Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kva no? Læringsmål og kriterium er på plass. Blir det auka læring for alle då?

2 Kva er viktig no? elevens eigenvurdering
Di evne til å evaluere eiga undervisning og vurdering selvregulert læring feedback

3 Kvifor? Mål og kriterier aleine gir ikkje auka læring…
… men har en viktig funksjon i ein større samanheng. VFL = undervisning = utvikle autonomi og selvregulering

4 Korleis veit eg at elevane har lært det dei skulle lære?
minitest hver uke uten karakter flervalg med automatisk retting og tilbakemelding i Its-learning Exit note Samtale målskjema designet for å teste forståelse i faget ikke grunnlag for halvårskarakter

5 Kan dette vera ein del av det å lære elevane å spørje seg sjølv: Kva lærte eg no?
fra «ansvar for egen læring» til «gradual release of responsibility» Gradvis frigjøring av ansvarlighet

6 Gradvis frigjøring av ansvarlighet
Jeg gjør det Læreren modellerer direkte Vi gjør det Veiledning, interaktiv undervisning Dere gjør det alene Selvstendig øvelse Dere gjør det sammen Samarbeidslæring

7 Veiledningsroller og ansvarlighet
Lærer Elev Eg gjer det Direkte instruksjon Gir direkte undervisning Setter mål og hensikt Modellerer Tenker høgt Aktivt lyttende Tar notater/prøver selv Spør oppklarende spørsmål Me gjer det Rettleiande instruksjon Interaktiv instruksjon Arbeid saman med elevane Tilbyr hjelp i modellering Møter med grupper etter behov Spør og svarer på spørsmål Arbeider med lærer og medelever Fullfører prosesser ved sida av andre Du gjer det sjølvstendig Sjølvstendig praksis Gir tilbakemelding Vurderer Avgjer nivå på elevens forståelse eller ferdighet Arbeider åleine Stoler på notat, aktivitetar, læring frå tidlegare for å fullføre oppgåve Tek fullt ansvar for resultata Du gjer det i samarbeid Samarbeidslæring Rettleiar gruppene Klargjør misforståelser Tilbyr støtte Følger opp progresjon Arbeider med andre elever, delt resultat Samarbeider om autentiske oppgåver Konsoliderer læring Fullfører prosesser i små grupper Dialog med medelev for å klargjøre

8 Læringsstrategier, motivasjon og selvoppfatning er viktige sider ved begrepet selvregulert læring (SRL). Selvregulerte elever nærmer seg læringsaktiviteter og oppgaver med høy forventning om mestring og kunnskap om hvordan de kan gå fram for å løse dem. Elevene forstår at det å lære og å studere er aktive prosesser som de langt på vei kan kontrollere selv. Selvregulert læring er en aktiv prosess hvor eleven setter seg mål for læringen, og så forsøker å overvåke, regulere og kontrollere egen tenkning, motivasjon og atferd. Det er godt dokumentert i forskningslitteraturen at selvregulering er viktig for god læring, både i nåtid og framtid, i skolen, yrkesliv og privatliv. SRL er hjelp til å regulere adferd. Me har mange her og nå ungdommer Må lære de utholdenhet, planlegging i forhold til tidsbegrep, problemløsning Utruleg viktig å skille mellom person og oppgave Lære dei å overvåke seg sjølv – kva er mine styrker og svakheter

9 Korleis kan lærer hjelpe?
Demonstrere ulike teknikker Forklare eleven strategibruken Lære elever å holde oversikt over egen bruk av selvregulering? (still spørsmål: kva tenkte du da? Kva lærte du av det? Kva gjorde du?) Svare på eleven sin motforestilling og gi råd om strategi for selvregulering Planlegge selvregulering som ein del av faget

10 Kjennetegn på en elev som har SRL
Setter seg mål for læringsarbeidet Planlegger læringsarbeidet Har en indre motivasjon Har fokus (kan koble ut distraksjoner) Kan reflektere over egen læring Kan selvevaluere ut fra gitte mål og kriterium Har stor egenaktivitet

11 SRL Selvregulært læring SRL må læres
Systematisk læring av læringsstrategier Det viktigste vi kan lære elevene er å lære å lære SRL må tegnes, forklares, demonstreres, modelleres og mates med teskje.

12 Spør lærerne hvordan du selv vurderer ditt eget skolearbeid?

13 Forteller lærerne deg hva du bør gjøre for at du skal bli bedre i fagene?

14 Korleis drive eigenvurdering?
Skjema Samtale Par-evaluering Gruppeevaluering Test Lyd-bilde-film: multimodal tekst

15 Strategi Det skal lages læringsmål for hver undervisningsøkt og målet skal være synlig i undervisningslokalet Elevene skal delta i og forstå utvikling av vurderingskriterium Elevene skal få feedback i høve til mål og kriterium Elevene skal gradvis lære seg å stille dei rette faglige spørsmåla i forhold til om dei har lært – lærer modellerer Eleven skal bli autonome og stolte over sin faglighet Team skal definere hvilke læringsstrategier som blir brukt i undervisninga


Laste ned ppt "Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google