Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Molde Golfklubb Strategi 2017-2019.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Molde Golfklubb Strategi 2017-2019."— Utskrift av presentasjonen:

1 Molde Golfklubb Strategi

2 Molde Golfklubb Formål Visjon
MGK Stategidokument Molde Golfklubb Formål Klubben er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer. Klubbens formål er å drive idrett organisert i Norges Idrettsforbund Visjon ”Molde Golfklubb skal videreutvikle golfen til en betydelig konkurranse- og mosjonsidrett i Molde kommune”

3 Strategiske innsatsfaktorer Medlemmer og miljø
STYRKER Klubbhus/Simulator (Helårs aktivitet) Positivt og godt miljø En kjerne av engasjerte medlemmer Ledig banekapasitet Flott/utfordrende 9-hulls bane Unik beliggenhet og lokalisering Voksende miljø for yngre Admin. Sportslig Leder og greenkeeper Økt sportslig satsning SVAKHETER Lite synlig i lokalsamfunnet (lukket klubb) Image som dyr sport For få medlemmer i forhold til folkemengden Skjev aldersfordeling og for få jenter/damer For få frivillige yngre (under 50) -medlemmer For mange utmeldinger Liten betalingsvilje fra en gruppe medlemmer TRUSLER ”Passive” medlemmer Konkurranse med andre aktiviteter / idretter Manglende påfyll av dugnadsvillige ildsjeler Manglende nyrekruttering Vanskelig å bli del av nytt miljø MULIGHETER Utnytte klubbens medlemmer/faddere til å ta vare på nye medlemmer/spillere Media – økt positiv pressedekning Mer aktiv deltakelse i idrettens organisasjoner Bedre utnyttelse av ressurspersoner i medlemsmassen Finne frem til ulike grupper i samfunnet å introdusere golf til …. Utnytte utleiemuligheter av lokalet

4 Strategi Medlemmer og miljø (1)
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Skal øke medlemsmassen (netto tilgang) med 10% årlig Skal spesielt øke interessen og engasjementet blant yngre medlemmer i klubben Skape sterkere klubbtilhørighet Handlinger 1. Medlemskap første året er inkl. i VTG-kursavgift Utvikle ny fadderskapsordning for mer deltakelse Gjøre Molde GK mer synlig med vårt tilbud (avisreportasjer og reklamefilm, sosiale medier) Starte VTG -samling ved sesongstart (Scramble / Lav terskel turneringer) Gjennomføre flere sosiale turneringer Videreføring av Golf Grønn Glede / aktiv på dagtid Vinterkampanje mot nye medlemmer i vinterhalvåret (simulator fokus) Ny fokus på ulike tjenester (flykninger / knausen osv. )

5 Strategi Medlemmer og miljø (2)
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Skal øke medlemsmassen (netto tilgang) med 10% årlig Skal spesielt øke interessen og engasjementet blant yngre medlemmer i klubben (Skal øke aktive juniormedlemmer med 10 % årlig) Skape sterkere klubbtilhørighet Leie ut lokalet til min. 2 ulike selskaper (konfirmasjon) Handlinger 2. Øke satsing på barn & golf ( 5-11) Etablere jentegolf ( jenter 11-19) Invitere skoleklasser (gratis) Bruke etablerte juniorer i opplæringen Rekruttere ledere til juniorkomiteen og skape selvstendig drift 3. Løpende informasjon til medlemmene (nyhetsbrev) Oppdatert hjemmeside som speiler all aktivitet Opplæring av flere brukere på web-siden Utvikle klubbens tilstedeværelse i sosiale medier Sosiale sammenkomster i klubbhuset 2 medlemsmøter i året med engasjerende agenda Tilby gratis bil-sticker til alle medlemmer Komitesamling før sesongstart

6 Strategi Medlemmer og miljø (2)
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Leie ut lokalet til min. 2 ulike selskaper (konfirmasjon) Handlinger 1. - Tilrettelegge lokalet til utleie Godkjent kjøkken m/ utstyr Visuelt attraktivt lokale Ansvars kontrakt - Markedsføring på sosiale medier - Lage produktark

