Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal 2008

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal 2008"— Utskrift av presentasjonen:

1 Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal 2008
22/10/2008 1

2 Hovedpunkter Driftsinntektene økte med MNOK sammenlignet med samme periode i fjor Veksten skyldes hovedsakelig oppkjøp, positiv volumutvikling for logistikkprodukter og høy aktivitet i Ergo Group Resultat før engangseffekter var MNOK 345 per Q3 sammenlignet med MNOK i fjor En ny, samlende merkevare lanserte med navnet Bring, for den nordiske post- og logistikkvirksomheten Satsning på ny merkevare for Posten Konsernet belastet driftskostnader med MNOK 138 i Q3 Nye nordiske oppkjøp i 3. kvartal: CombiTrans AB Emdal Transport & Spedisjon AS PNL AB – resterende 50% Lähettiryhmä OY Nor-Cargo UK (ny i Q4)

3 Posten og Bring to sider av samme sak
Lansering av ny merkevarer i Q3 markerte at Posten utvikler seg for å møte fremtiden, og at det er sammenheng mellom vår offensive satsing i Norden og Postens velkjente virksomhet i Norge. Posten-logoen fornyes for å få frem at Posten og Bring tilhører samme familie. Merkevareendringen er et stort økonomisk løft. Dette er nødvendig og en naturlig forlengelse av en vellykket nordisk vekststrategi. Totalt koster Postens merkevareomlegging 300 millioner kroner i 2008, hvorav 138 millioner kroner er påløpt per 3. kvartal. Lanseringen er godt mottatt i markedet: høy oppmerksomhet, høy budskapsforståelse og målgruppene er positive. Merkevareendringen er et stort økonomisk løft, og en nødvendig investering for å få effekt av våre oppkjøp og utvikling. Dette er nødvendig og en naturlig forlengelse av en vellykket nordisk vekststrategi. Postens virksomhet er utstrakt og med mange synlige flater; biler, skilt og uniformsbærere. Totalt koster Postens merkevareomlegging 300 millioner kroner i 2008, hvorav 150 millioner kroner er utvikling og lansering. Omprofilering av biler og materiell skal gjennomføres over en tre-års periode og vi forventer at hovedtyngden av resterende omprofilering kan tas i forbindelse med ordinære driftsutskiftninger i 2009 og 2010. Det er for tidlig å si i dag hvor mye av bil-omprofileringen som kan tas ifm. ordinære driftsutskiftninger – og evt. hvor mye ekstra kostnader som vil påløpe i 2009 og 2010. I forberedelsene til merkevarelansering har vi i stor grad tømt lagrene av uniformer, reklamemateriell, kontorrekvisita osv slik at det uansett er behov for å produsere nytt. På sikt vil det også være mer kostnadseffektivt å bygge en merkevare, ”Alfa”, fremfor å videreføre mange (10-15) selskapsmerker. ”Alfa” vil samtidig gi større effekt og synlighet i markedet. Vi må av og til pusse opp huset for å sikre at det er solid i fremtiden. 3 3

4 Driftsinntekter per kvartal
Gjennomsnittlig inntektsvekst på 13,1% (Q – Q3 2008) 2003 2004 2005 2006 2007 * 2008 * Driftsinntekter per kvartal i MNOK * Fra og med september er prinsippet for inntektsføring av telefoni hos ErgoGroup endret fra bruttoføring av videreførte inntekter til nettoføring. Tall for tidligere perioder i 2007 og 2008 er omarbeidet tilsvarende 4

5 Driftsinntekter fra utenlandske selskaper
Driftsinntekter i MNOK +50% +17% +141% +20% +23% +7% +51% Driftsinntekter fra utenlandske selskaper økte med MNOK 747 (17%) fra Q3 2007, og utgjorde 25,3 % av konsernets omsetning mot 23,2% i samme periode i fjor Fra Q til Q har Postens utenlandske selskaper hatt en gjennomsnittlig inntektsvekst på 40,2% 5

