Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Altinn styringsråd :30 – 12:30

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Altinn styringsråd :30 – 12:30"— Utskrift av presentasjonen:

1 Altinn styringsråd 22.10.2007 09:30 – 12:30
eGovernment Altinn styringsråd :30 – 12:30 Brønnøysundregistrene, Akersgt. 35, Oslo X

2 Altinn Styringsråd 22.10.2007 Saksliste: Velkommen
Godkjenning av innkalling Godkjenning av referat Status drift Status utvikling a. versjon 5.1 og versjon 5.2 b. konsekvenser av frysperiode Status Altinn II Eventuelt Drift 5.1 / 5.2 Frysperiode Altinn II R A

3 4. Status drift R A Markedsandel
Driften går upåklagelig, noen hyggelige nøkkeltall Flere enn 2,2 millioner personer er registrert som brukere av Altinn Over 400 000 bedrifter er brukere av Altinn Flere enn 23 millioner skjemaer er sendt via Altinn siden starten våren 2004 20 etater samarbeider om å tilby skjemaer og tjenester i Altinn (+++) 75 prosent av alle næringsdrivende sender selvangivelse og mva-oppgavene elektronisk via Altinn 30. april i år suste det inn 12 selvangivelser pr. sekund mellom kl. 22 og 23 på kvelden Altinn har innlogging på ulike sikkerhetsnivåer og elektronisk signatur ved innsending Over 40 fagsystemleverandører har integrasjon mot Altinn, som tillater både innsending og signering direkte fra brukerens eget datasystem Etatene kan sende meldinger direkte til brukerens eller bedriftens elektroniske postboks i Altinn. Eksempler er skatteoppgjør, svar på søknader, beskjed om årsregnskap er mottatt, etc. Brukerne og bedriftene har sitt eget arkiv over innsendte skjemaer i Altinn, der for eksempel likningsskjemaer lagres i 10 år Skjemaer kan legges i en arbeidsflyt, for eksempel til revisor, før innsending Skjemaene i Altinn bygger på ELMER-retningslinjene for brukervennlig utforming av elektroniske skjemaer Altinn inneholder funksjonalitet for varsling til brukeren når et nytt skjema er lagt inn i brukerens arbeidsliste eller en melding er kommet i brukerens elektroniske postboks Altinn brukerservice ved Brønnøysundregistrene vil, i følge prognosen for 2007, svare på over 100 000 henvendelser fra brukerne, både på telefon og e-post Markedsandel R A

4 R A Tax return for businesses – 75 percent market penetration
This figure shows the marked penetration for some of the major forms in Altinn. A penetration rate of 75 percent for the TAX return forms for businesses via Altinn is rather satisfactory. Tax Returns for Businesses is a complex package that consists of about 60 forms and sub forms. One submission usually includes 8-10 forms. 75 percent of the obliged companies reported VAT through Altinn in the last term. R A

5 5. Status utvikling versjon 5.1 b. versjon 5.2 (s.m. PSAN feb. 08) R A
Produksjonssettingen er utført, og Altinn v5.1, inkludert ny Informasjonsportal, ble tilgjengeliggjort på okt. kl. 19.10. All testing fra leverandør og kunde er gjennomført. b. versjon 5.2 (s.m. PSAN feb. 08) Opprinnelig mål Forberedelser for ev. ny leverandør Endringer signalisert av tjenesteeiere Noe justeringer underveis Vi ville tilstrebe en ”svært begrenset” versjon Innholdet i 5.1 Pressemeldingen Innholdet i 5.2 R A

