Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitet I barnehagen Presentasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitet I barnehagen Presentasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitet I barnehagen 03.11.2017 www.fubhg.no Presentasjon
Spørsmål underveis Pause Kvalitet I barnehagen

2 HJEM BARNEHAGE Barnas hverdag
Hjem og barnehage – to viktige arenaer for barna – ”der alt det viktige skjer”

3 HJEM BARNEHAGE Men, hjemmet det viktigste – har størst betydning for barnets utvikling. ”På godt og vindt – mest på godt”.

4 HJEM BARNA BARNEHAGE Foreldrene har størst påvirkningskraft på barna
Dialog: begge parter har barnet i sentrum – samarbeid og god dialog til barnets beste. Likeverdige! Ekspertrollen – hvem har den?? Ingen! Hva skal til? Hva må personalet gjøre? Hva må foreldrene gjøre? Hva kan foreldre og personale gjøre sammen? Tenke over: 90% av norske bhgeforeldre er fornøyd: ”Jeg er fornøyd, men jeg vet ikke helt hva som skjer” 7 av 10 deltar ikke i pl.l av bhgens innhold Sammenheng i forholdet mlm bhg og f. og forholdet mellom pers. og b. Er alle f. reelle partnere? Blir alle sett? Kontaktet? Bekreftet? Foreldre skal både stille krav og ha forventninger, men også lytte til råd/info Hinder for samarbeid:Ikke bare barnehagepersonalet som har ansvaret for å fremme den gode kontakten/dialogen hjem-barnehage Pers. føler seg bedre, flinkere enn f. (Lamber 2003) Pers. unnskylder f. (Royer 2003) Nyere forskning viser at ped. gjerne vil få til et reelt samarbeid - mangler kompetanse på området. (Pomeratnz, Moormann, Lichtwack, 200

5 Grunnleggende for kvalitet: Samarbeid mellom hjem og barnehage til det beste for barnet

6 FUBs Hovedmål Samarbeid mellom barnehage og hjem skal bidra til at alle barn i barnehage får et best mulig tilbud. Et godt samarbeid kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller og bidra til en god overgang fra barnehage til skole Hovedmål: ALLE barn Utjevne sosiale forskjeller Overgang barnehage - skole

7 Henvendelser til FUB Bemanning Sikkerhet Samarbeid Personalet
Barnehageplassen Samarbeidsutvalgets oppgaver Taushetsplikt Økonomi og drift Lokale foreldreutvalg Bemanning: Hva er lov Vikarer Kompetanse Turnover Sikkerhet Å bli hørt: -Barn med spesielle behov-mobbing Personalet:Klager på hvd pers er mot barna- kommunikasjonen Barnehageplassen:Endringer-Feil barnehage-2åringer på storebarnsavd Samarbeidsutvalg:oppgaver– saksbehandling Taushetsplikt: hva bør jeg opplyse om – hva har bhgpers lov å si om andre - /informere andre om? Økonomi og drift:Hva brukes pengene til-kostpenger-åpningstid- Bygge nye/legge ned

8 Hva er kvalitet i barnehagen
Prosesskvalitet Strukturkvalitet Resultatkvalitet Strukturkvaliteten beskriver virksomhetens ytre forutsetninger, og omfatter blant annet de fysiske forhold som bygninger og ressurser, personalets kompetanse, bemanning og antall barn. Prosesskvaliteten er knyttet til innholdet i tilbudet og vil blant annet omfatte sammenheng og samhandling i barnehagen, aktivitetstilbudet som gis, leke/læringsmiljøet, relasjoner samt forventningsavklaring og dialog med hjemmet. Resultatkvaliteten er det en ønsker å oppnå med tilbudet. Det kan for eksempel bety at barna opplever trygghet og omsorg i oppholdstiden og kan utvikle sin sosial kompetanse, læring og utvikling gjennom lek.

9 Faktorer for kvalitet (St.meld. nr. 41)
Samspillet mellom voksne og barn (lyttende , omsorgsfull, tilgjengelig) Godt utdannet personale som er engasjerte Fasiliteter Gruppestørrelser Kontroll Utviklingsorientert læreplan

10 Å oppdra barn er å oppdage barn
”DET MEST AFGØRENDE, SOM SKETE FOR OS, DA VI VAR BØRN, VAR AT DET VAR KÆRLIGE ØJNE SOM SÅ OS. SÅ OS MED GLÆDE OG VARME. IKKE FORDI VI HAVDE DE OG DE EGENSKABER, MEN FORDI VI VAR TIL” (J. Møllenhave 1985) Syn på barn Å bli elsket som den jeg er Barndommen er med oss hele livet Hele tiden ha med oss dette!

11 Hva er viktigst for foreldrene?
Trygghet og omsorg fra de voksne Leke med andre barn Har det morsomt sammen med barn og voksne Kilde: alle teller mer 2009 Mindre viktig er det at barna lærer noe some er en forberedelse til skolen eller at barnehagen har en rammeplan (kilde: Alle teller mer)

12 FUBs spørre undersøkelse 2014
Når foreldrene blir spurt om hva de legger i ordet ”kvalitet i barnehagen” kommer personalets samspill og nærhet til barna høyest, med, etterfulgt av et stabilt og kompetent personale.

13 FUBs spørreundersøkelse
Sosial omgang med andre barn kommer suverent på topp når foreldrene blir spurt hva som er det viktigste foreldrene ønsker for sitt barn.

14 Barns trivsel De fleste barna trives godt i barnehagen
Undersøkelse vise at barn trives ulikt i barnehagen, om lag 10 – 13 % sier at de ikke trives så godt

15 Språk Det er store forskjeller på barns språkferdigheter. Melby og Lervågs undersøkelse sier at de flinkeste fireåringene forstår tre ganger så mye som de svakeste 23% av fire-femåringene vil ha utfordringer med å uttrykke seg og forstå språk

16 Sosialt Store variasjoner Jenter scorer høyere enn gutter.

17 Barnas lærings/lekemiljø
Store variasjoner mellom barnehager Vennskap og relasjoner til andre barn Relasjoner mellom barn og ansatte Ansattes ledelse av barnegrupper og aktiviteter Normer og regler Syn på barn og forventninger til læring og utvikling Det fysiske miljøet i barnehagen Samarbeid med foreldrene

18 Hva er god kvalitet i barnehagen for meg ?


Laste ned ppt "Kvalitet I barnehagen Presentasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google