Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre."— Utskrift av presentasjonen:

1 REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre

2 «å rope ut, stadig gjenta»
BETYDNING? «å rope ut, stadig gjenta» Ordet ”reklame” kommer fra det latinske ordet ”reclamara” – betyr rope ut  om og om igjen – stadig gjenta. Helsekampanjer (røyking), Statens vegvesen (bruk bilbelte), Amnesty, Plan Norge..

3 HENSIKTEN? Påvirke forbrukerne til å kjøpe produkter (varer) og tjenester eller endre/påvirke holdninger/adferd. Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre. Skape interesse – kjøpsinteresse. Bekrefte at allerede kjøpte varer/tjenester var fornuftig. Forbrukerne = deg og meg.

4 REKLAMEKANALER TV Radio Internett Mobiltelefonen Kino Blader Aviser
Uadressert post I gatene I idretten Overalt.. Hvor finner vi reklamen? Den teknologiske utviklingen har ført til stadig flere muligheter for å presentere reklame på og nå flere. Du slipper ikke unna.. Hvor ser dere reklame? Fyller drivstoff, handlekurven, trikken, flysetet. Haugevis med reklamebudskap Hvilke er de viktigste?

5 TYPER REKLAME Film Flygeblad Brosjyrer
Reklamebanner på nett (inkl.”levende”) Annonser Plakater/posters Vareprøver(penner, capser, ballonger, etc) Jingles, lyd Annet.. Presentasjonsform Flygeblad: flygeblad el. flygeskrift, kortfattet publikasjon, oftest trykt på ett enkelt ark for massedistribusjon, særlig av oppsiktsvekkende nyheter, agitasjon el

6 PRODUKTPLASSERING TV – Senkveld Idol Film  Skyfall - 2, Spectre Blogg
Tilfeldig at Cola-boksen står på pulten til Talkshow-verten? Et program som inneholder ­produktplassering skal merkes med en tydelig «P» i starten og slutten av sendingen. Skal tydelig fremgå at produkter er sponset Noen som har sett en «P» i tv-ruta? I blogginnlegg skal det tydelig stå at produktene som omtales er sponset. Produktplassering – filmer. Bond.. Skyfall Bedrifter betaler for at deres produkt skal synes i tv-ruta, på filmlerretet Blogg og annonsering har fått mye medieomtale. «Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring» - Blogg

7 LOVGIVNING FOR REKLAME
Skal ikke rettes direkte mot barn Diskriminerende reklame er forbudt |1|2|3| Villedende reklame |2| Forbud mot våpen, alkohol og tobakksreklame Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke til barn under 16 år. Reklame på TV skal sendes i klart atskilte blokker Reklamen skal ikke rettes mot barn. Men tv-kanaler som sender fra utlandet unngår dette. TV3, Disney, osv. Diskriminerende reklame: Villedende reklame: Forbud mot halve sannheter: Forbruker har krav på skikkelig informasjon om produktet. «Norges beste pølser». Forbud mot alkohol og tobakksreklame. Av helsemessige årsaker. Regelbrudd: Klages til Forbrukerombudet (eller på eget initiativ), neste instans er Markedsrådet (avgjørelse kan ikke påklages – evt. bringes inn for retten) Kilde: Markedsføringsloven

8 19 000 000 000 kroner ANNONSEPLASS I NORGE 2014
2014: Ble kjøpt annonseplass for 19 milliarder i norske medier.

9 AIDAS–PRINSIPPET Interest få folk interessert i produktet/kampanjen
Attention skape oppmerksomhet om produktet/kampanjen Interest få folk interessert i produktet/kampanjen Desire skape et ønske om å eie produktet/påvirke en holdning Action få folk til å kjøpe produktet/ta til seg informasjonen Satisfaction bli fornøyd – komme tilbake – kjøpe/bidra igjen Reklame/opplysnings-/holdningskampanjer lages etter AIDAS –prinsippet: For å skape en god reklame er det viktig med OPPMERKSOMHET OG INTERESSE: Anbefaler at elevene tar utgangspunkt i AIDA-PRINSIPPET: En viktig modell i forbindelse produksjon av reklame NB! I forbindelse med sin presentasjon av det endelige produktet er det viktig at elevene viser til hvordan de har tenkt i forhold til denne modellen. GREIER VI DETTE – ATTENTION – INTEREST  HAR VI SKAPT STOPPEFFEKTEN. Så blir neste sted å få folk til å få DESIRE OG ACTION i forhold til produktet/tjenesten/holdningen, etc..