7 Strategiske innsatsfaktorer Allianser, sponsing, samarbeidspartnere
STYRKER Klubbhus/Simulator (Helårs aktivitet) Flott/Utfordrende 9-hulls bane Sentral og unik beliggenhet/lokalisering Lagserie og partnerturnering Viktig ressurs i Sportslig leder Viktig ressurs i Kafé ansvarlig Økt sportslig nivå på unge medlemmer Økt bruk av Prosjekt Tilhørighet og Grasrotandelen. SVAKHETER Ikke mange nok samarbeidspartnere Skjev aldersfordeling Ikke dyktig nok på markedsføring Manglende salgsargumenter mot nye samarbeidspartnere For dårlig synliggjøring av eksisterende sponsorer. For lite i media Kjenner ikke arbeidsgivere til medlemmer MULIGHETER Vise hva eksisterende samarbeidspartnere har gjort gjennom avtale Økt bidrag og aktivitet på eksisterende samarbeidspartnere Utnytte potensialet i næringslivet Samarbeid med hotell/camping Media – økt positiv pressedekning Finne aktører som kan gi medlemsfordeler (både bedrifter og foreninger) TRUSLER Ikke engasjert nok næringsliv Frafall av allianser/sponsorer Konkurrenter (indirekte) ift. Sponsorer Golf har ikke klart å konkurrere i sponsormarkedet mot andre mer spennende foreninger

8 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Skal øke sponsorinntektene til kr. i løpet av 2019 Forbedre sponsorsynlighet Finne hovedsponsor Ha partnere på alle hull Handlinger Revitalisere sponsorsatsing med bruk av kompetanse til lokale medlemmer og komiteer Forbedre tilbudet overfor sponsorer med nye produkter Oppfølging av samarbeidspartnere gjennom nyhetsbrev Minst 2 ganger i sesongen Oppdatert mailliste Invitere potensielle samarbeidspartnere til klubbens anlegg Arrangere ide-møter med medlemmer som har kjennskap til næringslivet i vår region

9 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Skal øke sponsorinntektene til kr. i løpet av 2017, deretter økning med 10% hvert år Forbedre sponsorsynlighet Finne hovedsponsor Ha partnere på alle hull Handlinger Fokus på å gi økt verdi for samarbeidspartnere Øke synligheten til sponsorene på anlegget og sosiale medier Rullerende reklamer på hjemmesiden Tydelig plassering av skilt Bruke teknologi på klubbhuset for å vise frem Utnyttet drivingrangen (skilt / blinker / gjendstander)

10 Strategiske innsatsfaktorer Aktivitet og idrett
STYRKER Klubbhus/Simulator (Helårs aktivitet) Flott/utfordrende 9-hulls bane Sentral og unik beliggenhet og lokalisering Viktig ressurs i sportslig leder, greenkeeper og kafeansvarlig Ledig kapasitet Godt turneringsapparat Positivt og godt miljø Godt tilbud for barn og ungdom Aktiv seniorgruppe m/ fast ukentlig turnering Satsing mot skoler Greenfee samarbeid med golfklubber i nærområdet SVAKHETER Ikke dyktig nok til markedsføring For få instruktører blant medlemmene For få medlemmer som benytter seg av treningstilbudet TRUSLER Passive medlemmer Konkurranse ift. andre idretter/aktiviteter Manglende nyrekruttering Liten deltakelse på VTG-kurs For mange turneringer – minkende deltakelse MULIGHETER Ledig kapasitet Utnytte medlemmer til økt aktivitet og nyrek. Utnytte muligheter i nytt klubbhus Golfforbundet – sportslig satsing Media – økt positiv pressedekning

