Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon om eksamen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon om eksamen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjon om eksamen
10.Trinn – vår 2016 Hisøy skole

2 Uke 13 FRI Norsk heldagsprøve Forberedelse Norsk heldagsprøve hovedmål Sidemål Matte Uke 14 Engelsk forberedelse Skriftlig Polentur Uke 15-17 Vanlig undervisning + øving frem mot prøvemuntlig Uke 18 Prøvemuntlig 48 t fag 24t - oppgave gjennomføring Uke 20 Opplysning om trekkfag Kl 09.00 eksamen Uke 21 Norsk eksamen Hovedmål Eksamen Uke23 Muntlig eksamen Uke 24/25 Uke 24: Øving til forestilling + rydding Uke 25:Øving/rydding. Avslutningsfest onsdag kl

3 Praktisk info Tre fag som har heldagsprøver – vi bruker gamle eksamensoppgaver. Til eksamen – trekkes det ut to fag - en gruppe til hvert fag. Vi har ikke noen påvirkningsmulighet her. Eksamen: Matte – 1 dag Norsk – 3 dager (en forberedelsesdag og to skrivedager (bokmål og nynorsk)). Engelsk - 2 dager (En forberedelsesdag og en skrivedag).

4 Norsk/engelsk I norsk og engelsk er det dette som vurderes:
Lesing: Du må kunne lese slik at du forstår tekstvedleggene, og du må kunne lese oppgaven og forstå den. Faglig kunnskap: Du må kunne sette tekstene du bruker, inn i en faglig sammenheng, og du må beherske et fagspråk. Skriving: Du må ha strategier for å planlegge og skrive tekster med god struktur og sammenheng, revidere tekstene underveis og finpusse dem til slutt.

5 http://www. skrivesenteret
Link til en videosnutt om hvordan å dele skriveprosessen i fire faser.

6

7 Hvordan å forberede seg?
Norsk og engelsk: Hvordan å forberede seg: Se igjennom gamle oppagaver/tekster – hva fikk jeg tilbakemelding om å jobbe mer med. Språk/grammtikk? Struktur? Innhold? Besvare heleoppgaven? Bruke fagspråk, kjennetegn ved sjanger/type tekst etc Gå nøye igjennom tekstvedlegg – tenke tema – annen nyttig info som du trenger? Hva kan jeg? Kan jeg si noe om bilder? Hva er hensikten med teksten? Hvem er målgruppen? Skjønnlitterærtekst? Fagtekst? Kan teksten sees i sammenheng med andre tekster? Sammenheng? Aktivere forkunnskap. Tenk rundt tema: Symbolsk/konkret. For eksempel: Sult /Human and civil rights.

8 Lese NØYE: hva spør oppgaven om??
Tenke bevisst rundt kilder. Huske å føre ned hvor de finner info. LURT + VIKTIG å bruke kilder! (”Har ikke brukt noen kilder”). Husk: ALLE elevene er forskjellige – må tilpasses til hver elev sine forutsetninger. Hjelpemidler: Hva er lurt å ta med? Perm med nyttig ark/info.

9 Matte http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-grunnskole/
(Lektor Thue) melaskole.no matematikk.net gruble.no

10 Lokalt gitt eksamen – Praktisk info
Går over tre dager. Dag 1: Eleven får faget. Jobber på skolen sammen med medelever og faglærer. Tenker store linjer og ser på mulige oppgaver de kan få. Dag 2: Eleven trekker tema og får veiledning. Noe jobbing på skolen og noe hjemme. Dag 3: Samtale til fastsatt tidspunkt.

11 HVA MÅ MED I OPPGAVEN? Innledning/presentasjon
Gi gjerne en liste med hovedpunkter du ønsker å snakke om i samtalen til sensor og faglærer. Presentasjon av tema og problemstilling, ikke for lang, maks 10 min, ikke en del av vurderingen. Du bør ikke ha innledningen for kort, da gir du ikke faglærer eller sensor hint om hva du ønsker at samtalen skal handle om.

12 Si gjerne at du vil komme tilbake til flere av punktene i løpet av samtalen, men at du her peker på hovedtrekk innenfor temaet. Ha en ryddig presentasjon, da er det enklere for både elev og lærer å følge strukturen. Støtt deg til kompetansemål fra kunnskapsløftet Innledningen/presentasjonen kan du ha i stikkordsform

13 Samtalen Kildebruk/kildekritikk: er kildene til å stole på? Hvilken verdi har kildene i forhold til det du vil snakke om? Hvilke kilder har du brukt og hvorfor? Har kildene en tendens? Vær forberedt på å få spørsmål om dette hvis du ikke tar det opp i samtalen selv. Start gjerne samtalen selv, ” jeg ønsker å starte med…, det er naturlig å begynne med….”

14 Sammenlikning der det er naturlig
Refleksjon/drøfting, eksempelvis forklare og begrunne Kan du aktualisere temaet? Eksempelvis Fortid-nåtid-fremtid? Ta med kart eller nødvendige virkemidler som støtter samtalen din Hvis det er spørsmål du ikke forstår, spør om sensor kan stille det på en annen måte, eventuelt hjelpe deg på vi.  Her klarer du deg uten manus.

15 Tips til gjennomføring:
Håndhils på sensor Vær hyggelig og positiv Møt blikket til faglærer/sensor innimellom Snakk rolig Husk! Både sensor og faglærer er interessert i å finne ut hva du kan, ikke hva du ikke kan!

16 Behov for tilrettelegging
Her ligger linken til siden hvor man får info om tilrettlegging ved eksamen + link til dokument:


Laste ned ppt "Informasjon om eksamen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google