Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hei fra Berly! •Hei alle sammen – og takk for sist – håper dere hadde et FLOTT seminar – og kom opp med mange, gode, effektive nye ideer! •Vedlagt en litt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hei fra Berly! •Hei alle sammen – og takk for sist – håper dere hadde et FLOTT seminar – og kom opp med mange, gode, effektive nye ideer! •Vedlagt en litt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hei fra Berly! •Hei alle sammen – og takk for sist – håper dere hadde et FLOTT seminar – og kom opp med mange, gode, effektive nye ideer! •Vedlagt en litt forkortet versjon av innlegget mitt – håper det kan komme til nytte! •Jeg har tatt ut noe rundt kunder som jeg ikke kan spre for mye rundt omkring – og noen tunge bilder som gjør dette vanskelig å sende. •Lurer du på noe, så bare ta kontakt! •Vennligst •Mobil

2 Omdømmebygging for og i mindre organisasjoner - noen råd og tips Drammen mai 2009 Berly Lund Grønning, daglig leder, Dinamo PR

3 Her bor jeg: Kommunikasjonshuset DINAMO Stiftet i medarbeidere med spisskompetanse innen ulike fagområder. Vi tror vi løser kundenes utfordringer best ved å jobbe tverrfaglig og prestisjeløst!

4 Et godt gjensyn: •Økning i søknader •300 ulike linjer •77 skoler •Noen ”kjendiser” •Studietur til Afrika •Skating til Paris •Revyer/fester •Atle A har gått der •Koster ”bare”

5 En hilsen: •Jeg gikk på Inderøya, på Sund. Det snudde livet mitt fullstendig! •Erling Wist, direktør KHIO

6

7 To suksesskriterier: •1) Det starter med deg selv: Tydelig retning, involvering, bygg din egen kultur •2) Bygg relasjoner til omverden – og fyll dem med de gode historiene

8 Et innlegg i åtte, travle trinn: •Det er mange om beinet! •Du må vite hvorfor! •Hva skal dere fortelle? •En enkel plan må til! •Snakk til hjertet •Hvor finner vi historiene? •Tanker og ideer til og med dere •All kommunikasjon handler om å bygge troverdighet

9 •Det er mange om beinet

10 kommersielle inntrykk

11 Hva vil du folk skal si om dere? •“Det er ikke nok å være kjent, du må også være kjent for noe”

12 •Du må vite hvorfor

13 De viktige kontrollspørsmålene: •Hvorfor? •Hva? •Hvor? •Hvem? •Hvordan? •Når? •Og aller mest: hvorfor?

14 Hvor står vi da? Her er vi. Hit vil vi. Utfordringene. FREMTIDSBILDET DAGENS SITUASJON

15 Dette spurte vi om: •Hvilke assosiasjoner får du når jeg sier ”folkehøgskole”? •Har du sett eller lest eller hørt noe om dem i det siste? •Kjenner du til noen skoler – ved navn…? •Hvilke utfordringer tror du de har – på kommunikasjonsområdet - i 2009??

16 Og først: •Hør på Brita! •(mail levert til Dorte!)

17 Noen assosiasjoner •Der er det godt å være: •Tett samhold – kanskje litt sektaktig? •Internat, hyggelig, sosialt •Et år de aldri glemmer og ikke ville vært foruten.. •Jeg vil veldig gjerne at barna mine skal velge det… •Frihet, praktisk, kreativt •Frikete, ikke så alvorlig… •Et år til ettertenksomhet, nye impulser…. •Morsomt, sosialt, utviklende, mulighet til å dyrke hobby/det kunstneriske i seg (tenker særlig teater, musikk, dykking, foto), once in a lifetime experience, nå eller aldri, linoleumsgulv, kantinelukt og distrikts-Norge ;)

18 •Noe man gjør etter videregående, gøy, komme seg ut av heimen, nye venner, fester, bofelleskap, "leirskole", alternativ til militæret, et annerledes år, aktiviteter, natur, frihet, kjærlighet, flørting, eventyr •Henrik, 28

