Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller"— Utskrift av presentasjonen:

0 Infrastrukturtiltak Campus Kjeller AS Metoder og prosesser er utviklet i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter FORNY Forum Tromsø 21. april 2004

1 Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller
IFE – Institutt for Energiforskning (Kjeller og Halden) FFI – Forsvarets Forskningsinstitutt NGI – Norges Geotekniske Institutt NILU – Norsk Institutt for Luftforskning Norsar U & H: UNIK og HIAK Telenor FoU Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

2 Vår antagelse Det finnes MANGE og UNIKE forretningsideer i ulike Kjellertilknyttede institutter som ikke er ”kartlagt” og presentert som mulig kommersialiseringsprosjekt Instituttene besitter verdensledende kompetanse innenfor en rekke fagområder Instituttene har eller er i ferd med å etablere ressurser og infrastruktur til å foredle og ”modne” ideene Styrking av team og kompetanse Videreutvikling av forretningskonsept og markedsinnsikt Videreutvikling og ”demonstrasjon” av teknologi Industrielle rettigheter (IPR) Kundeaksept og pilotinstallasjoner Unike forretningsideer kan skapes ved å kombinere flere forskningsresultater. Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

3 Situasjonen i dag Mange ideer blir ikke kommersielt utnyttet
Manglende evne/forståelse til å utvikle potente forretningsideer Ett forskningsresultat og en forsker = ny bedrift Manglende utnyttelse og kapitalisering av interne ”innovasjonskapitalen” Ubalanserte nettverk; FoU, industri, kapital, marked Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

4 Instituttet kan ta en aktiv rolle i kommersialiseringsprosessen
Trinn 1: Idégenerering Instituttets evne til å generere potente forretningsideer. Trinn 2: Produksjon Instituttets evne til å foredle forretningsideer; mobilisering av ressurser, kompetanse og infrastruktur Trinn3:Porteføljefor. Utvikling av oppstartselselskaper og lisensieringer Forankring i ledelsen Innovasjonskultur Idegenerering Innovasjonsstrategi Mobilisering Forretningsideer ideer Kravspec Prototype Felttest Syretest Forretningsplan Pilotkunde Kommersialisering Forretningsutvikling Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

5 Viktige forutsetninger
Identifisere kommersielle muligheter FoU-resultater/ideer Industrielle behov og muligheter Etablere aksept og tillit hos ledelse/nøkkelpersoner ved institutt/avdeling Prioritere/omforene felles løp Industrielle koblinger Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

6 Proaktiv idegeneringsprosess
En metode for å kartlegge forskningsresultater og forretningsideer – kommersialiseringspotensiale Gir FoU-miljøene en mulighet for raskt å identifiserere ideer Porteføljeoversikt gir mulighet for å kombinere forskningsresultater/ideer Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

7 Gjennomføring Utvelgelse av idemiljø Innsalg til instituttledelsen
Identifisering av idekilder Unike kompetanseområder Forskningsprosjekter/samarbeidsprosjekter (gjennomførte/pågående) Idehavere Intervju av idehavere/nøkkelpersoner Beskrivelse av ideer iht mal Systematisere informasjon, supplerende intervjurunder 1 side presentasjon av hver idè Skjematisk porteføljeoversikt Presentasjon for instituttets ledelse Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

8 1-2 siders beskrivelse per ide
Idehavere/pådrivere Teknologi Eiendomsrett IPR Marked Utvikingsstatus Eksterne partnere Kommersialseringsmetode Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

9 Leveranser 1. Instituttets innovasjonsaktivitet
Spisskompetanseområder Ideer plottet inn i forhold til modenhetsgrad 2. Presentasjon av porteføljen i tabellform 3. ca.1-2 siders presentasjon per ide Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

10 Eksempel vindkraft - NTNU
Presentasjon for Energi og Miljø (strategisk satsningsområde) Etablering av kontakt mot vindkraftforskningen Workshop # 1: Identifisering og prioritering av kommersielle muligheter innenfor vindkraft Interne ideer/teknologimuligheter Industrielle behov Foredling av ideer/muligheter Intervju av idehavere/nøkkelpersoner Industrielle koplinger Workshop # 2: Presentasjon og forankring for vindkraftgruppen Igangsetting av kommersialieringsprosjekter Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter

11 Eksempel: Vindgenerator
NTNU besitter vital kompetanse, ressurser og infrastruktur for å realisere prosjektet Samarbeid mellom SmartMotor AS, Scanwind AS og NTNU/NTNU TTO Campus Kjeller i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter


Laste ned ppt "Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google