Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Ny læreplan… Høst 2017
2
Kjerneelementer 2 Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget. Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget.
3
Kommunikasjon: Vi lærer fremmedspråk for å kunne forstå og bli forstått og ved å bruke språkkunnskapene våre kreativt fra første stund. Å kunne snakke, lese, skrive og lytte hensiktsmessig Å oppøve ferdigheter i å bruke språket gjennom autentiske, spontane og/eller tilrettelagte språkmøter i tekst og tale. Å ta i bruk ulike kommunikasjonsstrategier for å kunne samhandle. Å oppleve gleden av å utforske og mestre ulike språkhandlinger.
4
Språklæring: Når vi lærer fremmedspråk, utforsker vi og tar i bruk ulike strategier.
Å utvikle bevissthet om egen språklæring for å lære mer effektivt . Å utnytte språklæringserfaringer fra norsk, samisk, engelsk og andre språk. Å bruke strategier for lesing, skriving, lytting, tale, ordinnlæring og grammatikkinnlæring. Å utforske og ta i bruk hjelpemidler kreativt, hensiktsmessig og kritisk.
5
Flerspråklighet: Når vi ser målspråkets særtrekk i sammenheng med norsk, samisk, engelsk og andre språk, utvikler vi en bevissthet om hvordan vi kan bruke denne kompetansen til videre språklæring. Å utforske målspråket som system for å kunne mestre ulike kommunikasjonssituasjoner, for eksempel uttale, ordforråd, skriftnormer, grammatikk og tekstsammenheng. Å bruke den samlede språkkompetansen i læringen av et nytt språk. Å utforske likheter og forskjeller med andre språk.
6
Interkulturell kompetanse: Når vi lærer om andre språk, kulturer og tenkemåter, kan vi få nye perspektiver på oss selv og verden rundt oss. Å utvikle nysgjerrighet, forståelse, innsikt og respekt for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt. Å ha kjennskap til målspråkområdenes kulturelle uttrykksmåter, som for eksempel tradisjoner, skikker og omgangsformer. Å ha kjennskap til målspråkområdenes aktuelle samfunnsforhold, geografi, politikk og historie. Å oppleve ulike språklige og kunstneriske uttrykksformer.
7
Digital framtid: Vi kan bruke digitale hjelpemidler kreativt og kritisk til å lære språk, kommunisere og forstå. Å utforske nye muligheter for kreativitet, spontanitet og autentisitet i kommunikasjon og språklæring. Å bruke ulike digitale hjelpemidler som ressurser for kommunikasjon og forståelse i fremmedspråket. Å ha umiddelbar tilgang til språk, kultur, historie, politikk og samfunn i målspråksområdene.
8
De tre tverrfaglige temaene er:
bærekraftig utvikling demokrati og medborgerskap folkehelse og livsmestring
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.