Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Her får du tre vanvittig virksomme verktøy til å senke skuldrene på jobben! Disse funker!!
2
#1 SKRU AV AUTOPILOTEN Har du noen gang lagt merke til hvordan tankene dine drar deg inn i grubling over fortiden eller bekymringer om fremtiden? Noen eksempler: «Hadde ikke lederen min en litt brysk tone på møtet i morges? Lurer på hva han mente med det» «Lurer på hva jeg skal servere til middag når svigermor kommer til helgen. Hun kommer sikkert uansett til å være kritisk» Slike tanker gjør at vi havner i autopilot-tilstand, og at vi ikke er tilstede her og nå. Vi blir rett og slett litt fjerne og avkoblet.
3
Hvordan i all verden skrur man av autopiloten?
Det som er litt «tricky» med autopiloten er at den er automatisert. Vi registrerer altså ikke at vi går inn i denne tilstanden. Og jo mer stress i livet, jo raskere slår den seg på. Så hva skal du gjøre? Jo, steg nr. 1: Du skal rett og slett bli bevisst at du har en autopilot (alle har det). Da får du mulighet til å bryte mønsteret. Steg 2: Velg deg en situasjon hvor du ofte forsvinner opp i hodet ditt. For eksempel på vei til jobb. Så bestemmer du deg for å gjøre det MOTSATTE. Kjenn etter at du puster, legg oppmerksomheten ned i føttene dine (da drar du oppmerksomheten vekk fra hodet og ned i kroppen) og skru på alle sansene dine! Ta inn lufta, lukter, synsinntrykk og følelser i kroppen. Skru PÅ oppmerksomheten din! Steg 3: Hver gang tankekverna setter i gang på nytt (om jobbplaner eller andre ting) så bli bevisst hva som er i ferd med å skje! Pust dypt ned i magen og repeter steg 2.
4
# 2) Lag deg «ALARMER» Hvordan i all verden kan alarmer hjelpe deg å senke stresset, tenker du kanskje? Vel, dette er ikke alarmer i ordets rette forstand, men påminnere om å trykke på antistress-knappen. Påminnelse om å ta kontakt med pusten din. Alarmene kan være lyder eller situasjoner som skjer på din arbeidsplass hver eneste dag, og som skal være påminnere for deg om å roe ned tempoet litt. Altså når følgende skjer, skal jeg rette fokuset mot kroppen min og pusten min, og jeg skal puste rolig og med FULL OPPMERKSOMHET tre ganger ut og inn: For eksempel før du går inn døra til jobben om morgenen, hver gang telefonen ringer, når der tikker inn en SMS, når du går på toalettet, når du skal på et møte, når du er ferdig på et møte, før lunsj, etter lunsj, når du kopierer noe, på vei til en annen kollega. Du må finne ut hva som gir mest mening til DEG og i DIN jobbsituasjon! Men velg deg ut et par tre situasjoner og test dette ut et par uker. Jeg lover deg at du bare ved å gjøre et så enkelt grep vil oppleve at du senker skuldrene og at det blir mindre stress inni og rundt deg.
5
#3 tre minutters pusteøvelse
Du kommer til å høre mye om pusten fra meg, for den er det aller mest effektive verktøyet som finnes for å roen ned kroppen og for å stoppe stresset fra å akselerere. Dessuten hverken koster det noe eller krever noe utstyr, du bærer den jo med deg hele tiden. Dette er min desiderte favoritt-øvelse, for den kan nesten brukes i en hver situasjon. Fra å forberede deg og sentrere deg foran et viktig møte til å hjelpe deg å sovne igjen om du våkner om natta og tankekverna setter i gang. Det hele er såre enkelt: Sett deg ned på en stol. Rett deg opp i ryggen, slik at du kan puste helt ned i magen. Kjenn føttene dine mot gulvet og kjenn stolen mot setet. Så begynner du å telle pusten din. Legg merke til hvordan det å puste føles inni kroppen din. Så teller du til en når du puster inn, og to når du puster ut, tre når du puster inn og fire når du puster ut….slik holder du på helt til du har kommet til tallet 60. Da har det gått ca. 3 minutter, og kroppen og sinnet ditt har fått en verdifull pause fra tanker og stress. Du har satt i gang det såkalte parasympatiske nervesystemet bare ved å gjøre en så enkel øvelse. Mer om dette senere. Men test det ut! Gjerne et par ganger hver dag, for å legge merke til effekten. Denne er god som GULL spør du meg! Tips hvis du er ekstra stresset: Repeter øvelsen og begynn på nytt når du har kommet til 60.
6
Håper du prøver ut disse tipsene, og har like stor glede og nytte av dem som jeg har hatt!
For når du har lært deg å #1) skru av autopiloten, #2) å bruke alarmene dine og #3) jevnlig tar deg tid til en tre minutters pusteøvelse, så er du godt i gang med å hjelpe kroppen og hodet ditt til å roe ned, sentrere deg i deg selv og stoppe energilekkasjene i hverdagen. Men husk å være litt tålmodig. Det krever både litt innsats og tid å få på plass nye, gode rutiner i livet sitt. Jeg anbefaler deg å sette dette på agendaen hver dag de nærmeste ukene, og til slutt går det helt av seg selv, og du kan kjenne på en hverdag der stress-toppene er mindre, og du hvor du har igjen litt energi til resten av dagen også! MASSE LYKKE TIL <3
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.