Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Senter for læring og utdanning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Senter for læring og utdanning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Senter for læring og utdanning
Utdanningskomiteen 28.mars 2018 Senteret skal støtte opp under UiO ambisjoner og verdigrunnlag.

2 Strategi 2020 «Universitetet i Oslo skal tilby utdanninger som tiltrekker seg studenter som har forutsetninger for, og som engasjeres av studier ved et fremragende forskningsuniversitet. Studentene skal tilbys forskningsbasert undervisning som danner og utdanner, også på tvers av etablerte faggrenser.» «UiO skal tilby landets beste læringsmiljø gjennom klarere forventninger, tettere oppfølging, bruk av varierte læringsformer, læringsfremmede evaluering og god pedagogisk kompetanse.» Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

3 (Tildelingsbrev for Universitetet i Oslo for 2017)
UiO vil i 2017 etablere en koordinerende enhet for støtteressurser for utdanning (Senter for læring og utdanning). Å samle eksisterende støtteressurser knyttet til utdanningsområdet under en tydelig faglig ledelse, vil gi arbeidet med utdanningskvalitet ved institusjonen et ytterligere løft. UiO vil også vurdere muligheten for å opprette et akademi for framragende utdanning, som kan ses i sammenheng med det øvrige arbeidet med meritteringstiltak ved UiO. En slik satsning vil ha overføringsverdi i sektoren. Måloppnåelse vurderes med bakgrunn av gjennomføring av tiltakene. (Tildelingsbrev for Universitetet i Oslo for 2017) Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

4 Miljøer som tilbyr aktiviteter som vil inngå i et senter
FUP DML FFS Bibliotek Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

5 Andre miljøer som vil bidra inn til et senter:
SFUene Fakultære ressurser USIT AF Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

6 Arbeidsprosessen så langt
Gjennomført 3 workshops med deltakelse fra FUP, DML, UB, FFS (seksjon for forskningsstøtte og formidling) og AF Informert på IDF-møter Åpen dialog med de fire miljøene Involvering av Studentparlamentet Møte med prosjektet digitalt læringsmiljø Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

7 Premiss for arbeidet Studentens læring og læringsmiljø i sentrum
En forskningsbasert orientering må videreføres og videreutvikles (jf. Meld.St 16) Sikre fakultær forankring gjennom samspill, dialog og styringsstruktur Koble teknologi godt opp mot undervisningsfaglig og pedagogisk arbeid Balansere utvikling- og støttefunksjoner med en strategisk rolle Skape en organisasjon som er fleksible nok til å gi god støtte til oppgaver definert på institutter/fakulteter/universitet og samtidig gi forutsigbare rammer for senterets virksomhet Bygge på erfaringer og det som fungerer bra innenfor UiOs universitetspedagogisk og teknologistøttede arbeid rettet mot undervisning og læring Skape et senter som gir gode arbeids- og utviklingsmuligheter Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

8 Kvaliteter ved UiO Forskningsbasert universitetspedagogisk kompetanse og en forskningsbasert orientering Mye faglig, teknisk og administrativ kompetanse knyttet til teknologi og digitale læringsomgivelser Kommunikasjon og møteplasser for kunnskapsutveksling og strategisk arbeid Analysekapasitet i AF og ved andre enheter Stort potensiale i det fysiske læringsmiljøet God rekruttering og relativt godt med ressurser Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

9 Plattform: Senter for læring og utdanning skal bidra til studentenes utdanning og danning gjennom forskningsnære læringsfelleskap som bygger på likeverd, respekt og åpenhet. Senteret skal støtte opp om undervisning og læring som fremmer kritisk tenkning, etisk refleksjon og evne til å ta et samfunnsmessig ansvar. UiOs ambisjon er å tilby landets beste læringsmiljø gjennom klare forventinger, tett oppfølging, bruk av varierte læringsformer, læringsfremmede evalueringer og god pedagogisk kompetanse. Senteret skal bidra til å fremme dette gjennom universitetspedagogiske kvalifisering og utvikling av gode digitale omgivelser for undervisning og læring. Senteret skal samarbeide tett med fakultetene i deres kvalitetsarbeid og har et særlig ansvar i å sikre god kunnskapsdeling hvor tverrfaglige perspektiver og erfaringer møtes på tvers av instituttgrenser. Senteret skal ha en sterk faglig forankring og skal basere sine aktiviteter på forskning. Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

10 Senter for utdanning og læring skal ha som oppgave å:
tilby universitetspedagogisk utdanning tilby kurs- og rådgivning i anvendelse av teknologi og digitale medier i undervisning, læring og vurdering tilby konsultasjon til UiOs ulike fakulteter og enheter utvikle og koordinere støtte for studentens informasjons- og mediekompetanse støtte, utføre og evaluere utviklingsprosjekter rettet mot studentenes læringsmiljø, grunnleggende akademiske ferdigheter og læringsutbytte bidra i UiOs strategiske kvalitetsarbeid og satsninger knyttet til undervisnings- og læringsmiljø gjennomføre forskning på høyere utdanning og læring synliggjøre og koordinere informasjon om pågående aktiviteter relevant for undervisning og læring Prosjekt digitalt læringsmiljø systemansvar Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

11 Plassering og organisering av et senter
Vi har sett på hvordan denne virksomheten er organisert ved andre norske og nordiske institusjoner Vi har sett på modellene presentert i Mørken-utvalgets rapport Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

12 To hovedmodeller for plassering
Vertskapsmodell Senteret er plassert ved en ekisterende faglig enhet (fakultet, institutt, bibliotek) Plassering som en faglig enhet under rektoratet I begge tilfeller vil senteret ha et eget styre og prorektor for utdanning vil ha en sentral rolle Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

13 Modeller for organisering – to ytterpunkter:
Et senter som koordinerer og leder aktiviteter, men hvor de som utfører funksjonene er lokalisert ved sine hovedenheter Et senter hvor alle stillinger som har ansvar for aktiviteten er lagt til senteret. Underlagt senterets ledelse Ulike mellomløsninger (jfr. Mørken-utvalget) Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard

14 Prosessen videre Dekanmøte 5. april IDF-møte 6. april Styremøte 2. mai
Utdanningskomiteen 19. mai Styremøte 20. juni Samtaler med andre aktører ved UiO Ønsker innspill fra Utdanningskomiteen Berit Karseth og Hedvig Lie Nygaard


Laste ned ppt "Senter for læring og utdanning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google