Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Dag Wiese Schartum

2 Rammer for SU-prosjekter
Lovgivning Særlovgivning og generell lovgivning St.meld. nr. 17 ( ), Eit informasjonssamfunn for alle St.meld. nr. 19 ( ), Ei forvaltning for demokrati og fellesskap Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor Statlig kommunikasjonspolitikk Digitalt førstevalg Prinsipper for IT-arkitektur Generelle forvaltnings- politiske rammer Virksomhetsspesifikke rammer Prosjektspesifikke rammer og føringer Føringer i tildelingsbrev IKT-strategi Kommunikasjonsstrategi Vektlegge og aktualisere generelle og virksomhetsspesifikke rammer Føringer vedr.: Automatisering/skjønn mv Systemets bindende virkning og rutiner for avvik Rettslig dynamikk og oppdatering Støttefunksjoner/brukervennlighet MANDAT

3 Prosjektetablering og -sammensetning
Behandlingsansvarlig Daglig ansvarlig Direkte involverte avdelinger Brukerrepresentasjon IKT-avdeling Fagavdeling Administrasjons- avdeling Andre forvaltningsorganer = ”systemeier” ? Eksterne konsulenter Prosjektgruppe Prosjektgruppen som forum for saksforberedelse Identifisering av prosesser og sammenhenger Overlappende kompetanse Forvaltningsinformatikerens rolle ? Livssyklus – organisering under utvikling, videreutvikling og drift

4 Nærmere om styring av SU-prosjekter Forvaltningsorgan Underliggende
Delegasjon? Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Oppdragstaker Outsourcing? Prosjektgruppe Avtaleregulering Statens standard- avtaler (?) Nærmere om styring av SU-prosjekter

5 Rettslige systemavgjørelser og outsourcing
Spørsmålet vi må stille oss er hvorledes vi skal se på denne transformeringen. Hva slags rettslig beslutning(sprosess) er det tale om? For at automatisert rettsanvendelse skal være mulig, må rettsregelen transformeres og uttrykkes ved hjelp av et programmeringsspråk. Mellom disse utsagnene ligger det en påstand om at transformering handler om å utføre rettslige aktiviteter! Årsaken er 1) at utviklingsarbeidet innebærer rettslige fortolkninger som 2) har klare og omfattende rettslige virkninger! ! Neppe grunn til å se på out- sourcing av rettslige deler av SU som annet enn saks- forberedelse Må ofte anses som myndighetsutøvelse, og da kan delegasjons-læren komme til anvendelse forskrift? Rettslige systemavgjørelser instruks? enkeltvedtak?

6 Aktuelle rettskilder i utviklingsarbeidet
Lover Forskrifter Stortingets plenumsforslag EUs direktiver og forordninger Lovforarbeider Internasjonale traktater og konvensjoner Rettsavgjørelser Forvaltningsinterne regler (generelle instrukser og retningslinjer om rettsanvendelse og skjønnsutøvelse) Forvaltningens presedensavgjørelser Avgjørelser i eksterne klageorganer Uttalelser fra Sivilombudsmannen Uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling Rettsoppfatninger i juridisk litteratur Avtaler Standarder Programkode fra andre relevante beslutningssystemer

7 De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (klargjøring)
1 Valg av grunnlagssystem (hvilke pålitelige informasjonssystemer kan vi gjøre bruk av?) 2 Utvalg av rettskilder fra grunnlagssystemet/-systemene (hva skal velges ut og hvorledes skal utvalget skje?) Subjektivt utvalg? Nei! Anvendelse av ”utvalgskriterier”? Ja! Begrunnelse: Fullstendighet, stabilitet over tid, gjennomsiktighet Benytte mest mulig stabile og vurderingsfrie kriterier: Type rettskilde, tidsangivelser, ansvarlig organ, hjemmel osv Eksempler: ”Alle forskrifter gitt med hjemmel i ligningslovens kapittel 6.” ”Alle høyesterettsdommer som det er vist til i etaten [X]s arkiv [Y] og som i fulltekstversjonen inneholder henvisning til lov [a] og forskrifter [b, c eller d]” fortsettes ...

8 De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt)
3 Organisering i ”dokumentrekker” dommer NOU Prop. L Innst. L (lovvedtak) forskrift(er) høringsbrev mv forvaltningspraksis Instrukser om rettsanvendelsen fortsettes ...

9 De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt)
4 Innarbeiding av faste strukturer: Henvisninger innen dokumentet Henvisninger til andre dokumenter Henvisninger og bruk av legaldefinisjoner § 2-4. Avtaler om arbeidstakere mv. på kontinentalsokkelen Bestemmelsene i EØS-avtalens vedlegg VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr /71 og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72 mv.) om rettigheter og plikter får tilsvarende anvendelse på en arbeidstaker mv […] Henvisning § 1-8. Arbeidstaker Med arbeidstaker menes i denne loven enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse. …Og da skulle alt være klart for nærmere fortolkning og spesifisering av programkoden!


Laste ned ppt "Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google