Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge 2015 - 2020

2 Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge
«Strategien er sentral for å utvikle helsetjenesten og sikre god behandling i årene som kommer. Vi trenger å forvalte og utvikle kompetansen slik at vi møter befolkningens behov og forventninger til kvalitet i spesialisthelsetjenesten». Styreleder i Helse Midt-Norge RHF, Ola H. Strand.

3 Menneskene som jobber i helsetjenesten skaper kvalitet i møte med pasienten!
De menneskelige ressursene er den viktigste innsatsfaktoren i helsetjenesten. Tilgang på personell med riktig kompetanse er en forutsetning for at Helse Midt-Norge kan tilby pasientene gode og sikre helsetjenester. Kvalitet og omstillingsevne i spesialisthelsetjenesten avhenger av god ledelse og medarbeidernes kompetanse. Arbeidsgiver har ansvar for å sikre at ansatte gis opplæring og utdanning for å ivareta krav til forsvarlighet og kvalitet i tjenesten. Kunnskapsintensive og komplekse helsetjenester krever innsikt, planlegging og samarbeid for å innfri tjenestens kompetansebehov.

4 Utdanning og kompetanseutvikling- forløp
Studenter og lærlinger Turnus Rekruttering Spesialisering Videreutvikling av ansatte Avslutning Strategi for Utdanning og kompetanseutvikling Fast tilsetting av LIS leger Systemstøtte - Profile

5 Prinsipper for utdanning og kompetanseutvikling i HMN 2015-2020
Befolkningens og tjenestens behov skal være styrende for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge Kompetanseutvikling og utdanning er et lederansvar Utdanning og kompetanseutvikling skal være en integrert og tydelig del av den kliniske aktiviteten og inkluderes i all virksomhetsplanlegging. Koblingen mellom forskning, utdanning, kompetanseutvikling og innovasjon skal styrkes. For å sikre helhetlige pasientforløp må primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og utdanningssektoren samarbeide om utdanning og kompetanseutvikling.

6 Hovedmål Lederansvar for kompetanseutvikling
Felles metodikk og kompetanseplaner for å sikre riktig kompetanse – rekruttere, utvikle og beholde Synliggjøre ressursbruk- riktig ressurstilgang Kompetanseoverføring og oppgavedeling - samhandlingsreformen Utdanning og kompetanseutvikling – kvalitet, relevans og kunnskapsbasert Utdanninger i tråd med befolkningens og tjenestens behov Samarbeid med kommuner, utdanningssektor og brukere om utvikling av utdanning

7 Handlingsplan 2015-2020 Analysere og dokumentere kompetansebehov
Helhetlige planer for kompetanseutvikling, som oppdateres årlig og integreres i kontinuerlig virksomhetsplanlegging Standardisering av arbeidsprosesser og metodikk Tydelig arbeidsgiveransvar og lederfokus IKT-verktøy som støtter arbeidet med oppfølging av kompetanseutviklingstiltak i leder- medarbeider-relasjonen

8 Handlingsplan Systematisk kartlegging og evaluering av læringsmiljø, kvalitet og relevans for studenter/lærlinger Kvalitet og relevans i praksisstudier skal styrkes i spesialistlisthelsetjenesten i Midt-Norge, jamfør det nasjonale praksisprosjektet. Ressursbruk studenter og ansattes kompetanseutvikling

9 Formål: «Utdanne helsepersonell til hele helsetjenesten og sikre god kvalitet og relevans.» «Forvalte og utvikle kompetansen for å møte befolkningens behov og forventninger til kvalitet i helsetjenesten»


Laste ned ppt "Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google