Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sosiale medier – Hva nå, rådmann?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sosiale medier – Hva nå, rådmann?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Rådmannskonferansen i Bergen 11. april 2011 Sosiale medier – Hva nå, rådmann? Rådmannskonferansen i Bergen – 11. april 2011 Kjetil Hamnes - Kjetil Hamnes -

2 Rådmannskonferansen i Bergen 11. april 2011
Hvem, hva, hvor Kjetil Hamnes Kommunikasjonsrådgiver «The Impact of Social Media on Democracy and Political Communication: a Norwegian Perspective» MA Public Relations v/ Leeds Metropolitan University Kjetil Hamnes - Kjetil Hamnes -

3 Sosiale medier - hva nå, rådmann?
1. Hva er sosiale medier? 2. Forskjellen på tradisjonelle og nye medier 3. Sammenhengen mellom teknologi og kommunikasjon 4. Kommuners bruk av sosiale medier 5. Mål, strategi og kanalvalg 6. Med rådmannen i fokus 7. Viktigheten av å delta 8. Skillet mellom person og profesjon + Noen gode ord på veien! Kjetil Hamnes -

4 Hva er sosiale medier? Kjetil Hamnes -

5 Tradisjonelle vs. Sosiale medier
Avsenderstyrt Brukerstyrt Kjetil Hamnes -

6 Teknologisk nyvinning og kommunikasjon
Nær sammenheng Nixon vs Kennedy 1960(TV) McCain vs Obama (sosiale medier) Kjetil Hamnes -

7 Sosiale medier i Norge Åpenhet, lav makdistanse, bredbåndsdeking
2,4 millioner på Facebook ( ) på Twitter ( ) Statens kommunikasjonspolitikk: - a) invitere innbyggere til deltakelse/utforming av politikk, ordninger og tjenester. - b) utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi og nye kanaler. Kjetil Hamnes -

8 Statens grunnprinsipper for god kommunikasjon
1) Åpenhet 2) Medvirkning 3) Nå alle 4) Aktiv 5) Helhet Kjetil Hamnes -

9 Norske kommuner og sosiale medier
Kjetil Hamnes -

10 Å sette seg mål Hva vil DIN kommune oppnå med sosiale medier?
Generelle og konkrete målsettinger for bruken Informere, lytte, aktivere? Det er lov å justere underveis Kjetil Hamnes -

11 Strategiske valg Integrert del av øvrig kommunikasjonsvirksomhet
Hvem har ansvaret? Kanalvalg Kjetil Hamnes -

12 Kanalvalg Størst Når «alle», eller?
Fritt i forhold til bruk; informere, lytte, aktivere, service Målgruppe: innbyggere Kjetil Hamnes -

13 Kanalvalg Kjetil Hamnes -

14 Kanalvalg Færre deltakere Mer profesjonelt/faglig bruk
Målgruppe: innbyggere, andre offentlige etater, medier, faglig Diskusjon, menings- og informasjonsutveksling Kjetil Hamnes -

15 Kanalvalg Kjetil Hamnes -

16 Kanalvalg Integrering av ulike kanaler Tradisjonelle med nye
Nye med nye Facebook-Twitter-Blogg-Annet? Nettsiden er fortsatt viktig! Kjetil Hamnes -

17 Offentlig sektor (hensyn)
Tre typer usikkerhet: 1) Ressursbruk 2) Krav til saksbehandling 3) Håndtering av personangrep/useriøse henvendelser Merk; Bekymringer er adressert av andre kommuner. Kan oppnå mye med knappe ressurser. Saksbehandling/personlig oppfølging ikke godt egnet til sos. med. Samme etiske standarder som ellers i kommuneadm. Ansatte må forholde seg til taushetsplikt, personvern, ytringsfrihet. Direktoratet for forvaltning og IT: Kjetil Hamnes -

18 Hovedelementer for vellykket bruk av sosiale medier for din kommune
Forankring i organisasjonen Forankring i driften - Klare ansvarsforhold - Forståelse for hvorfor - Teamwork - Ikke særbehandling - Samme kriterier som resten av kommunens virksomhet - Integreres med øvrig kommunikasjonsarbeid/mål - Sosiale meder er et tilskudd, ikke et alternativ Kjetil Hamnes -

19 Med rådmannen i fokus Lavere barrierer for meningsytring
Lettere å havne i søkelyset Diskusjonen tas videre fra trad. media Og vice versa Hva kan gjøres for å unngå ufordelaktig omtale? Kjetil Hamnes -

20 Vær tilstede! Rett feilaktig informasjon Delta i debatten
Få oversikt over hva som blir sagt Folk snakker uansett! Kjetil Hamnes -

21 «Gi mæ sama, isbjørna å moskusa
«Gi mæ sama, isbjørna å moskusa! Æ syns d e d vi ska sæll, å itj at vi har åpne asylmottak!!!!» Kjetil Hamnes -

22 Å skille mellom person og profesjon
Identitet ofte sammensveiset Sosiale medier gjør dette mer aktuelt Tommelfingerregel 1: Sunn fornuft Tommelfingerregel 2: Facebook personlig, Twitter profesjonelt Dine valg får konsekvenser for kommunen Hva er riktig for deg? Og husk: Kjetil Hamnes -

23 Se på mulighetene! Vår åpen om relasjon med kommunen Delta faglig
Utvid nettverk Kommunens hyggelige ansikt utad? Kontakt med lokale (og nasjonale) medier Få feedback Kjetil Hamnes -

24 Konklusjon Sørg for å: Men husk:
- utvikle et bevisst forhold til sosiale medier - sette mål og strategier - forankre sosiale medier i kommunens virksomhet - se på muligheter fremfor problemer - hver kommune kjenner seg selv best - og hver rådmann kjenner seg selv best Finn ut hva som er riktig for deg og din kommune! Kjetil Hamnes -

25 Takk for meg! Kjetil Hamnes Twitter.com/kjetilhamnes
Kjetil Hamnes -


Laste ned ppt "Sosiale medier – Hva nå, rådmann?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google