Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskrift til Opplæringsloven, § 3

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskrift til Opplæringsloven, § 3"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3

2 Formålet med vurderingen
Fremme læring Uttrykke kompetanse

3 To typer vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget Finner sted daglig, i tillegg til den uttrykkes gjennom halvårsvurdering med / uten karakter SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget. Uttrykkes gjennom standpunktkarakter

4 VURDERING FOR LÆRING Vurdering for læring har vært et satsingsområde på Lurahammaren de siste årene. 4 hovedprinsipper for Vurdering For Læring (VFL): Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling.

5 Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren?
Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. KLARE MÅL OG KLARE KRITERIER PÅ ARBEIDSPLANEN - Målene formuleres slik at språk og innhold blir forståelig for alle elevene. - Viktig med klare kriterier, lett forståelig for alle elevene. Kriteriene er viktige både for at elevene skal skjønne innholdet i målene og for videre arbeid med både tilbakemeldinger og vurderinger. - Til enhver tid skal elevene være klar over hva som er målet for opplæringen i timen / perioden. - Elevene skal være kjent med hva som er kriteriene for måloppnåelse, ofte formulert i forhold til høy, middels og lav måloppnåelse. - Elevene vil oftes få ha kriterier for måloppnåelse med seg på eventuelle prøver / tester

6 Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren?
Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få gode tilbakemeldinger: - knyttet opp mot målene og kriteriene - personlige med fokus på positiv utvikling - ved prøver, vil elevene få kommentarer / tilbakemelding først, deretter eventuell karakter. - tilbakemeldingene kan være både muntlige og skriftlige

7 Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren?
Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal få gode fremovermeldinger noen få, men viktige forbedringsområder eventuelt plukke ut 2 – 3 ting å jobbe spesielt med til neste prøve, og at elevene må ta med fremovermeldingene på prøvene. «oppdra» elevene til å aktivt bruke fremovermeldingene i flere fag vil fremovermeldinger bli lagret i mapper

8 Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren?
Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved bl.a. å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling. La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere egen måloppnåelse i form av enten høy-middels-lav måloppnåelse eller karakter. La elevene på grunnlag av formulerte mål, kriterier og tilbakemeldinger av og til foreslå karakter på prøve. La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere hverandres arbeid.

9 VURDERING FOR LÆRING 2013 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,1
Forklarer lærerne hva som er målene i de ulike fagene slik at du forstår dem? Forklarer lærerne godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet ditt skal vurdere? Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike standpunktkarakterene? Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,1 3,9 10. trinn 3,8 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 4,1 9. trinn 3,8 3,9 10. trinn Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 4,0 9. trinn 3,9 3,8 10. trinn 3,7 Forteller lærerne deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra lærerne som du kan bruke for å bli bedre i fagene? Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 3,9 9. trinn 3,7 10. trinn 3,6 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,0 3,7 9. trinn 3,6 10. trinn 3,5 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,1 3,6 9. trinn 3,4 3,2 10. trinn 3,1 Får du være med å foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurdere? Får du hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt? Luha Nasjonalt 8. trinn 3,5 3,1 9. trinn 2,6 2,7 10. trinn Luha Nasjonalt 8. trinn 3,5 2,9 9. trinn 2,8 2,5 10. trinn 2,6 2,4 Luha Nasjonalt 8. trinn 3,7 3,5 9. trinn 3,1 3,2 10. trinn 3,0 Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell)

10 VURDERING FOR LÆRING 2014 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,0
Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,0 3,9 10. trinn 3,8 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,2 9. trinn 4,1 3,9 10. trinn 4,0 3,8 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,3 4,0 9. trinn 4,1 3,7 10. trinn 3,8 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,2 4,0 9. trinn 3,7 10. trinn 3,6 Luha Nasjonalt 8. trinn 4,0 3,8 9. trinn 3,6 10. trinn 3,9 3,1 Luha Nasjonalt 8. trinn 3,8 3,7 9. trinn 3,5 3,3 10. trinn 3,4 3,1 Luha Nasjonalt 8. trinn 3,2 3,1 9. trinn 2,8 10. trinn 2,6 Luha Nasjonalt 8. trinn 3,2 2,9 9. trinn 2,8 2,6 10. trinn 2,4 Luha Nasjonalt 8. trinn 3,8 3,6 9. trinn 3,5 3,2 10. trinn 3,3 3,1 Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell)

11 Andre konsekvenser av arbeidet med VFL?
Karakterpresset er mindre. - Mindre og færre prøver - Ikke heldagsprøver i skriftlige fag før i 10. klasse - Underveisvurderingen er med på å danne grunnlaget for vurdering med karakter til halvårsvurdering og stand punktvurderingen

12 Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid?
Følge med på: Periodeplan – oversikt over hva som skjer (prøver, ekskursjoner, alternative dager osv) Se hjemmesiden: Arbeidsplaner i fag – oversikt over mål, tidsbruk, oppgaver o.l. Ligger også på hjemmesiden.

13 Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid?
Spør først og fremst om hva de har lært på skolen i dag!

14 FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
BESTEMMELSER FRA

15 Forskriften i korte trekk:
• Elev / foresatte kan kreve at inntil 10 skoledager i et opplæringsår ikke blir ført på vitnemålet. • Fravær som kan kreves ikke blir ført, er følgende: Innvilget permisjon Dokumentert sykefravær fra og med 4. fraværsdag.

16 I praksis betyr dette krav om legeerklæring
I praksis betyr dette krav om legeerklæring. Ved fravær på grunn av funksjonshemming eller kronisk sykdom, kan en kreve at fravær fra og med 1.dag kan strykes. Det er kun hele dager som en kan kreve ikke blir ført på vitnemålet. Videre kan ikke korte sykefravær på 1 – 3 dager trekkes fra, og det er krav til legeerklæring fra og med 4. fraværsdag hvis en skal kreve dette fratrukket.

17 Fortsatt vil eleven ha rett til å kreve at årsaken til fraværet føres på et vedlegg til vitnemålet. Det er eleven / foresatte som selv må kreve dette og har ansvar for å framskaffe dokumentasjon. Det er ikke skolens ansvar å be elevene om dokumentasjon.

18 Det er også elevens /foresattes ansvar å kreve at inntil 10 fraværsdager per opplæringsår ikke skal føres på vitnemålet, det er ikke skolens ansvar å be elevene om dette.


Laste ned ppt "Forskrift til Opplæringsloven, § 3"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google