Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering."— Utskrift av presentasjonen:

1 Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) Øystein Spjelkavik Ø. Spjelkavik

2 Perspektiv i inkluderingskompetanse
Inkluderende arbeidsliv - omfatter ”annerledeshet” Arbeid tilpasses mennesket Fra individfokus til relasjonsfokus i arbeidsinkluderingen Fra medisinsk til sosial modell Fra arbeidsformidling til jobbutvikling Jobbmatch som prosess Arbeidsplassen som arena for sosial inkludering, utvikling av sosial identitet, medborgerskap og deltakerdemokrati Arbeidsplassen som kvalifiserings- og utviklingsarena Ansvaret for arbeidsinkludering plasseres i støtteapparatet Arbeidsgivers sosiale ansvar som kunnskapsutvikling gjennom praksis Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

3 Kan de jobbe? De viktigste individuelle egenskaper er motivasjon og sjøltillit, om man ønsker og om man tror man kan jobbe Motivasjon og sjøltillit er nært knyttet til mestring, som påvirkes av forventninger - særlig av 'sysselsettingseksperter' og andre i støtteapparatet Motivasjon retter fokus mot enkeltindividet Mestring retter fokus mot tilrettelegging Den viktigste variabelen som påvirker om folk kan jobbe er bistandskvaliteten! Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

4 Arbeidsgiverperspektiv
Krever mye tid, oppmerksomhet og ressurser  risiko Usikkerhet, hvordan man skal forholde seg  mestring Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

5 Kunnskapsgrunnlaget Raskt ut på arbeidsplass,
så trening, tilrettelegging, kvalifisering, jobbutvikling, jobbfastholdelse, karriereutvikling… Kompetanse og ressurser brukes på vanlige arbeidsplasser Systematisk og individuelt tilpasset oppfølging for at brukeren raskt kan delta i arbeidslivet, ut fra egne forutsetninger – «jobbmatch» Helserelatert behandling, omsorgstiltak, bostøtte, ferdighetstrening, opplæring osv foregår samtidig med arbeidsinkluderingen Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

6 Kunnskapsgrunnlaget (forts.)
Nøkkelrolle: Jobbspesialisten Supported Employment Tett individuell oppfølging Utgangspunkt i den enkeltes interesser og behov Jobbmatch Proaktiv dialog med arbeidsgivere Karriereveiledning, jobbutvikling, jobbfastholdelse Kunnskap om støttesystemet Aktiv involvering av relevante deler av støtteapparatet Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

7 Inkluderingskompetanse
Sosialfaglig, helsefaglig, pedagogisk brukerkunnskap Kunnskap om bruk av ordinære arbeidsplasser for å få til inkludering for mennesker med omfattende bistandsbehov Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

8 STØTTEAPPARAT ARBEIDSSØKER ARBEIDSGIVER OPPFØLGING
A R B E I D S R E L A S J O N ARBEIDSSØKER ARBEIDSGIVER Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

9 Hva er markedskompetanse? Ulike strategier for ulike støttebehov
FORMIDLING Innhente rekrutterings- oppdrag fra arbeidsgiver Finne den beste kandidaten i NAVs portefølje (match) Presentere aktuelle kandidater/CV for arbeidsgiver Intervju Ansettelse JOBBUTVIKLING Kartlegge brukers interesser og støttebehov Finne egnet arbeidsplass (jobbmatch), utviklingsarena Trening, opplæring, kvalifisering på arbeidsplass Tilrettelegging for mestring Målet er ordinært arbeid, eller utdanning Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

10 Kartlegge brukers interesser og støttebehov
Bedre innsats i skole og på ordinær arbeidsplass Nye måter å bruke jobbspesialisten på JOBBUTVIKLING Kartlegge brukers interesser og støttebehov Finne egnet arbeidsplass (jobbmatch), utviklingsarena Trening, opplæring, kvalifisering på arbeidsplass Tilrettelegging for mestring Målet er ordinært arbeid, eller utdanning Støttet utdanning Støtte i overgangen til VGS Bedre bruk av praksis i ungdomsskole Bedre bruk av arbeidstrening ”Jobbsmak” for å finne riktig(ere) skolevalg Støttet læreplass, praksisbrev Spjelkavik: Inkluderingskompetanse


Laste ned ppt "Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google