6 EBIT før engangseffekter og nedskrivninger per kvartal
2004 2005 2006 2007 2008 EBIT før engangseffekter og nedskrivninger per kvartal i MNOK * Merkevare kostnader ** EBIT før merkevarekostnader, engangseffekter og nedskrivninger 6

7 Resultat Q3 2008 Q3 2007 Endring MNOK Hittil 2008 Hittil 2007 2007
6 690 6 243 447 Driftsinntekter* 20 756 19 404 1 352 26 810 259 353 -94 EBITDA** 1 018 1 019 -1 1 649 34 145 -111 EBIT før engangseffekter og nedskrivninger** 345 414 -69 815 1 -1 Nedskrivninger 3 -4 130 -3 -6 2 Engangskostnader/ (inntekter) -20 -624 600 -395 36 149 -113 EBIT 367 1 035 -669 1 080 -57 -58 1 Netto finans -164 -64 -100 -125 -20 91 -112 Resultat før skatt 203 971 -768 955 * Fom september er prinsippet for inntektsføring av telefoni hos ErgoGroup endret fra bruttoføring av videreførte inntekter til nettoføring. Tall for tidligere perioder er omarbeidet tilsvarende ** inkl kostnader knyttet til omlegging av merkevare på 138 mill. kroner i 3. kvartal 2008 7

8 Nøkkeltall Investeringer per Q var MNOK 1 745, en reduksjon på MNOK 739 i forhold til Q pga færre oppkjøp i 2008 Netto gjeld/EBITDA-faktor var 1,9*** (Q3 2007: 0,9) Per hadde Posten en langsiktig likviditetsreserve, som besto av plasserte midler og tilgjengelige trekkfasiliteter, på MNOK 3 724, mot MNOK på samme tidspunkt i fjor Nedgangen i ROIC før merkevare og engangseffekter fra samme periode i fjor skyldtes både resultatnedgang (siste 12 mnd) og økning i investert kapital MNOK Q3 2008 2007** Året 2007 Totalkapital 18 826 17 450 17 415 Egenkapital 5 343 5 886 5 786 Rentebærende gjeld 5 137 3 170 3 194 Egenkapitalandel (%) 28,4 33,7 33,2 Gjeldsgrad (netto) 0,6 0,3 ROIC (%) før merkevare, engangseffekter og nedskrivninger* 9,3 11,2 9,8 EBIT-margin før engangseffekter og nedskrivninger (%) 1,7 2,1 3,0 * 12 måneder rullerende ** Tallene for 3. kvartal 2007 er endret ift kvartalsrapport i fjor som følge av omarbeidet sammenligningstall grunnet pensjons-korreksjoner i årsrapport 2007 ***Netto rentebærende gjeld MNOK og 12 mnd rullerende EBITDA MNOK 1 648 8

9 Utfordringer for Posten (I)
Statsbudsjettet for 2009 fremlagt uten bevilgninger til ulønnsomme post- og banktjenester Senest i forbindelse med stortingsbehandlingen av postmeldingen i mai i år la Regjeringen til grunn at det skulle bevilges penger over Statsbudsjettet de kommende årene. Dette er også i tråd med nedfelte prinsipper for god eierstyring Posten leverer ulønnsomme post- og banktjenester i 2009 for 404 mill. kr. Den samlede ulønnsomheten for er på 636 millioner kroner. Avtalt modell for statlig kjøp er at staten skal betale for pålagte post- og banktjenester som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme: med 6 dagers omdeling til hele landet postkontor/PiB i alle kommuner banktjenester på Posten

