Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tilbakemeldinger som fremmer læring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tilbakemeldinger som fremmer læring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilbakemeldinger som fremmer læring

2 Dewey: Handlinger som ikke får tilbakemeldinger er som "skrift i sand”
Vi trenger gjensvar når vi handler, først da blir våre handlinger virkelige

3 Kierkegaard 1859 Forholdet mellom hjælperen og den der
skal hjælpes, maa være saadan at man, naar det i sandhed skal lykkes en, at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremst maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Trine Gustafson

4 Hva er tilbakemeldinger?
Tilbakemeldinger er dialoger som fremmer læring, anerkjennelse, engasjement, refleksjon og potensiell kompetanse hos den lærende. Trine Gustafson

5 Dette realiseres når: den profesjonelle part trer inn i den lærendes perspektiv er seg sin egen posisjon bevisst lar være å sammenligne og vurdere den andre (Linda Marie Viddal) Trine Gustafson

6 Anerkjennelse Tilbakemeldinger er
"et ritual for identitetskonstruksjon hos eleven" (Peter Dahler-Larsen) At eleven møter personlig anerkjennelse er essensielt for å kunne realisere hans eller hennes potensial Trine Gustafson

7 Gode forovermeldinger
Når læreren forsøker å forstå og gå inn i elevens perspektiv Er i kontakt med elevens erfaringsverden og kan formidle dette med respekt Er nysgjerrig på hva eleven mener og er opptatt av hvordan eleven ser for seg sitt videre arbeid Trine Gustafson

8 Gode forovermeldinger forts.
Er ikke killerfeedback Elevens syn på eget arbeid må frem i lyset og ikke relativiseres i forhold til andre Er tydelige og spesifikke og er knyttet til kjente og gjerne felles utarbeidede kjennetegn/kriterier Trine Gustafson

9 Årshjul for vurdering Skolestart Kartlegging - utviklingssamtalen
Terminvurdering Underveisvurdering Underveisvurdering Elevsamtalen Elevsamtalen Underveisvurdering Underveisvurdering Kartlegging - utviklingssamtalen Terminvurdering Trine Gustafson

10 Hva må til for å utvikle en god vurderingskultur?
Lærere må være villige til å bruke data om elevenes resultater til å vurdere sin egen undervisning opp mot elevutbytte bruke data om elevenes resultater konstruktivt i tilbakemelding til elevene benytte ulike former for vurdering jobbe tettere sammen om vurdering kunne se sammenhengen mellom læringsteori og vurderingsmåter Lærerne må ha tro på at vurdering fremmer læring! Trine Gustafson

11 Når vi lykkes med god underveisvurdering, har vi også tilrettelagt for en tilpasset opplæring som fremmer læring. Trine Gustafson

12 Case Du skal gjennomføre en faglig samtale med elevene dine (ikke elevsamtalen) der du skal fokusere på elevenes måloppnåelse og læring i et bestemt fag. Tenk deg en konkret elev og planlegg samtalen med han/henne. Samtalen skal ta maks 10 minutter. Hva er det konkrete målet med samtalen? Hva skal samtalen føre til? Hvordan vil du forberede samtalen? Hva skal samtalen inneholde? Hvor skal samtalen foregå? Hvordan vil du fokusere på hva eleven mestrer eller kan? Hvordan kan eleven sette seg nye, konkrete mål for sin egen læring? Hvordan kan du gjennom denne samtalen hjelpe eleven videre i sin faglige utvikling? Hvis du skal bruke en form for samtaleskjema eller vurderingsskjema. Hva bør det inneholde og hvordan bør skjemaet se ut? Hvordan skal samtalen evalueres? Hvor ofte bør/kan du ha en slik samtale med hver elev? Hvordan kan skoledagen tilrettelegges slik at det er mulig å gi elevene systematisk, faglig tilbakemelding i form av en samtale? Forslag: Bruk først ca 30 min til egen refleksjon, diskuter eller presenter deretter ideene/forslagene dine i gruppe. Trine Gustafson


Laste ned ppt "Tilbakemeldinger som fremmer læring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google