10 VIRKEMIDLER I REKLAME Språklige virkemidler Plussord
Utenlandske ord |1|2|3|4| Slagord (Appellative) Løp og kjøp! Bare MÅ ha det! Kjøp kjapt trygt og billig. Informerende |1|2| Spørrende |1| Hvordan oppnå suksess med reklame? - Hvilke virkemidler kan man bruke for å oppnå suksess i forhold til AIDAS SPRÅK: Av og til er selve språket det viktigste virkemidlet. I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges Plussord: sterk, sikker, vakker, imponerende, naturlig, lekker, kvalitet Appellative - Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Her kommer det noen eksempler: – Løp og kjøp! – Bare må ha det! – Brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten. – Dagen er ikke helt den samme uten. Informerende Reklamen legger opp til en fortrolig tone. Du føler at den som reklamerer, har felles interesser med deg. Noen annonser har med en god del faktainformasjon om produktet.  Dette kan gjelde for eksempel reklame for datautstyr. Forstår du alle ordene nedenfor? Oppfordrende henvendelse. Eksempel: Kjøp bananer nå! Informerende henvendelse. Eksempel: Sunne og gode bananer hos oss! Spørrende henvendelse. Eksempel: Får ikke du lyst på bananer nå?

11 VIRKEMIDLER I REKLAME Skrift Ulike teksttyper
Hovedbudskapet må være lett å få øye på og lett å lese |1|2|3|

12 VIRKEMIDLER I REKLAME Farger Mer på «Norsksidene»

13 VIRKEMIDLER I REKLAME Kjendiser |1|2|3| Bildet.. blikkfang Layout
Bildebehandlet/ sammensatt /manipulert Layout Tekst, bilde, farger..

14 VIRKEMIDLER I REKLAME Lyd – «Jingles» |1|2|, musikk, tale/sang
Generelt: Etos (følelser), patos (fornuft), logos (troverdighet) Overdrivelse, gjentakelse, sterke farger, humor, bevismateriale/forsknings-bevis, entusiasme og optimisme - Kontrast, humor og ironi brukes flittig i reklametekster. Det hender at vi blir mer imponerte over utenlandske ord enn norske. Språkrådet deler ut diplom for godt navnevett til bedrifter og foretak som har valgt gode norske navn på virksomheten.

15 REKLAMEFILM Plott /synopsis– handling – poeng Bildeutsnitt Perspektiv
Ikke for lange klipp! Må varieres ofte!! |1|2|3| Perspektiv Fugl/frosk brukes med varsomhet Lyd Jingle, musikk, sang, lest tekst Stemningsgivende Bildeutsnitt: Ultratotalt bilde, Totalbilde, Halvtotalt bilde, Nærbilde, Ultranært bilde Perspektiv: Fugl, frosk, normal

16 REKLAMEFILM Kamerabevegelser Lys Tekst, tekstplakat Rolig!
Zooming (inn/ut) Panorering Tilting Lys Stemningsgivende Tekst, tekstplakat Beskrivende underveis Oppklarende avslutning

17 REKLAMEFILM Klipping Kryssklipp Parallellklipp

18 FØR MAN SETTER I GANG Storyboard – alfa omega for er godt resultat
Hvert kutt må planlegges i detalj Varighet, utsnitt, perspektiv, lyd, tekst, overgang, hva som skjer, kamerabevegelser Godt forarbeid og god planlegging betyr alt

19 HVA MÅ TIL FOR Å LYKKES? Nøyaktighet Arbeidsinnsats Klart mål!
Engasjement Lagarbeid

20 REKLAMEFILMER - EKSEMPLER
Øl hører til! Heaven can wait Flere..

21 THE END.. Vart du skræmt no?


Laste ned ppt "REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google