19 •Annerledes: •Internat – ikke-urbant •Leirbål, sang, litt hippie eller politisk, hvileår, slapt •Frika, alternative, religiøst. Kunstaktig •Kristendom og snille piker! •Gammeldags? •Avleggs, tungt, gammeldags navn… •Gammeldags, litt gladkristent…. •Trygt og kjært navn, men lukter litt møllkuler

20 •Litt vilt? •Allsang, dop, hvileår •”What happens at the Folkehøgskole, stays at the Folkehøgskole” •Russetid nr. 2 •Leirskole, internatskole, eksperimentering •Hvileår? •Bruke ett år på å finne ut hva de skal gjøre… •Friår…Friår….Friår… •Friår når man ikke vet hva man skal gjøre, men dem som går der, trives! •Friår, tiltrekker seg ikke elever med toppkarakterer…. •Pauseår, ofte på landsbygda.. •Friår, litt gamle skolebygg, ute i distriktene •For dem som er lei av skole, ikke de smarteste…

21 Disse huskes: •Viken – musikk •Tonheim (4) – musikk •Romerike (4)– drama •Danvik (3) •Soltun •Holtekilen •Lofthus •Heimly •Fredly •Follo •Nordfjord Folkehøgskole (fra lokalavisa) •Den reisende folkehøyskolen i Halden •Nansenskolen og Rønningen •Rissøya •Volda •Ås •Grefsen/Kjelsås •Valdres •Bø

22 Og en liten erkjennelse: •Angrer i dag at jeg ikke gikk for Nansenskolen. Kom til og med inn, men fant ut at sosialt liv 24/7 og linoleumsgulv ikke var det jeg lengtet mest etter. Utrolig dum avgjørelse... •Hilde, 29

23 Utfordringene? •Tror unge er mer opptatt av å velge reelle yrker… •Faglig attraktivitet… •Nytteverdi – Nytteverdi – Nytteverdi! •Vet ikke om de får skolepoeng? Hvis ikke, burde de prøve å få det, slik at de blir del av en grad…,ellers må de kommunisere tydelig hva du sitter igjen med etter et år •Får ein nokon tittel, utdanning, kva gir det av posisjon å ha gått på folkehøgskole? •Hvorfor bruke penger på noe som ikke gir studiekompetanse… •Tydeliggjøre akademisk gevinst •De har det gøy, men lærer de noe..? •Trigge de unge… •De har vel behov for flere søkere? •Framstå som relevante og attraktive. •Hva er fordelene ved å gå der?

24 Stemmer – stemmer ikke? •Stemmer tilbakemeldingene med virkeligheten? •Er det slik dere tror dere oppfattes? •Hvis du er overrasket, hva er du mest overrasket over og hvorfor?

25 •Hva skal dere fortelle?

26 LØFTER VERDIER / PERSONLIGHET VISJON FORRETNINGSIDE POSISJON 1: Modell utarbeidet av Dinamo ( ”Dinamomodellen”) Hva er vårt strekk? Hva gir oss motivasjon til å stå opp om morgenen? Hvilken rolle har vi? Det etterlatte inntrykk Hva er det vi lover våre relasjoner? Hva er våre viktigste bidrag, det som gjør oss spesielle? Hvilke karaktertrekk kan vi ikke klare oss uten? Eksistensberettigelse – hva gjør vi? Hva ville verden mistet hvis vi ikke var der…? METODE Verdi og visjonsplattformen

27 •En enkel plan! •Hvem og Hvordan!

28 Interessentkartet MYNDIGHETER & PREMISSGIVERE DEG FINANSIELLE AKTØRER KUNDER – DIREKTE OG INDIREKTE ANSATTE MILJØ& SAMFUNN SAMARBEIDSPARTNERE / LEVERANDØRER MEDIA KONKURRENTER/ANDRE AKTØRER

29 Avklaringer/innhold plan: •Hva vil dere oppnå? Hvilken ”utfordring” vil dere knekke? •Hvem vil dere ha i tale? •Hva har dere å fortelle? Hvilke saker? Hvilke må dere ”skape”? •Hvordan skal dere fortelle det/hvilke kanaler? •Ansvar: Hvem skal gjøre det? •Evaluering

30 •Snakk til hjertet!

