Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grunnleggende om veiledning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grunnleggende om veiledning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Grunnleggende om veiledning
Lise Barsøe

2 Forskjellen på rådgivning og veiledning
Rådgivning når det fins et fasitsvar, en måte å gjøre det på Rådgivning kan gi raske resultater, veiledning kan ta lenger tid. Men hva er mest effektivt i lengden? Veiledning når det handler om at den andre skal finne ut hva han/hun vil og/eller hvordan komme dit han/hun vil Veiledning hjelper den andre til å finne sine svar, den beste måten å gjøre det på for dem. Det er det bare den andre som vet fordi vi ikke kjenner hele situasjonen.

3 Kierkegaard (1859) om veiledning
”At man når det i sannhet skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremst må passe på at finne ham der hvor han er. Og begynne der. Dette er hemmeligheden i all hjelpekunst. Enhver der ikke kan det, han er i seg selv en innbilning, når han mener å kunne hjelpe en annen. For i sannhet å kunne hjelpe, må jeg forstå mer enn ham, men dog først og fremst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det så hjelper min merforståelse ham slett ikke. Vil jeg allikevel gjøre min merforståelse gjeldende, så er det fordi jeg er forfengelig eller stolt, så jeg i stedet for å gavne ham egentlig vil beundres av ham.” (fornorsket av meg)

4 Grunnleggende holdninger og verdier i veiledning
Den andre i sentrum – med sin måte å forstå på, sine spørsmål og sin usikkerhet. Gå veien sammen med Ha tillit til den andre Gi den andre økt bevissthet om gode måter å løse utfordringer på, gir økt selvstendighet Likeverd – men ikke likhet. Asymmetriske roller. Anerkjennelse

5 Veilederrollen Må både ha kunnskap om området og veilederkompetanse.
Ansvar for strukturen og fremdriften i samtalen, men ikke innholdet. Hjelpe veisøker til å finne sine svar Gi veisøker rom og tid (70%/30%). Være der for den andre. Greie å skille mellom den andre og seg selv. Veileders følelser er lite relevante.

6 Veiledningssamtalen Struktur på samtalen:
Forberedelse – innhold, tilstedeværelse Rammesetting – felles oppfatning av hensikt med veiledningen og den enkelte samtale, tid, roller, sted. Første del av samtalen – innramming, nyinnramming; hva handler det egentlig om Andre del av samtalen – velge hva som er viktigst, hva som skal skje. Vurdering – av innhold og prosess

7 Noen viktige veiledningsferdigheter
Forståelse for at vi kommuniserer med mer enn ord, og at det er umulig å ikke-kommunisere Evne til å forsøke å forstå den andres virkelighetsforståelse (jfr Kierkegaard) Aktiv lytting Stille åpne spørsmål Oppsummere Legge til rette for å velge ut det viktigste Hjelpe til med å lage en handlingsplan


Laste ned ppt "Grunnleggende om veiledning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google