Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Virkemidler - i reklame.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Virkemidler - i reklame."— Utskrift av presentasjonen:

1 Virkemidler - i reklame

2 Språklige virkemidler
Språklige virkemidler er gode hjelpere. Noen eksempler: Humor kan ha stor gjennomslagskraft. Vi får ofte positive følelser for det som er morsomt. Gjentakelse er viktig for at mottakeren for eksempel skal huske navnet på varen eller tjenesten det reklameres for. Selvskryt er svært vanlig. Dette bruker avsender til å overtale oss. Ordklassen adjektiv blir flittig brukt. Utsagnsverb kan brukes til å overbevise oss. Å fastslå er et sterkere uttrykk enn å si. I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges.

3 Språklige virkemidler
Argumentasjon Reklame bruker flere typer skjult argumentasjon. Mange liker å være en del av flertallet, og ikke rent få vil være som personer de liker og beundrer. Noen er opptatt av å kjøpe det siste nye, og forfengelighet kan gjøre oss svake for reklame som spiller på det eksklusive. Flere har stor tillit til eksperter og lar seg lett overtale av dem Slagord Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Eks.: Løp og kjøp!

4 Bilder Bildevinkel I normalperspektiv ser vi en person rett forfra. Dette gir ofte et rolig og harmonisk inntrykk. Et bilde kan være tatt i fugleperspektiv (ovenfra). Personer på slike bilder kan virke små og hjelpeløse. Bilder tatt i fugleperspektiv kan også brukes til å gi oversikt. Et bilde med froskeperspektiv er det tatt med kameraet lavt nede. Slike bilder kan gi oss inntrykk av makt og styrke. En diagonal linje i et bilde kan gi inntrykk av uro, bevegelse eller hastighet.

5 Bilder Utsnitt Et ultranært bilde gir mange detaljer. Slike bilder brukes ofte for å skape ubehag. Et nærbilde av en person viser personen fra hode til skulder og kan avsløre følelser og reaksjoner. Et halvt nært bilde viser personen fra hodet til og med hoftepartiet. Et totalbilde viser hele personen, og vi kan få med oss handlingen personen er en del av.

6 Lyd Støy Ordet reklame betyr å rope ut. I noen land har man utnyttet dette til å ha høyere volum på fjernsynsreklamer enn vanlige programmer.

7 Bevegelser Bevegelser tiltrekker seg oppmerksomhet. Det er svært vanlig med reklame- animasjoner i nettaviser.

8 Farger Rødt Sterk og klar rødfarge benyttes ofte for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Flere dagligvarekjeder og sportsforretninger bruker denne fargen. Rødt betyr i mange sammenhenger "tilbud" og avslag i pris.  Gult og oransje Disse fargene brukes også for å få oppmerksomhet. Sterk, gul farge tiltrekker seg like stor oppmerksomhet som foto av barn, dyr og lettkledde eller nakne mennesker. Gult kan signalisere tilbud og lave priser, men gir også assosiasjoner til sommer og sol. Reiselivsbransjen benytter ofte gult i kombinasjon med turkis/lys blått for å formidle sol og hav. 

9 Farger Blått Blått er beroligende, men kan også sammen med rødt eller gult skape oppmerksomhet. De gamle politibilene var røde og blå. I reklame kan sterk, klar blåfarge assosieres med tilbud, mens blått som går mot turkis og lysere blå, gir en mer harmonisk effekt. Store firmaer som ønsker å fremstå som trygge og tillitvekkende, benytter ofte mellomblå. Grønt Grønt som går mot gult eller eplegrønt, kan benyttes på samme måte som sterk rød og sterk gul. Eplegrønn ligger som nr. 3 på oppmerksomhetsskalaen. Kiwi bruker denne fargen. Alle varianter av mosegrønn og mellomgrønn benyttes ofte om miljøvennlighet. Dersom man vil at produktet skal framstå slik, bruker man gjerne mosegrønt i kombinasjon med beige eller militærgrønn

10 Farger Hvitt Det som ikke er farget, er som regel hvitt og kan oppfattes som klinisk og rent. Grått Lys grått kan benyttes på samme måte som hvitt. Den skaper hvile, ro, renhet og oppmerksomhet. Lys grått i kombinasjon med hvitt gir harmoni uten å bruke "utestemme" – som rødt og gult gjør. Svart Svart brukes ofte fordi den blir forbundet med det som er eksklusivt og dyrt.  Brunt Brunt kan forbindes med håndverk og lær. Det er en farge som brukes mye der natur og ekthet spiller en rolle.

11 Følelser Svært ofte henvender reklamen seg til følelsene våre. Det er ikke så rart, for målet med reklamen er å overtale oss. Frykt Ansvar og omsorg Forelskelse og kjærlighet Kropp

12 Helter og antihelter Idoler og kjendiser Kjendiser og idoler blir ofte brukt i reklame. Hvis man er flink på ett område, kan man gjerne brukes til å overbevise oss gjennom reklame. Antihelter En antihelt er er person som mangler én eller flere egenskaper helter har. Kanskje er det noen ganger lettere å identifisere seg med antihelten enn helten?


Laste ned ppt "Virkemidler - i reklame."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google