Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015"— Utskrift av presentasjonen:

1 KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015

2 Hovedfunn/oppsummering
Vi har utarbeidet en KOSTRA- og effektivitetsanalyse som skal illustrere hvordan kommunens ressursbruk på sentrale tjenesteområder harmonerer med kommunens økonomiske rammebetingelser, dvs. vi tar hensyn til både beregnet utgiftsbehov og reelt inntektsnivå (målt som korrigerte frie inntekter). Våre beregninger viser at Skaun kommune, på de sentrale tjenesteområdene som inngår i inntektssystemet, hadde mindreutgifter i forhold til landsgjennomsnittet på om lag 21,3 mill. kr i Da er det ikke hensyntatt verken at kommunen hadde et høyere beregnet utgiftsbehov enn «gjennomsnittskommunen» (ca. 3 prosent i 2015), eller at kommunen hadde et nivå på korrigerte frie inntekter som lå 3 prosent under landsgjennomsnittet (tilsvarende ca. 11,8 mill. kr). Beregningene viser at Skaun kommune hadde mindreutgifter på om lag 18,9 mill. kr i forhold til kommunens «normerte og inntektsjusterte utgiftsnivå» i 2015. Tjenesteområde Mer-/mindreutgift 2015 (mill. kr) ift. Landsgjennom- snittet «Normert og inntektsjustert utgiftsnivå» Barnehage 17,3 2,5 Administrasjon 1,8 0,1 Grunnskole 11,6 1,5 Pleie og omsorg -36,3 -15,7 Kommunehelse -3,2 -3,7 Barnevern -3,6 -1,9 Sosialtjeneste -8,8 -1,7 Sum -21,3 -18,9

3 Metode Til bruk i KOSTRA- og effektivitetsanalyser har vi utviklet en metode som skal illustrere hvordan kommunens ressursbruk på sentrale tjenesteområder harmonerer med kommunens økonomiske rammebetingelser (dvs. hensyntatt både beregnet utgiftsbehov og reelt inntektsnivå) Vi vil imidlertid presisere at et slikt beregnet utgiftsnivå generelt ikke må oppfattes som en slags fasit på et ”riktig” nivå. Beregningene er mer en illustrasjon på hvordan kommunen faktisk har tilpasset seg et forbruksnivå på de aktuelle tjenesteområdene i sum - sammenlignet med hva utgiftsbehovet (ifølge kriteriene i inntektssystemet) og de reelle, frie inntektene ideelt sett skulle tilsi. Dessuten skal det nevnes at frie inntekter ikke omfatter for eksempel utbytteinntekter og annen finansavkastning, og at kriteriene i inntektssystemet ikke inkluderer alle tjenesteområder. Vi har i analysene basert oss på endelige/reviderte KOSTRA-data for For øvrig forutsettes det at kommunen fører regnskapet i henhold til KOSTRA-veilederen. For å få et mest mulig fullstendig bilde av kommunens økonomiske nøkkeltall er det tatt utgangspunkt i KOSTRA-tall for kommunen som konsern.

4 Økonomiske rammebetingelser
Skaun er en middelinntektskommune Korrigerte frie inntekter (inkl. e-skatt og konsesjonskraftinnt.) på 97 prosent av landsgjennomsnittet i 2015. I KOSTRA er Skaun plassert i kommunegruppe 12, dvs. mellomstore kommuner med lave bundne kostnader per innbygger og lave frie disponible inntekter. Et beregnet utgiftsbehov i inntektssystemet på ca. 3 prosent over landsgjennomsnittet i 2015. UB 2015 = 1,0311 De økonomiske rammebetingelsene vil være styrende for det tjenestetilbudet som kommunen kan tilby innbyggerne.

5 KOSTRA- og effektivitetsanalyse, Skaun kommune 2015
Ressursbruk/prioritering sett i sammenheng med beregnet utgiftsbehov. Skaun kommune Kilde: KOSTRA (konsern)/KMD, beregninger ved Telemarksforsking. Beregnet utgifts-behov 2015 Netto driftsutgifter 2015 Mer-/mindreutgift ift. Skaun kommune Lands-gjennom-snitt Skaun "normert nivå" Lands-gjennom-snittet "Normert utgiftsnivå" «Normert og inntektsjust. nivå» kr pr innb Mill. kr Barnehage 1,2734 10 087 7 858 10 006 17,3 0,6 2,5 Administrasjon 1,0914 4 255 4 021 4 388 1,8 -1,0 0,1 Grunnskole 1,1411 13 830 12 335 14 075 11,6 -1,9 1,5 Pleie og omsorg 0,8643 11 221 15 904 13 745 -36,3 -19,6 -15,7 Kommunehelse 1,0557 1 938 2 347 2 478 -3,2 -4,2 -3,7 Barnevern 0,9062 1 341 1 810 1 640 -3,6 -2,3 Sosialtjeneste 0,6201 1 089 2 227 1 381 -8,8 -1,7 Sum 1,0311 -21,3 -30,7 -18,9 Våre beregninger viser at Skaun kommune, på de sentrale tjenesteområdene som inngår i inntektssystemet, hadde mindreutgifter i forhold til landsgjennomsnittet på 21,3 mill. kr i Da er det ikke hensyntatt at kommunen hadde et høyere beregnet utgiftsbehov enn «gjennomsnittskommunen» (ca. 3 prosent i 2015). Beregningene viser at Skaun kommune hadde mindreutgifter på om lag 30,7 mill. kr i forhold til kommunens «normerte utgiftsnivå» i Når man i tillegg justerer for at kommunen hadde korrigerte frie inntekter på 97 prosent av landsgjennomsnittet (tilsvarende om lag 11,8 mill. kr), viser beregningen et samlet mindreforbruk på om lag 18,9 mill. kr (=30,7-11,8).

