Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Realfagskommunen Asker
Mari Ugland Andresen
2
Høye ambisjoner for realfag og digital læring i Asker
3
Realfagskommuner må forplikte seg til å:
utvikle en lokal realfagsstrategi med politisk forankring mobilisere barnehagelærere og/eller lærere i grunnskolen til å delta i lokale nettverk i realfag stille arbeidet med realfag til disposisjon for forskning tilknyttet satsingen Fra Rammeverket for Realfagskommuner (Udir, 2015)
4
Faglig og økonomisk støtte
5
«Det er et mål at realfag får økt relevans for og gir mening i barn og unges liv, og bidrar til engasjement og deltakelse i samfunnslivet, videre utdanning og arbeid.» (Kunnskapsdepartementet, 2015)
6
Mål i lokal strategi Barn og unge
opplever realfagene som relevante og meningsfylte får en opplæring i realfagene som bidrar til nysgjerrighet og mestring skal gjennom barnehage og skole få en solid realfagskompetanse slik at de kan delta i og mestre videre utdanning, yrkes- og samfunnsliv (Fra Tett på realfag i mulighetenes kommune, ) Implementering av temaplan for digital læring støtter opp om målene i realfagstrategien Mål i strategien (realfagssatningen) Barn og Unge
7
Vi når målene gjennom at elevene:
-blir motivert, utfordret og opplever mestring i realfagene -får anvende realfaglig kunnskap og ferdigheter i nye situasjoner -får trening i å utforske og samarbeide -opplever relevansen av realfagene
8
Hovedsatsingsområder
Lærende nettverk i realfag Samarbeid med eksterne aktører i nærmiljøet
9
Lærende nettverk Pedagog fra MV nordic Målgruppe (ressurs-lærere)
Antall skoler/ barnehager Fag/område Innhold nettverk Samarbeids-partnere 1.-7.trinn 15 Matematikk Utforskende matematikk HIOA, UIO, Matematikk-senteret 2.-4. trinn 5.-7.trinn 14 (33 lærere) 6 (20 lærere) Forskerføtter og leserøtter Nøkler til naturfag Utforskende arbeidsmetoder, GRLF, progresjon og dybdelæring Naturfagsenteret Skolelaboratoriet i kjemi (UIO) trinn 8 Utforskende matematikk (inkl.digitalt) HIOA Barnehage Pulje 1 10 (+ 1 skole) Tall, rom og form Forskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen Pedagog fra MV nordic Pulje 2 (18) Natur, miljø og teknikk
10
Lærende nettverk Målgruppe (ressurs-lærere) Antall skoler/ barnehager
Fag/område Innhold nettverk Samarbeids-partnere 8.-10 3 (Borgen, Landøya, Vollen) 3-årig pilot Programmering valgfag Programmering Ingeniører 2.-3.trinn 6 Mellom-Nes Jansløkka HagaløkkaVettre Bondi Blakstad Matematikk Utforskende læring i matematikk i smågrupper + samarbeid med NIFU og hovedlærere
11
En modell for samskaping skole-bedrift
12
Levende vassdrag og Livet i fjæra
Praktisk, utforskende og variert Samarbeid med eksterne Tverrfaglig Bærekraftig utvikling og medborgerskap Pedagogisk bruk av IKT
13
Kryss av på en skala fra 1 til 5 der 1= ikke i det hele tatt og 5= i svært stor grad
14
Implementering Forventningsbrev til virksomhetsledere
Organiserer arbeidet gjennom ressurspersoner
15
Rolleavklaring og forventninger
Standard for ressurspersoner Lærende nettverk som metode
17
Ingeniører i skolen Ingeniørene er teknologiske rollemodeller
Ingeniørenes kompetanse og erfaring er verdifull for skolene Ingeniører i skolen kan øke elevenes motivasjon for læring Vinn-vinn
18
Hva er Ingeniører i skolen?
Ingeniører som går på dagpenger hos NAV får kurs i programmering og klasseledelse, og arbeidstrening i ungdomsskolene Piloten omfatter realfaglige valgfag: Programmering og Teknologi i praksis Skolene får en teknologisk «vitamin-innsprøyting»
19
Hvem samarbeider? NAV Asker AskersHus Asker kommune Tekna NITO
Kodegenet Lær Kidsa koding 5 ungdomsskoler 12 ingeniører
20
Takk for meg! «Før var gym det kuleste faget. Nå er det Naturfag. Vi får til og med lage brus i timen!» (Gutt, 3. trinn i Asker)
21
https://www. asker. kommune
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.