Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016

2 For å realisere gevinster, må mennesker ledes gjennom en endringsreise

3 Gevinstrealiseringsprosessen består av tre trinn
GEVINST-KARTLEGGING •Definere gevinster •Beregne gevinster •Vurdere gevinster mot kostnader GEVINST-PLANLEGGING •Utarbeidegevinstrealiseringstiltak •Etablereoppfølgingsstruktur •Tildeleroller og ansvar GEVINST-OPPFØLGING •Målegevinster •Feire resultater og fange opp avvik •Iverksettekorrigerendetiltak

4 • Redusert saksbehandlingstid
Gevinster realiseres i form av unngått kostnad, spart tid og økt kvalitet Kostnad • Reduksjon i husleie • Unngått kostnad knyttet til ambulanseutrykning Tid • Redusert saksbehandlingstid • Redusert tid brukt i bil for hjemmetjenesten Kvalitet • Økt mestringsfølelse • Økt trivsel • Spart miljø • Bedre tjenester

5 Gevinstkartlegging –kartlegge tjenestereise

6 KARTLEGG DAGENS TJENESTEREISE OG LAG FREMTIDENS TJENESTEREISE

7 Resultat av arbeidet • Endrings- og gevinstoversikt • Gevinstvurdering
• Gevinstrealiseringsplan • Oppfølgingsprosess for gevinster

8 Gevinster som skal måles
Klyvetunet • Redusert antall fallskader • Utsatt overføring fra omsorgsbolig til sykehjem • Spart tid for nattevakt • Økt trygghet og tilfredshet for pårørende og brukere Lyngbakken • Mindre stress for personalet (sykefravær) • Redusert medisinbruk • Mer organisert hverdag

9 Viktigste læringspunkter
Lyngbakken • Bra med systematisk arbeid • Ikke legge lista så høyt -starte i mindre skala • Presentere metodikken grundig til nye som skal være med • Viktig å lære av andre (Klyvetunet og Lyngbakken kan lære av hverandre) • Synliggjøre gevinster for ansatte for å vise hvorfor det er viktig • Åpner øynene og blir mer bevisst på hvilke gevinster vi vil oppnå • Spre informasjon gjennom møter og nyhetsbrev Klyvetunet • Tankeprosesser settes i gang, horisonten utvides og vi ser nye løsninger • Ikke forvente at alt fungerer med en gang –Ting tar tid • Krevende med teknisk support • Opplæring er viktig -være trygge på hvordan ting fungerer

10 Konkret arbeid - Klyvetunet
. - Klyvetunet • Involvere personalet i gevinstrealiseringsarbeidet • Legge møter inn i eksisterende kalender • Feilmeldinger på optisk sengesensor –lage dokumentasjonsark i alarmmottaksperm • Sikre kontinuitet og at møtestruktur gjennomføres Lyngbakken • Være gode ambassadører og skape positiv kultur • Systematisk del av opplæring av nyansatte • Involvere ansatte og ta imot forslag • Kontinuerlig informasjon –pirre nysgjerrigheten til ansatte. F. eks. sette opp oversikt over måloppnåelse i spiserom

11 Oppfølging videre Holde i gevinstrealiseringsprosessen, følge opp og få det systematisert Prioritere gevinstrealiseringsprosessen, ikke velge det bort i en hektisk hverdag Ta med gevinstrealiseringsarbeidet i samarbeidsmøte med tillitsvalgte og vernetjeneste Være bevisst på hva den frigjorte tiden skal brukes til .

12 Gevinstrealiseringsplan
Kompetanseoverføring fra pilot til felles plan Controller/økonomikompetanse inn Kommunen må «eie» arbeidet

13 Gevinstrealiseringsplan for [løsning]
Tiltak for å realisere gevinsten Frist for tiltak Ansvarlig for tiltak Resultatindikator Hvordan måle og rapportere Når gevinsten blir realisert Hvordan gevinsten "omsettes" Gevinstansvarlig [Oppgi gevinst] [Oppgi tiltak] [DD.MM.ÅÅ] [Oppgi ansvarlig] [Oppgi resultatindikator fra gevinstvurderingen] [Beskriv kort hvordan resultatindikatoren skal måles og rapporteres på] [Oppgi år eller kvartal når gevinsten blir synlig] [Definer hvordan gevinsten skal omsettes. Tenk f.eks. hva den frigjorte tiden skal brukes på] [Oppgi gevinstansvarlig] EKSEMPLER: Reduserte institusjonskostnader gjennom driftseffektivisering Lære opp ansatte i bruk av den nye løsningen Ola Nordli Gjennomsnittlige driftskostnader per institusjonsplass Hente ut tall fra regnskapet månedlig og omregne til kostnader per institusjonsplass, rapportere i driftsmøter 2018 Midlene blir spart for å unngå underskudd i budsjettet Enhetsleder helse og omsorg Oppfølging av ansatte mtp. bruk av den nye løsningen på driftsmøter Nina Olsen Spart tid Endre rutiner på natt Pia Antall forefallende oppg. Gjort Intervju med nattevakt Innstallere sengesensor hos alle beboerne Sjekke ant. Alarmer på CosDoc (tid spart m. nye rutiner?) Siste kvartal 2016 Mer tid til beboere i omsorgsboligene Sørge for at serviceteknikkere reparerer, drifter og vedlikeholder Forefallende arbeid Mindre stress for ansatte (spart penger) Innstallere sengesensor hos alle bebeoere Pia/Kristin Redusert sykefravær Medarbeider samtaler og ukesmøter Større fleksibilitet i forhold til arbeidsoppgaver Redusert bruk av vikarer Bedre kvalitet på tjenesten Kartlegge beboeres søvn/uro på natt bedere og synliggjort eventuelle behov ca 2 mnd etter o.s.s innstallert Primærkontakt Våkenhet på dagtid, adferd Måle utvikling i ant. Alarmer på natt(søvnkvalitet) bruke skjema fra TID-modellen til reg. Mer aktivitet på dagtid for beboerne Kristin, delegere til primær-kontaktene Påse at nattevakt registrerer nattlig våkenhet/uro i CosDoc Intervju med pårørende personal, beboere Kartlegge samtykkekompetanse for beboerne Kristin Reduserte kostnader Reduserte kostnader skien kommune mindre ant. Fallskader/ lårhalsbrudd Rapporter i CosDoc Siste kvartal 2017


Laste ned ppt "Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google