføring • Sett av tid sammen med ansvarlig lærer ut fra timeplan for klassen • Oppmuntre elevene til å gjennomføre hjemme på dager de ikke er på skolen • Sørg for ro og stillhet under gjennomføringen • Motiver elevene til innsats i forkant av hver ny treningsøkt • Lag en plan for økter slik at alle elevene gjennomfører samtlige treningsøkter

54 Timeplanlegging for gjennomføring Å gjennomføre Pageturner sammen med elevene gir god innsikt i hvordan elevene har det underveis, noe som igjen er nyttig i motivasjonsarbeidet for at flest mulig av elevene fullfører. Brukererfaring: Elvebakken videregående skoleElvebakken videregående skole

55 Testdagene Test – Dag 1: • Alle elever må ha kalenderen framme og starte opp første økt samtidig • Først leser du igjennom innledende tekst og stopper klokka når du er ferdig • Deretter svarer du på spørsmål ut fra det du har lest og sjekker resultatet • Så starter du selve treningsøkten med lesetrening • Sitt stille og jobb med treningsøkten til læreren gir nærmere beskjed Test – Dag 7, 14 og 21 • Starter med en økt vanlig trening • Alle starter testøkten samtidig (både lesing og oppgaveløsning) • Forhold deg stille og rolig til alle har fullført testøkten

56 Gjennomføring av trening Trening hver dag • Alle elever må ha kalenderen framme og starte opp samtidig • Steng av alle andre dataprogram, musikken og mobil slik at du kan konsentrere deg • La alle få ro til å gjennomføre dagens treningsøkt. Husk å sitte riktig og la blikket gli over teksten • De elevene som ikke er tilstede kan gjennomføre dagens treningsøkt hjemme

57 ET NYTTIG VERKTØY FOR SKOLEEIEREN: • Bedre leseferdigheter blant elevene er et politisk satsings- område • Skoler og skoleeiere har ansvar for å skape en positiv utvikling • Pageturner kan forbedre leseferdighetene hos alle elever uansett utgangspunkt • Treningsprogrammet er fleksibelt FOR ELEVEN: • Gir leseglede • Gir hver enkelt en følelse av mestring • Oppnår bedre skoleresultater • Leser raskere og frigjør dermed tid til andre oppgaver

58 Siv Tove Ophaug, storkundeansvarlig tlf / Brukerstøtte ved oppretting og tildeling av lisenser tlf Starthjelp ved oppstart av store grupper kan avtales med hver enkelt skole. KONTAKTINFORMASJON


Laste ned ppt "EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google