6 Pressemeldingen Komplett skjemakatalog og mye nyttig regelverksinformasjon i Altinn Spennende ny versjon av Altinn En ny versjon av Altinn gir næringslivet tilgang til alle lovpålagte, statlige skjemaer. Den nyoppussede portalen kan dessuten by på hjelp til regelverk, både for de som ønsker å starte og til de som driver bedrift. Innloggingsløsningen er også forbedret. – Den nye informasjonsportalen drar nytte av forenklingstiltak som allerede har eksistert i årevis. Skjemakatalogen gjenbruker informasjon fra Oppgaveregisteret i Brønnøysund, mens regelverket er hentet fra Spør OSS-portalen, som Brønnøysundregistrene startet sammen med Statistisk sentralbyrå, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og det tidligere Rikstrygdeverket for flere år siden. Kombinert med en god søkeløsning og moderne emnekart-teknologi blir verdien av informasjonen mye større, påpeker Fossum. Lett å finne fram Det hadde vært lite hjelp i all den nye informasjonen uten god navigasjon og en solid søkeløsning. Den nye informasjonsportalen er utstyrt med ny publiseringsløsning med emnekart-teknologi kombinert med en søkemotor som grupperer treffene etter trefftyper og emner. I tillegg til søketreff fra Altinn viser søkemotoren også treff fra nettstedene til Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå, NAV og Brønnøysundregistrene. Brukerne kan også finne fram til regelverksinformasjon og skjemaer ved å slå opp i A-Å-indeksen på stikkord som for eksempel «moms», «registrering av foretak» eller «ulykke». – Målet har vært å lage en brukervennlig løsning med god integrasjon mellom informasjon og tjenester, der noen av tjenestene krever innlogging og andre ikke. I oppbyggingen av emnene i emnekartet har vi hatt god hjelp av det arbeidet Oppgaveregisteret i årevis har gjort når det gjelder å kategorisere næringslivets skjemaplikter, sier prosjektleder for den nye informasjonsportalen, Jørgen Ferkingstad. Ny profil og bedre innlogging Den nye versjonen av Altinn kommer med ny logo og ny grafisk profil i tillegg til flerspråklig rammeverk. Versjonen inneholder forbedret innloggingsløsning som imøtekommer brukere som tidligere har hatt problemer med innloging. Det vil ikke lenger være mulig å bruke innloggingsløsningen i Altinn til å sjekke om gyldige fødselsnumre er i bruk. Den ser ved første gjennomgang veldig oversiktlig og fin ut. Skjemakatalogen er imponerende fyldig og vil bli nyttig. Videre er det glimrende med integrering av Spør-oss-tjenesten. Synes også dere nå får frem bedre hvilke innloggingsmuligheter som finnes, og jeg vil anta interessen for Smartkort vil øke. Dette er en hilsen til dere alle som er involvert i Altinnutviklingen: Gratulerer med den nye Altinn-portalen! Igjen; gratulerer så mye fra oss i NARF! ___________________________________________________ God helg! Med vennlig hilsen NARF/NARF Ekstra NARF - Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening Knut Høylie fagsjef skatt R A

7 Innholdet i v. 5.1 R A Ny informasjonsportal Ny påloggingsside
Ny EPiServer-løsningen Ny logo og nytt grafisk design Integrere tjenesteportal og infoportal Reruting via Big-IP Ny påloggingsside En tredjedel av henvendelsene til ABS dreier seg om pålogging Full språkstøtte Informasjonsportal Tjenesteportal Fortsatt opp til Tjenesteeier om skjema skal ha full språkstøtte Dyplenking til Altinn tjenesteportal For påloggede bruker i Informasjonsportalen kan man velge om bruker skal tvinges til å velge ”den du rapporterer for” eller ikke Sperretjeneste Mulighet for sperring ved eksempelvis tyveri av identitet Sperring for døde personer Fødselsnummeroppslag R A

8 Innholdet i v. 5.2 R A Brønnøysundregistrene Boside
Elektronisk tinglysning (Bankid) (?) Pantedokumenter, fast eiendom (?) Skatteetaten Gyldighet på pinkoder som bestilles fra fagsystem Faktura i Altut-meldinger Hente arkivrefranse inn i skjema Skjerming av personer med strengt fortrolig adresse Arkivstempel med referanse Angivelse av hvem rolletildelinger er gitt for ASF Tilpassning av autentiseringsmekanismer R A

9 Frysperioden Opprinnelig fra 5.2 / PSAN (feb. 08 – q3 08)
Nå, antatt fra 5.2 / PSAN til 2009 Konsekvenser: Antatt behov for mindre tilpasninger i 2008 (v. 5.3?) Antatt behov for tilpasninger i 2009 (v. 5.4?) Avklaringer i samarbeidsgruppemøtet i nov. R A


Laste ned ppt "Altinn styringsråd :30 – 12:30"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google