Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen!.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen!."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen!

2 Rv19 – konferanse Stortinget 10. januar 2017
Utfordringene sett fra Moss Tage Pettersen ordfører

3 Belastning på byen I

4 Belastning på byen II Fergetrafikk: RV19: Miljøbelastningen:
Antall kjøretøy med fergene: ca 1,75 mill (størst belastning og ) – ÅDT >12,5 meter (semitrailere) utgjør ca 600 kjt/døgn = ca 12,5% (+ kjt >5,5 meter) RV19: Rådhusbroen; ÅDT – – ca 20% fra fergene Tungbilandelen (kjt >5,5 meter) er på 8,6% 56 ulykker på strekningen i perioden Miljøbelastningen: Moss er en liten kommune sliter med luftkvaliteten pga den store ferjetrafikken med stor andel tungtransport som stamper i kø gjennom sentrum av Moss. Miljødirektoratet har valgt ut ni byer som er vurdert til å ha et mulig forurensningsproblem, eller der tilgjengelig informasjon om luftforurensningssituasjonen er usikker. På oppdrag fra Miljødirektoratet har COWI i 2016 gjennomført en kartlegging av luftkvaliteten i disse byene og resultatene blir presentert i en fersk rapport. Måler ulike partikler i luften. Helsevirkninger ved høyt forurensningsnivå: Helseeffekter kan forekomme hos astmatikere og personer med andre luftveissykdommer samt alvorlige hjertekarsykdommer Helseråd: Barn med luftveislidelser og voksne med alvorlige hjertekar eller luftveislidelser bør redusere utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensende områder PM10 døgn PM2,5 time Antall overskridelser Døgn/time 7 16 112 150

5 Kompleksiteten Rv 19 Jernbane Oslofjordkryssingen
Fra KVUen for fjordkryssing – nov 2014: «På kort sikt anbefales det at RV19 utvikles med et høyfrekvent og mest mulig miljøvennlig fergetilbud Moss – Horten som skissert i konsept K1. Det forutsettes at RV19 gjennom Moss bygges ut som anbefalt i KVU for hovedveisystemet i Moss og Rygge.» Fra regjeringens beslutning i januar 2015: «Hovedveisystemet i Moss og Rygge skal utvikles med utgangspunkt i KVUens konsept 5 (kulvert/tunnel to løp/fire felt). I det videre arbeidet skal også videreutvikling av vegtiltakene i KVUens konsept tas hensyn til.» Rv 19 Jernbane

6 Utgangspunkt RV19 er; del av landets mest trafikkerte fergesamband havnevei til stamnetthavnen Moss havn årsak til store trafikk- og miljøulemper for Moss by Regjeringen godkjente KVU for bypakke m/omlegging av RV19 i januar 2015 Det er fattet lokalpolitiske vedtak om medfinansiering til bypakken Jernbaneutbyggingen gjennom Moss er godkjent og skal være ferdig i 2024 Ny konsesjon fra 2017 med betydelig økt kapasitet Allerede i Østfoldpakke 1, er havneveiene nevnt, og forutsatt med i neste fase. Moss kommune tok på seg vertskommune ansvaret for bompengeinnkreving for E6 og deler av E18 inkl. sidevegstiltak. Vegen ble oppgradert til Riksvei i  NTP i  Da fikk også havnen status som stamnetthavn.

7 Historien

8 Revidert nasjonalbudsjett 2016:
"Flertallet viser til at det arbeides med å få på plass en bypakke for Moss der utbygging av RV19 er et svært sentralt prosjekt, og hvor det samtidig skal etableres dobbeltspor for jernbanen. Pågående planlegging av jernbanen antas å legge en del premisser for valg av løsning for RV19. Disse medlemmer ber Samferdselsdepartementet bidra til fortgang i planleggingen, slik at det i størst mulig grad sikres at planlegging og gjennomføring av KVU veisystemet for Moss/Rygge samordnes med dobbeltsporet gjennom Moss.» Vi etterspør hva som skal til for at regjeringen skal følge opp stortings-merknader. Her var det en klar merknad i juni, men vegvesenet mener at dette ikke er tilstrekkelig da de må få bestilling direkte fra departementet! Følger Stortinget opp dette og på hvilken måte?

9 Irene Johansens spørsmål til samferdselsministeren, sendt 23. 06
Irene Johansens spørsmål til samferdselsministeren, sendt og besvart av Ketil Solvik-Olsen : Som et ledd i arbeidet med en bypakke, er det enighet mellom Moss kommune og Statens vegvesen om et tett faglig samarbeid i tiden framover for å avklare mulighetsrommet for en ny løsning for RV19. Resultatet av dette arbeidet vil også kunne gi føringer for den formelle behandlingen etter plan- og bygningsloven, f.eks. om det er grunnlag for å gå direkte på reguleringsplanlegging uten forutgående traseavklaring i kommunedelplan.

10 5-årig samarbeidsavtale
Parter: Østfold fylkeskommune Statens vegvesen Jernbaneverket Moss kommune Rygge kommune Hovedmålet for samarbeidet under denne avtalen er å bidra til å utvikle Mosseregionen som en attraktiv og konkurransedyktig region på en bærekraftig måte basert på virkemidler innen areal- og transportsektoren. Å få bygget en ny RV19 gjennom byen er forankret i brede flertall i kommune, region, fylke, det lokale næringslivet og fagbevegelsen.

11 Hva trenger Mossesamfunnet?
Løsning for å få ned den lange ventetiden for nyttetrafikk som er krevende og kostbart både for lastebilnæringen og byen! Løsning for å møte den store fremkommelighets- og miljøutfordringen Moss opplever hver dag! Løsning for å møte den nye konsesjonen for nye ferger fra 2017 som gir betydelig økt kapasitet og RV19 er ikke dimensjonert for dette! Stortingets hjelp med å løfte Mossepakka/RV19 i Nasjonal transportplan til første del av planperioden. Å få løst RV19, vil sammen med utbygging av RV23, avlaste Oslo, spare næringslivet for betydelige utgifter og gi Mosseregionen mulighet til å forsere utbygging av boliger og næringsarealer. Kommunene i regionen har mange store logistikkbedrifter som benytter fergen og havna. Vestby har også i sin stadfestede kommuneplan lagt inn jernbanespor og Terminal for dryport. Fergekaia som er en del av veien har heller ikke fått midler, slik at de nye fergene kan benyttes som forutsatt.  Finansiering har ligget inne i Vegvesenets handlings- plan i og  Anbudsdokumenter er utarbeidet, men nå er det ikke lagt inn finansiering i statsbudsjettet for i år! De nye fergene innebærer en kapasitetsøkning på hele 25% I NTP er RV19 med på lista for samfunnsøkonomisk nyttige prosjekter, forutsatt høy planramme med 1,1 mrd + 1,6 mrd i brukerfinansiering. Oppstart 2024. Reguleringsplanarbeidet avventes i påvente av Stortingets behandling våren 2017.

12 Konklusjon Jernbane og RV19 i tunnel er «bunnsvillene» i utviklingen av Moss by Planlegging og utbygging av RV19 må forseres uten at jernbaneutbyggingen forsinkes Omlegging av RV19 har høy nytteverdi og må prioriteres på sikker plass i NTP


Laste ned ppt "Velkommen!."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google