Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
2
03 Introduksjon til prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
OM VEIKART FOR TJENESTEINNOVASJON 03 Introduksjon til prosjektpresentasjon – Innsikt og idé 05 PowerPoint-mal for prosjektpresentasjon – Innsikt og idé Veikart for tjenesteinnovasjon er en praktisk metodikk som setter kommunene i stand til å endre offentlige tjenester for å møte fremtiden. For å få tilgang til hele metodikken for tjenesteinnovasjon kan dere gå til Dette dokumentet er et av verktøyene i metodikken, og dere finner det referert til i Fase 2.
3
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Innsikt og idé
4
Introduksjon til prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Hva er prosjektpresentasjon – Innsikt og idé? Når utarbeides dette? Presentasjonen oppsummerer arbeidet fra fase 2 «Innsikt og idé». Presentasjonen bør oppsummere hovedfunn fra innsiktsarbeidet, beskrive målbildet for den nye tjeneste og vise plan for videre prosjekt. Utarbeides i løpet av fase 2. Hvorfor utarbeide prosjektpresentasjon – Innsikt og idé? Hvem er med? Presentasjonen skal brukes som et verktøy for å engasjere og forankre prosjektet blant ledere og ansatte. God forankring er avgjørende for at prosjektet lykkes. Prosjektleder og team Ledere, mellomledere og ansatte Hvordan bruke denne malen? Mal for prosjektpresentasjon – Innsikt og idé Følg instrukser i malen for presentasjonen, og fyll den ut med innhold fra verktøyene dere har jobbet med gjennom fase 2. Gjennomgå presentasjonen med resten av teamet for å få innspill. Bruk presentasjonen i forankringsmøter med ledelse og ansatte.
5
PowerPoint-mal for prosjektpresentasjon
Innsikt og idé
6
[Navn på deres prosjektpresentasjon]
[Navn til personen som presenterer] [Dato]
7
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
8
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
9
Bakgrunn for prosjektet «[Prosjektnavn]»
[Evt. legg inn et undertittel] [Oppsummer bakgrunn for prosjektet. Skriv korte kulepunkter om utfordringsbildet for helse og omsorg i deres kommune, problemet dere valgte å fokusere på samt hvordan prosjektet er organisert og finansiert. Gjenbruk innholdet fra «Prosjektpresentasjon – Før du starter». Bytt ut gjerne bildet til høyre med et bilde av deres team.]
10
Mål for prosjektet [Oppsummer evt. deres visjon for fremtiden i én setning] [Legg inn mål for prosjektet fra «Prosjektpresentasjon – Før du starter».] Xxx
11
Faser i et innovasjonsprosjekt
Vi har gjennomført fase 2 «Innsikt og idé». Neste steg er utvikling, utprøving og evaluering av den nye tjenesten
12
Hva prosjektet har gjort så langt
Teamet har innhentet dybdeinnsikt om problemet og laget målbide for den nye tjenesten Aktiviteter Beskrivelse [Angi hovedaktiviteter som er gjennomført i prosjektet, som f.eks. analyse av statistikk, innsamling av forskningsresultater, intervjuer og arbeidsmøter] [Beskriv aktivitetene i litt mer detalj. For eksempel – Temaer for arbeidsmøter? Varighet på arbeidsmøter? Deltakere?] [Eksempel: Analyse av statistikk og tall om praktisk bistand] [Eksempel: KOSTRA-tall X rapport fra pasientjournalsystemet Brukerundersøkelse] [Eksempel: Kartlegging av tjenestereise] 1 arbeidsmøte á 8 timer med ansatte fra tjenesten for å kartlegge tjenestereise Dokumentert tjenestereise ble sendt ut til alle ansatte for å samle inn innspill 1 arbeidsmøte á 4 timer med ansatte fra tjenesten for å utfylle og forfine tjenestereisen] [Eksempel: Intervju med brukere] 10 intervjuer á 45 minutter med mottakere av xxx tjenester på xxx senter]
13
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
14
Dagens tjenestereise [Tjenesten dere har kartlagt]
15
[Fjern denne boksen og lim inn oppsummert dagens tjenestereise fra «Verktøy for tjenestereise». Bruk flere sider ved behov.]
16
Oppsummering av hovedfunn
[Tjenesten dere har kartlagt]
17
[Fjern denne boksen og lim inn funnark fra «Analyseverktøy»
[Fjern denne boksen og lim inn funnark fra «Analyseverktøy». Bruk en hel side for hvert funnark. Legg inn flere sider ved behov.]
