Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer
Hans Jakob Walnum

2 Bakgrunn Norge har forplikta seg til å redusere klimagassutslepp i ikke-kvotepliktig sektor med 40% innan 2030 samanlikna med 2005-nivå. Dette  innebær at transportsektoren sannsyligvis må redusere klimagassutslepp med 50% fra dagens nivå. Stortinget har vedtatt et mål om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gåing Det er igangsatt en rekke statlige ordninger for samarbeid mellom stat og byer for realisering av klimamålene på transportområdet som bymiljøavtaler, byvekstavtaler og bypakker/bompengepakker En rekke byer i Norge har lansert ambisiøse mål om hvordan få til drastiske reduksjoner i klimagassutslipp fra transport; mål og planer som på enkelte områder har blitt fremstilt å være mer ambisiøse enn gjeldende nasjonale klimamål og planer. Oslo og fossifri kollektiv transport innen 2020 Fossilfri taxinæring

3 Metode Bruke tidligere forskning i CenSES, skaffe oversikt over denne
Samordning med pågående og overlappende prosjekt BREV (tatt for seg lokale transportsystemer i kommuner, Bergen og Trondheim) Bymiljøavtalens bidrag til en bærekraftig areal- og transportutvikling Dokumentanalyse Ta for oss overordna klimaplaner Brukerseminar, Konferanse i samarbeid med CICERO, mandag 13. november i CICEROS lokaler i Oslo. Deltakere: Byer: Stavanger, Bergen, Trondheim, Oslo (som case) Evt invitere følgende diskusjonspartnere på seminaret: Tromsø, Rogaland, Hordaland og Trøndelag fylkeskommuner. Statlige aktører: Jernbanedirektoratet, Enova, Miljødirektoratet, NVE, Samferdselsdepartementet og Statoil. Line Ingeborgrud, tverrfaglig kulturstudier NTNU Dokumentanalyse med synergi til prosjektet TRANSFORM, klimaomstilling i kommuner støtte fra klimaforsk. Første drøfting av caset på CenSES brukerkonferanse i august. Rekruttering av brukere (jf forslag til brukere over). Vestlandsforsking (VF) ber om å få tilsendt relevante dokumenter (overordna klimaplaner) fra de fire største byene, dvs informasjon om deres mål og planlagte strategier og virkemidler som gjelder å få til en «klimavennlig» transport (der dette kan defineres som «bærekraftig», «lavutslipp», «nullutslipp», «klimanøytral» og/eller «fossilfri») VF sammenstiller materialet fra (3) slik at vi får en fullt ut sammenlignbar mellom byene beskrivelse med tanke på systemgrense, faktorer som samme referanseår og år for utslippsreduksjon, samme systemgrense for beregning av utslipp, hvilke typer transporter som inngår osv. denne inngår i sluttrapporten. VF og CICERO/TØI har et møte der materialet fra (4) sammenlignes med den oversikten CICERO og TØI har på målsetting og iverksetting rundt Bymiljøavtaler mm. Her belyses problemstillingene 1, 2 og 3 så langt det lar seg gjøre. Forskergruppen utvikler et systematisk diskusjonsopplegg for identifisering av muligheter og barrierer for at bytransport kan innordne seg et langsiktig mål (innen 2100) om å nå 2 gradersmålet, fortrinnsvis også 1.5 gradersmålet (jf problemstillingene 3 og 4). November 2017 gjennomføres et lukket seminar med brukere og forskergruppen med følgende innhold: Forskergruppen presenterer resultatene fra analysen gjort i pkt 5. Gjennomføring av en strukturert gruppediskusjon utviklet i pkt 6. Utarbeiding av et skriftlig referat fra seminar 1 som inngår i sluttrapporten. Basert på (8) lager forskergruppen utkast til en analyse av prosjektets problemstillinger Vinteren 2017 sendes (9) ut på kommentarrunde til de inviterte brukerne Ferdigstilling av brukercaset.

4 Aktuelle problemstillinger
Er det forskjeller i innretning og ambisjonsnivå mellom byene og staten når det gjelder å redusere utslipp av klimagasser fra persontransport? Er det rimelig å tro at byene vil klare å nå de målene som er satt når det gjelder reduksjon i utslipp av klimagasser fra persontransport? Er det forskjeller på byer som har bymiljøavtale kontra byer som ikke omfattes av bymiljøavtaler? Hva framstår som de viktigste hindringene for at byene skal klare å nå målene som er satt når det gjelder reduksjon i utslipp av klimagasser fra persontransport? Hvilke endringer i virkemidler og virkemiddelbruk kan være aktuelle for å nå et langsiktig mål om tilnærmet nullutslipp av klimagasser i byenes persontransport?

5 Plan for sesjon Tittel Innleder Grønn strategi for Bergen – hvordan nå målene for å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren? Eva Britt Isager, klimasjef Bergen Kommune Bildeling og bærekraftig mobilitet. Elisabeth Svennevik. PhD Student TIK UiO. Fossilfri mobilitet i byene: Klimafotavtrykk fra Fossil vs Elbil. Linda Ellingsen NTNU Instruments to achieve a long-term goal of almost zero emissions of greenhouse gases in city passenger transport Shiuy Yan, NHH

6 Til diskusjon 1. Innspill til innhold, gjennomføring og aktuelle problemsstillinger for brukercaset fossilfri mobilitet i byene 2. Identifisere relevante pågående prosjekt i og utenfor CenSES 3. Innspill til innhold og hvem vi bør inviterer til seminar i Oslo om «fossilfri mobilitet i byene»


Laste ned ppt "Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google