6 Illustrasjon av mer-/mindreutgifter fordelt på aktuelle KOSTRA-funksjoner. Mill kr. Skaun kommune 2015 Mer-/mindreutgifter (Mill. kr) ift. Landsgjennomsnittet "Normert utgiftsnivå" «Normert og inntektsjustert utgiftsnivå» Barnehage (F201, 211, 221) 17,3 0,6 2,5 201 Førskole 13,2 -1,2 0,4 211 Styrket tilbud til førskolebarn 0,0 -1,1 -1,0 221 Førskolelokaler og skyss 4,0 3,0 3,2 Administrasjon og styring (F100, 110, 120, 121, 130) 1,8 0,1 100 Politisk styring 0,2 110 Kontroll og revisjon -0,1 120 Administrasjon 1,9 -0,2 0,7 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen 0,5 0,3 130 Administrasjonslokaler Grunnskole (F202, 215, 222, 223) 11,6 -1,9 1,5 202 Grunnskole 5,7 -5,1 -2,5 215 Skolefritidstilbud 2,4 2,2 222 Skolelokaler 1,1 -0,5 223 Skoleskyss 2,3 2,1 Pleie og omsorg (F234, 253, 254, 261) -36,3 -19,6 -15,7 234 Aktivisering eldre og funksjonshemmede -0,4 0,8 253 Pleie, omsorg, hjelp i institusjon -9,0 -7,5 254 Pleie, omsorg, hjelp i hjemmet -20,3 -12,0 -10,2 261 Botilbud i institusjon 1,0 1,3 Kommunehelse (F232, 233, 241) -3,2 -4,2 -3,7 232 Forebygging - skole- og helsestasjonstjeneste 233 Forebyggende arbeid, helse og sosial 0,9 241 Diagnose, behandling, rehabilitering -4,5 -5,2 -5,0 Barnevern (F244, 251, 252) -3,6 -2,3 244 Barneverntjeneste -1,3 -0,9 -0,7 251 Barneverntiltak i familien -0,8 252 Barneverntiltak utenfor familien -1,4 -0,6 Sosialtjeneste (F242, 243, 281) -8,8 -1,7 242 Råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid -2,9 -0,3 243 Tilbud til personer med rusproblemer 281 Økonomisk sosialhjelp -4,6 -1,5

7 Utslag fra delkostnadsnøklene Tillegg/trekk (omfordeling) for
Dokumentasjon av utviklingen i utgiftsutjevn. tilskudd/trekk – fordelt på delkostnadsområder Utgiftsutjevning – fordelt på delkostnadsområder. Skaun kommune. Kilde: KMD/beregninger ved Telemarksforsking Delkostnadsområder Utslag fra delkostnadsnøklene Tillegg/trekk (omfordeling) for kommunen i 1000 kr 2014 2015 2016 Barnehage 1,2206 1,2734 1,3128 12 172 15 549 19 060 Administrasjon 1,0981 1,0914 1,0924 3 098 3 099 3 196 Grunnskole 1,1360 1,1411 1,1491 13 013 14 366 15 945 Pleie og omsorg 0,8680 0,8643 0,8350 Kommunehelse 1,0591 1,0557 1,0545 813 831 852 Barnevern 0,9104 0,9062 0,9099 -946 -1 067 -1 073 Sosialtjeneste 0,6461 0,6201 0,6379 -5 721 -6 455 -6 664 Samhandling 0,9256 - -653 Kostnadsindeks 1,0237 1,0311 1,0299 7 992 10 906 11 105 Nto.virkn. statl/priv. skoler 808 1 755 1 323 Sum utgiftsutjevn. m.m.  8 800 12 661 12 427 Delkostnadsområder

8 KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015


Laste ned ppt "KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google