Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!
Klart vi kan forandre verden!

2 Vår tankegang Spør oss selv to spørsmål:
Hvorfor er verden urettferdig? Hvordan kan vi forandre den?

3 Hvordan går vi frem? Finner den strukturelle årsaken til urettferdighet Finner folka med makta Påvirker dem Lett!

4 Grunnleggende årsak – beslutningstaker – strategisk påvirkning
Changemakermetoden Grunnleggende årsak – beslutningstaker – strategisk påvirkning For å jobbe med disse urettferdighetsstrukturene, jobber vi etter noe vi liker å kalle «changemakermetoden». Først finner vi årsaken til problemet. For eksempel er dette at store selskaper lurer unna skatten de skulle ha betalt i fattige land. Så må vi finne en løsning – og hvem som kan beslutte og vedta denne løsningen. Ofte er løsningen endring av politikk – og beslutningstakeren en politiker. For eksempel var politikeren dere ser på bildet, daværende finansminister Sigbjørn Johnsen, i posisjon til å kunne innføre en lov som gjorde at selskapene måtte begynne å rapportere land for land hvor de betalte skatten sin. Deretter er trinn tre strategisk påvirkning mot beslutningstakeren. Det gjorde vi mot Sigjørn. Vi laget en egen fanklubb, hvor vi heiet ham frem som stjerne og løsning på Norges skattesnylteri.

5 Skatterettferdighet Gjeld og kapitalflukt
Gjeld og kapitalflukt er det femte temaet Changemaker jobber med. Hvert år forsvinner 8400 milliarder kroner ut av fattige land i kapitalflukt Kapitalflukt betyr at penger som skulle vært skattet for i et land, ikke blir det men istedenfor forsvinner ut av dette landet. Det betyr at myndighetene får mindre penger å rutte med til å bygge veier, skoler, sykehus og utdanne fagpersonell. Den norske velferdsstaten er basert på et høyt skattenivå. Selv om man hører mange klager på høye skatter, er det disse pengene som har bygget det Norge vi kjenner i dag, og alle er nok enige om at det er viktig å betale skatt for at vi kan få tilgang på helsetjenester dersom vi blir syke osv. Foto: Changemaker

6 Så vi laget en nettside med hundrevis av grunner til å digge Siggy
Så vi laget en nettside med hundrevis av grunner til å digge Siggy. Grunn nummer 1 er selvsagt at han kunne sørge for at norske selskaper ikke snyter på skatten, og man kunne skrive under for å støtte han i kampen mot skattesnusket.

7 Vi hadde heiagjengaksjoner for å vise at vi støtta Siggy
Vi hadde heiagjengaksjoner for å vise at vi støtta Siggy. Hver fredag møtes alle ministrene til statsråd hos kongen, og hver fredag i kampanjeperioden stilte vi oss opp på slottsbakken med plakater og heiarop. Alle ministrene kjører forbi i mørke biler med sota ruter, så vi visste aldri helt når det var Siggy som kjørte forbi. Men det var like viktig å vise alle de andre ministrene at det var viktig at Siggy innførte land-for-land-regler, så vi bare heide på hver eneste bil som kjørte forbi.

8 KAMPANJEPROSESSEN

9 HVA ER MÅLET? Lang prosess: finne politiske krav Hvordan få de gjennomført?

10 GRØNN HATT! Første del av prosessen «Utover-fase» Alt er lov!

11 KOMMUNIKASJON

12 KOMMUNIKASJON Hva er budskapet? Hvorfor bør folk høre på oss? Hvem er lytteren? Hva slags kommunikasjonskanal? Hvordan presenteres budskapet?

13 BEVISST KOMMUNIKASJON
Signalord: positive ord som vi vil bli assosiert med. Eksempel: rettferdig handel, ansvarlig. Merkeord: som vi vil bruke på motstanderen. Eksempel: krigsmateriell, uansvarlig.

14 BEVISST KOMMUNIKASJON
“Nei-ord”: Ord vi ønsker å unngå Den gode setningen

15 SPISSE BUDSKAPET Innover-prosess: Hvilke ideer er de beste? Eliminere, men fortsatt være åpen for nye ideer

16 SPISSE BUDSKAPET MOT MOTTAKER
Hvordan starte arbeidet? Hvem er våre allierte? Hvem er målgruppen? Legge en strategi! Spisse budskapet mot mottaker – legge en strategi!

17 RESSURSER I MILJØET Hvilke lokale ressurser kan hjelpe oss?
4 kategorier: Beslutningstakere hjelpere allierte konkurrenter

18 KARTLEGGE EGNE RESSURSER
“Hva kan jeg gjøre?” Finn det dere er gode på! Hvordan bruke det inn i kampanjen?

19 HANDLINGSPLAN

20 HANDLINGSALTERNATIV Mulighetene er endeløse! Tekster i media stands Kafé, Kampanjedag Massemobilisering

21 PRAKTISK IMPLEMENTERING
Lag en konkret plan! Når? Hvem? Hvor?

22 KONTAKT OSS


Laste ned ppt "Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google