10 Utfordringer for Posten (II)
Posten har store inntekter fra uadressert reklame. Dersom krav om forhåndssamtykke for distribusjon av uadressert postreklame blir innført når Stortinget skal behandle ny markedsføringslov i høst, vil det i praksis sette en stopper for Postens reklamedistribusjon. Det vil få alvorlige konsekvenser for Posten Inntektene fra uadressert reklame dekker en fjerdedel av kostnadene forbundet med landsdekkende postomdeling. Det er ikke mulig å kompensere for et slikt inntektsbortfall Hvis Posten mister inntektene fra uadressert reklame vil selskapet få et stort underskudd. Over 1000 arbeidsplasser jevnt fordelt over hele landet vil forsvinne – og resterende underskudd vil måtte dekkes av staten Posten støtter Regjeringens forslag om å videreføre dagens reservasjonsordning for uadressert reklame, i forslaget til ny markedsføringslov For å begrense distribusjon av uønsket reklame, anbefaler vi at dagens ordning utvides til å omfatte alle distributører, også avisene. Dette gir også like konkurransevilkår for alle distributører.

11 Bemanning årsverk, segment
Omsetning/årsverk KNOK Omsetning siste 12 mnd/årsverk Glidende 12 mnd 2008 2007

12 Kvalitetsutvikling (rullerende 12 mnd)
Foreløpig leveringskvalitet for A-post fremme over natt var på 87,4% hittil i år, mot 85,0% i I 3. kvartal var resultatet 88,7%, mot 88,1% for samme periode i 2007 Konsesjonskrav 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Kvalitetsutvikling rullerende 12 mnd 12

13 Oppkjøp av Nor-Cargo UK
Nor-Cargo UK kjøpes av Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) og Hurtigruten Group, og selskapet overtas fra 22. oktober 2008. Nor-Cargo UK driver grenseoverskridende transporter hovedsakelig mellom UK og det nordiske markedet. De to selskapene samarbeider allerede i dag, og Nor- Cargo UK er blant annet en viktig brikke for Nordsjø-aktivitetene til Bring Logistics. Å få selskapet inn i Bring-familien gir synergier og bedre utnyttelse av Bring- selskapene i Norden. Nor-Cargo UK vil sikre og videreutvikle logistikkvirksomheten i Europa og Norden, samt styrke Brings strategiske og operasjonelle posisjoner Fakta om Nor-Cargo UK 60 ansatte Omsetning: ca 18 mill. engelske pund 6 kontorer: Stallinborough (hovedkontor), Ireland, London, Brimingham, North Shields og Manchester

14 Segmentstruktur for Posten
konsern post logistikk IKT 14

15 Segmentfordeling eksterne driftsinntekter per 3. kvartal
Endring i MNOK og % Andel eksterne driftsinntekter i % +8% +14% +3% Post Logistikk IKT 15

16 Segmentfordeling EBITDA per 3. kvartal
35,1% 28,9% MNOK -36,2% 2007 2008 2007 2008 2007 2008 Post Logistikk IKT 16

17 Segmentet post logistikk IKT post Brevprodukter Banktjenester Varesalg
Dokumenthåndtering post 17

18 Volumutvikling post logistikk IKT Volum brevprodukter
Brev- og bankprodukter Mill sendinger Bring CityMail Posten Norge AS 12 mnd. glidende % endring pa. 2003 2004 2005 2006 2007 Hittil 2008 Brev Konsernet 3,7 -1,3 2,9 4,1 1,5 Brev Morselskap 3,2 -2,6 2,7 -2,4 -0,7 A og B post (morselskap) -6,8 -5,5 -0,9 -0,3 0,15 Postreklame* 6,9 0,4 10,7 5,5 -4,2 -1,6 Brev CityMail Group 11,9 12,2 4,9 8,4 9,5 21,5 Banktrans-aksjoner ** -8,3 - 6,0 -11,9 -10,0 -12,5 -11,0 * Adressert og uadressert postreklame ** Historikk banktransaksjoner har blitt endret som følge av nytt prinsipp for beregning av volum 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Uadressert postreklame viser en reduksjon på 1,2 % hittil i år ift samme periode i fjor og står for 51,2% av brevvolum i Posten Norge AS (51,5%) 18