11 Strategi Aktivitet og idrett
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Skal ha flere instruktører, juniorledere, dommere og ledere med turneringskompetanse Ha en egen jentegolf-gruppe Skal ha minst 100 ulike medlemmer på turnering i løpet av sesongen Utvikle treningsfeltet og synligjøre NXT LVL programmet Tilstrekkelig vinteraktivitet Handlinger Øke interessen for deltakelse på kurs i NGF regi, og arbeide for å utdanne instruktører gjennom lokale kurs Finne riktige personer som kan ta ansvar for jente/junior-gruppen. Sportslig leder får en viktig rolle i arbeidet. Økt helårs-instruksjonstilbud for alle medlemmer Utvikle spilleferdigheter med mest fokus på trivsel Alder- & og nivåinndelinger Ivaretakelse av nye Utarbeide informasjon til besøkende Sørge for å ha en aktiv og engasjert turneringskomite

12 Strategiske innsatsfaktorer Drift, anlegg og organisasjon
STYRKER Klubbhus og kantine Flott/utfordrende 9-hulls bane Unik beliggenhet og lokalisering Viktig ressurs i admin. Sporstlig leder Ansatt greenkeeper Dugnadsånd/frivillige (kjerne) Positivt og godt miljø Egen golfbutikk (Golfbua) SVAKHETER Stram økonomi påvirker fornyelser Utflatning av medlemstilgang (netto) Sponsorstøtte og bidrag fra samarbeidspartnere er ikke store nok Drivingrangen er ikke tilfredstillende MULIGHETER Utnytte klubbens medlemmer til økt nyrekruttering Økte bidrag og aktivitet på eksisterende sponsorer Utnytte potensialet i lokalt næringsliv Få enda flere med i dugnadsarbeidet TRUSLER Medlemmer som er lite aktive Konkurranse om medlemmer, ikke-medlemmer og sponsorer Konjunkturer

13 Strategi Drift, anlegg og organisasjon
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift, anlegg og organisasjon Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Utbedre/utvide greenene på hull 1, 3 og 9 innen utgang av 2019 Bygge mellom 8 – 10 nye bunkere Omorganisere driving range til bruk for alle Utvide antall slagplasser Oppgradere i henhold til NXT LVL kortene Ha en oppdatert masterplan for bane & anlegg Forbedre drift av Golfbua Fokus på kiosk / kafe drift STRATEGIER Oppgradere driving range/treningsfasiliteter Bygge kunstgress blinker i form av greener m/ flagg Lappe våte områder (minske tap av rangeballer) Gjør treningsfasilitetene mer attraktivt å trene på Gjøre «Spillersjekken» synlig på ulike de ulike treningsområdene Utvide antall slagmatter Videreutvikle korthullsbanen Vurdere minigolf anlegg Nøye planlagt innkjøp til butikk Unngå høy risiko varer Fokus på lite varelager på slutten av året God oppfølging av kafevirksomhet og driftansvarlig

14 Strategiske innsatsfaktorer Økonomi
STYRKER Ledig banekapasitet Dugnadsånd/frivillighet (kjerne) Levelig gjeldsgrad God fokus/kontroll økonomistyring Fleksible betalingsplaner/muligheter Egen golfbutikk Aktiv kafédrift Prosjekt tilhørighet – aktiv støtte SVAKHETER Stram likviditet Svak medlemstilgang (netto) Ikke nok sponsorstøtte og bidrag fra samarbeidspartnere Ikke dyktig nok på markedsføring og profilering MULIGHETER Utnytte klubbens medlemmer til økt nyrekruttering Økte bidrag og aktivitet fra eksisterende sponsorer Bruk av nye salgskanaler overfor sponsorer TRUSLER Konjunktursvingninger Usikkerhet om spillemidler

15 Strategi Økonomi MÅL Skal ha et resultatmål på 100.000,- i året
Innsatsområde 1: Medlemmer og miljø Innsatsområde 2 Allianser, sponsing, samarbeidspartnere Innsatsområde 3 Aktivitet og idrett Innsatsområde 4 Drift og anlegg Innsatsområde 5 Økonomi MÅL Skal ha et resultatmål på ,- i året Skal forbedre likviditeten med 200’ i året Skal øke medlemsinntekten med 10% fra 2016 ( 1,300’ i 2016 ) årlig STRATEGIER Avskrivninger på 100` Overskudd av drift på 100`


Laste ned ppt "Molde Golfklubb Strategi 2017-2019."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google