31 BRUK BILBELTE Det er 50% større sjanse for å bli drept hvis du ikke bruker bilbelte Statens vegvesen eller I Dinamo tror vi det er viktig å engasjere.

32 I Oslo får vi en ny bydel….. •…som har hatt diskusjoner om HVORDAN de IKKE skal bli som alle andre bydeler… •…da kan det jo være at de kan gjøre noe ala dette……

33

34

35 •Hvor finner vi historiene?

36 Hvor leter vi etter historiene?

37 Budskap og relevans Skolen - læreren De enkelte tilbudene Utdanning/fag Samfunnsbidrag Elev

38 Frederic er neimen ikke dum….. •Bellona krever at innen 2020 skal ti prosent av den norske bilparken bestå av elektriske biler, melder Dagsnytt……

39 Og Kåre Willoch våger •Hvorfor skal folk som flyr langt få billigere vin og sprit? Det er urettferdig og det favoriserer dem som forurenser mest. •Jeg foreslår at alle her til lands får en bong hver, og så kan de hente tax-free varer selv på polet – det er både rettferdig og miljøvennlig…. •Kåre Willoch, i et foredrag for Helgelandskraft februar 2009 – ”Det handler om å bry seg”

40 Tanker og ideer til og om dere!

41 Bære ved til mange små bål eller...

42 ...eller et STORT!

43 Idebanken 1: •Ta samfunnsskrittet! – Lær av Personvernrapporten – hva med den årlige folkehøgskolerapporten? – To felles utspill i året – trender/elever/lærere/internasjonalt/fag – nasjonalt og region-nivå – Meninger – kronikker – om utdanning/dannelse/utvikling – Ha og bruk statistikker: antall – fag i sentrum… – Et eget årlig seminar? Med politikere/fagfolk – og framtid i sentrum? – Slipp flere inn?

44 Ta ”en Aftenposten”?

45 Idebanken 2: •Bruk arenaene: – Hvordan informerer dere i søknadsprosessen? På nettsidene? – Hva får elevene med seg når de drar/etterpå….alumni? – Åpne dager? – Nettet: slipp dem inn! (ref Klasserommet)

46 Idebanken – en mening om nettet: •”Benytte seg bedre av ny teknologi! Alle burde ha egen side på Facebook og alle som har vært fornøyd med skolen burde melde seg inn som "fans" av siden. Da vil de som vurderer skolen lett kunne få et inntrykk av de som har gått der, samt ta direkte kontakt for å høre mer. Ellers burde det være innbydende bilder, og filmer på siden - tatt av elever som har gått der. I tillegg ville jeg hatt en vervekampanje hvor "gamle" elever blir invitert til å invitere nye. Har man disse tingene på plass tror jeg man kan komme langt! :-)”

47 Idebanken 3 •Bruk hverandre: – Medielinjene – PR-råd/utvalg – Tips til hverandre – skoler imellom/eget sted på nettet? – Utveksling presseklipp?? – Bruk elevene: 6000 blir blir ….. – Utvikle et ”alltid”-budskap (det dere sammen står for….og bruk det i alle anledninger….)

48 •Til sist: All kommunikasjon handler om å bygge troverdighet

49 Informed publics need information from multiple sources, multiple voices times 60% And need to hear it 3-5 times to believe it

50 Hva håper jeg at du tar med deg videre? •Lysten – og viljen – til å gjøre noe! •En enkel plan! For å forplikte og forankre! •Bruk hverandre! •Selvsikkerhet: dere har så UTROLIG mye å fortelle •Ting tar tid. ”Det er deilig å være norsk i Danmark”. •Takk for meg! – og lykke til videre i dag! – mobil


Laste ned ppt "Hei fra Berly! •Hei alle sammen – og takk for sist – håper dere hadde et FLOTT seminar – og kom opp med mange, gode, effektive nye ideer! •Vedlagt en litt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google