19 Nøkkeltall post logistikk IKT
Både Bring Citymail Sweden og Bring Citymail Denmark har hatt en positiv volumutvikling sammenlignet med i fjor og utgjorde tilsammen 28 % av konsernets totale adresserte brevvolum Den negative resultatutviklingen skyldes i hovedsak ugunstig produktmiks for brevprodukter, økte personal- og transportkostnader og ekspansjon i Sverige og Danmark I september startet omleggingen av 15 av totalt 124 postkontorer til Post i Butikk (PIB). Omleggingen vil foregå over en 3 års periode Det ble ikke innvilget statlig kjøp i Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2009. MNOK 2008 2007 Endring Endring % Driftsinntekter 9 511 9 252* 259 2,8 EBITDA 323 507* -184 -36,2 EBITDA margin 3,4 5,5* -2,1 - *Tallene for 2007 har blitt endret som følge av endret prinsipp for fordeling av konsernfelles kostnader, samt korrigeringer ifm periodisering av interne inntekter 19

20 Segmentet post logistikk IKT logistikk Parti-/stykkgods Termo Ekspress
Pakker Warehousing logistikk 20

21 Nøkkeltall post logistikk IKT
Økning i driftsinntekter og segmentresultat i forhold til samme periode i fjor som følge av oppkjøp, god volumutvikling og driftsforbedringer Driftsinntekter fra internasjonal virksomhet i år utgjør MNOK (35% av inntektene i segmentet) mot MNOK (32%) i 2007 Det internasjonale pakkevolumet via PNL har utviklet seg positivt med en økning på 26,4 % i forhold til i fjor Oppkjøp i 3. kvartal: Combitrans AB Emdal Transport & Spedisjon AS PNL (resterende 50%) Lähettiryhmä OY Nor-Cargo UK (ny Q4) MNOK 2008 2007 Endring % Driftsinntekter 9 761 9 037 724 8,0 EBITDA 670 496* 174 35,1 EBITDA margin 6,9 5,5* 1,4 - *Tallene for 2007 har blitt endret som følge av endret prinsipp for fordeling av konsernfelles kostnader, samt korrigeringer ifm periodisering av interne inntekter/kostnader 21

22 Segmentet post logistikk IKT IKT Drift Infrastruktur Løsninger
Konsulenttjenester IKT 22

23 Nøkkeltall post logistikk IKT
Inntektsveksten på 14% begrunnes i hovedsak med inngåelse av nye avtaler og kjøp av Bekk Consulting AS Organisk vekst per Q var på 9% mot 5 % i samme periode i 2007 ErgoGroup har inngått kontrakter for MNOK per Q blant annet: 5-årige driftskontrakt med Securitas 5-årige drifts- og support avtale med Petoro 3-årige driftsavtale med Lindorff Rammeavtale med Helse Sør-Øst MNOK 2008 2007 Endring % Driftsinntekter* 4 085 3 598 487 13,5 EBITDA 505 392 113 28,9 EBITDA margin 12,4 10,9 1,5 - * Fom september er prinsippet for inntektsføring av telefoni hos ErgoGroup endret fra bruttoføring av videreførte inntekter til nettoføring. Tall for tidligere perioder er omarbeidet tilsvarende 23

24 Fokusområder fremover
Fokus på resultatforbedring gjennom helhetlige verdikjeder, teknologiutvikling og kostnadseffektivitet Konserneffektiviseringsprogrammet ”Spinnaker” ny høyteknologisk Østlandsterminal på Robsrud Fortsatt fokus på Nordisk vekst/strategi Fokus på konkrete tiltak innenfor HMS Miljø og klima som sentrale satsingsområder for konsernet Regulatoriske forhold Ny markedsføringslov Behov for statlig kjøp 24


Laste ned ppt "Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal 2008"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google