18
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
19
Visjon for den nye tjenesten
[Tjenesten dere har utarbeidet målbildet for] [Skriv visjon for den nye tjenesten i én setning. Visjonen bør oppsummere hvordan tjenesten blir i fremtiden og være inspirerende for ansatte. Bytt gjerne ut bildet til høyre med et bilde som kan illustrere deres visjon.] [Forklar de viktigste ordene som brukes i visjonen. For eksempel - dersom dere skriver at tjenesten skal være «trygg» og «effektiv», bør det forklares kort hva dere legger inn i disse ordene. Skriv for eksempel - «Trygg betyr at…», «Effektiv betyr at…».] Xxx
20
Fremtidens tjeneste «[tjeneste]»
[Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og legg inn enkle tegninger av fremtidens tjeneste. Dette kan være tegninger fra idémyldringen eller tjenestescenario. Se «Verktøy for å dokumentere tjeneste» for detaljer.] Eksempel: Tegning som viser Østre Agders prosess for alarmmottak Kort om fremtidens tjeneste [Beskriv den nye tjenesten dere ønsker å utvikle i fase 3. Skriv korte kulepunkter.] Xxx
21
Designprinsipper Viktige retningslinjer for den nye tjenesten
[Angi designprinsippenene dere har definert på funnarkene. Dere bør ikke ha flere enn ti designprinsipper. Les mer om designprinsipper i Veikart for tjenesteinnovasjon.] Xxx
22
[Fjern denne boksen og lim inn oppsummert fremtidens tjenestereise fra «Verktøy for tjenestereise». Bruk flere sider ved behov. Se «Verktøy for å dokumentere tjeneste» for mer detaljer.]
23
Gevinster ved den nye tjenesten
[Evt. legg inn et undertittel] Unngåtte kostnader: [Angi de viktigste gevinstene ved den nye tjenesten fra «Verktøy for gevinstkartlegging». Start med unngåtte kostnader. Angi gevinster med vurdering i kroner, som f.eks. «Reduserte kostnader knyttet til husleie – NOK ».] [Se «Verktøy for gevinstkartlegging» for mer veiledning.] Xxx Spart tid: [Angi også gevinster knyttet til spart tid. Skriv hvor mye dere forventer å spare og på hvilke områder, som f.eks. «Mindre tid forbrukt på montering av velferdsteknologi – ca. 1 årsverk».] Økt kvalitet: [Angi også gevinster knyttet til økt kvalitet. Skriv hvilke kvalitetsgevinster dere forventer å oppnå, og angi deres vurdering av disse på skala fra 1 til 5, som f.eks. «Økt trygghet for brukere av natttilsyn – 4 av 5 poeng».]
24
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
25
Erfaringer fra andre Erfaringer fra nasjonale aktører, andre kommuner og leverandører Erfaring Hva betyr dette for oss? [Beskriv kort viktige erfaringer fra nasjonale aktører, andre kommuner og leverandører.] [Skriv kort hva disse erfaringene betyr for deres prosjekt. For eksempel - Hva sier disse erfaringene om viktige hensyn som dere må ivareta under utviklingen? Hva sier disse erfaringene om forutsetninger for å lykkes med oppskalering og overgang til drift?]
26
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
27
Hovedaktiviteter i fase 3
[Evt. legg inn et undertittel] [Angi hovedaktiviteter som er planlagt i fase 3. Skriv korte kulepunkter.] Xxx
28
Viktigste interessenter
[Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og lim inn skjermbilde av arket «Interessentanalyse_mal» fra «Forankringsverktøy». Ta med interessenter med kun høy eller medium innflytelse. Ta bilde av kun to første kolonner]
29
Avhengigheter til nasjonale, regionale og lokale prosjekter
[Evt. legg inn et undertittel] [Legg inn de viktigste lokale, regionale og statlige prosjekter som har påvirkning på deres prosjekt. Bruk et kulepunkt per prosjekt. Oppgi navn på prosjektet og aktøren som gjennomfører prosjektet. F.eks. «Innføring av kjernejournal, Helsedirektoratet». Hent informasjonen fra «Planleggingsverktøy», arket «Avhengighetsbilde_mal».] Xxx
30
Forslag til team og roller for fase 3
[Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og lim inn skjermbilde av arket «Teamoversikt_mal» fra «Teambyggingsverktøy».]
31
Prosjektplan og milepæler
[Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og lim inn skjermbilde av arket «Prosjektplan_mal» fra «Planleggingsverktøy».]
32
Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste
Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg
33
Neste steg [Evt. legg inn et undertittel]
[Angi sentrale aktiviteter som gjennomføres før dere går videre til fase 3 «Utvikling, utprøving og evaluering». Tilpass denne siden til målgruppen ved å fokusere på aktivitetene som er mest relevante for personene til stedet] Xxx
34
Viktige avklaringer og beslutninger
[Evt. legg inn et undertittel] [Denne siden brukes i presentasjonen til ledelsen. Beskriv kort behov for ressurser og finansiering og evt. andre avklaringer som ledelsen trenger å ta stilling til] Xxx
35
Takk!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.