Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Lampe som system Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
2
Undervisningsopplegg om elektrisitet
naturfag.no/elektrisitet
3
Kort om opplegget 5.–7. trinn 12 økter á 45 minutter
Oppdrag: Ta fagbrev som modellhuselektriker legge elektrisk opplegg i et modellhus lærlingheftet
4
Mystisk system
5
Hva tror du det mystiske systemet kan brukes til?
Tenk-par-del: Tenk i et halvt minutt Diskuter med sidemannen i ett minutt Del i plenum
6
Kirsebærsteinuttaker
Brukes til å ta steiner ut av kirsebær. Håndtak som kan presses ned Nåla stikkes inn i kirsebæret Kopp der kirsebæret ligger Og steinen kommer ut gjennom hullet
7
Analysere lampe
8
Hva er et system? Form Funksjon Materiale Egenskaper
9
Refleksjon og dybdeforståelse
Hva er målet for elektrisitetsopplegget? Elevene skal kunne bruke begrepene strøm og motstand til å forklare hvordan ei lampe lyser beskrive funksjonen til de ulike delene i en elektrisk krets bruke verktøy og legge inn elektriske kretser i et modellhus Bruke tid! Skriv-par-del
10
Leder materialene strøm?
Isolerer Leder
11
Motivasjon Få fram elevenes ideer
Oppdrag der elevene selv skal utforme resultatet (lærlingheftet og modellhus)
12
Dramatiser lukket krets
13
Variasjon Les det – si det – gjør det – skriv det ….
Systematisk variasjon av læringsaktiviteter
14
Elektrikerbok
15
Relevans Verden utenfor skolen
Knytte til elevenes hverdag, meningsfylt
16
Bryter
17
Hvordan ser det ut inni?
18
Utforskende aktiviteter
Hva er utforskende aktiviteter? tenk-par-del Lese, skrive og snakke kan også være utforskende aktiviteter Tenk-par-del
19
Gimp og Mopi var akler. En gring muffet Gimp og Mopi i bogsen
Gimp og Mopi var akler. En gring muffet Gimp og Mopi i bogsen. Mopi pyttet en av Gimps fropper, fordi di ikke kunne skruppe sim. Gimp bofte «Komp app froppen min!» Men Mopi ville ikke kompe hen til ilt. Derfor svurpet Gimp Mopi, og aklene breste til skvitt. Etter det forvittet Armp i sleppen. Hen taplet begge aklene, og luppet dem til boppen. Hva var Gimp og Mopi? Hvorfor pyttet Mopi en av Gimps fropper? Hvorfor svurpet Gimp Mopi? Hood, S. and Solomon, N. (1985): Focus on Reading. A Handbook for Teachers Jeg har tatt med en liten oppgave til dere. Gjør oppgaven. Etterpå: Hvorfor ga jeg denne oppgaven, tror dere? (For å la dere oppleve hvordan det føles å lese en tekst der det er mange nye, rare ord. For å oppleve at dere kunne svare riktig på spørsmålene, uten å ha fortsått innholdet). Hvorfor kunne dere svare riktig likevel? Det var noen av ordene dere forsto? (Derfor, fordi osv) Logiske koblinger! Man kan lete seg fram til riktig svar. MEN hvis elevene ikke kan de logiske koblingsordene, (og, til, fordi, deretter, … ) klarer de heller ikke å finne. Poenget er å jobbe med disse ordene også.
20
Elektrikerbok Møt en elektriker: Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør? Før, under og etter lesing
21
Grunnleggende ferdigheter
Leseoppdrag: Hva skal elevene finne ut i teksten? Grunnleggende ferdigheter for å lære naturfag og naturfag som en kontekst for grunnleggende ferdigheter
22
Lærlinghefte Tenk-par-del, skriv-par-del, montere riktig
23
Underveisvurdering Muntlig og skriftlig refleksjon
Få innsikt i elevenes tankeprosesser Vurderbare læringsmål
24
Forberedende øvelser
25
Progresjon Gjennom hele opplegget Utvalg av begreper, gjentas
Før og etter opplegget Økt for økt, ungdomstrinnet
26
Didaktiske prinsipper
Mål: skape refleksjon og dybdeforståelse Motivasjon Variasjon Relevans Utforskende aktiviteter Grunnleggende ferdigheter Underveisvurdering Progresjon
27
Teknologi – naturvitenskap
Blikk for tingenes verden Produkt (funksjon, materialer, teknikker) Prosess Kontekst Naturvitenskap Elektrisitet som fenomen Naturvitenskapelige begreper (partikler, ladning, strøm, motstand, krets) «Magiske briller» – mikronivå
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.