Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Kaja Heir Senstad, jurist byggesak

2 Dispensasjonspraksis
Utgangspunktet i alle saker: alt skal bygges i overenstemmelse med pbl. med tilhørende bestemmelser Forutberegnelighet Unntak: dispensasjon etter pbl. §§ 19-1 til 19-4

3 Dispensasjonspraksis
Dispensasjon – hva er det? Dispensasjon krever grunngitt søknad, jf. pbl. § 19-1 Særskilt søkes om dispensasjon Søknaden må være begrunnet

4 Dispensasjonspraksis
To kumulative vilkår 1: Hensynene bak bestemmelsene kan ikke bli vesentlig tilsidesatt 2: Fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene

5 Dispensasjonspraksis
1. Hensynene bak bestemmelsen kan ikke bli vesentlig tilsidesatt Skriv hva hensynet bak bestemmelsen er Skriv hvorfor du mener at dispensasjonen ikke vesentlig tilsidesetter dette hensynet

6 Dispensasjonspraksis
Eks: Arealformålet Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift (LNFR) Fra Ot.prp.nr 32 ( ) på s. 215: ”nr. 5 Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift (LNFR-områder) omfatter og skal brukes for områder som skal nyttes eller sikres til landbruksproduksjon, herunder jordbruk, skogbruk og reindrift, og/eller som skal bli liggende som naturområder og naturområder med spesiell betydning for friluftslivet. Dette er arealer som i det vesentlige skal være ubebygget, eller bare bebygget i tilknytning til landbruk og reindrift”

7 Dispensasjonspraksis
2. Fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene Skriv ned ulempene og fordelene, og vurder disse opp mot hverandre Sivilombudsmannen sak 2014/2104: Vilkåret er oppfylt dersom relevante, klare og positive fordeler er «klart» større enn ulempene som dispensasjonen fører til. Hvilke hensyn som er relevante i en dispensasjonsvurdering, må sees i sammenheng med de offentlige hensyn som skal ivaretas i loven og gjennom planlegging. Individuelle hensyn, hensyn som er begrunnet i søkers særskilte situasjon, og som ikke er en objektiv fordel ved eiendommen, er i utgangspunktet ikke relevante hensyn.

8 Dispensasjonspraksis
Tidsperspektiv En ufullstendig søknad fører til at saksbehandlingen trekker ut i tid Behandlingsfristen løper først fra søknaden er fullstendig

9 Dispensasjonspraksis
Avstandskravet Lovbestemt. Somb 2009/1336: «Det er videre grunn til å vise tilbakeholdenhet med å dispensere til fordel for utbygger på naboens bekostning når det gjelder forhold som det klart er tatt stilling til i loven» Somb 2004/71: «Adgangen til å dispensere fra avstandsbestemmelsen skal være snever» Høydebestemmelser Bevare landskapsbildet, luft og lys på eiendommen og tilstøtende eiendommer Vurderingen skal gjøres i planarbeidet, ikke ved dispensasjon Plankrav Informasjons- og beslutningsgrunnlag Forutberegnelighet

10 Dispensasjonspraksis
Mer info: Fylkesmannen i Oslo og Akershus sin dispensasjonsveileder Informasjonsblad fra NKF hos Direktoratet for byggkvalitet, finnes på:


Laste ned ppt "Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google