Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Skolen som lærested for lærere og ledere -oppspill til en ny skoleutviklingsstrategi for videregående skoler Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet

2 Systemprosjektet i 8 videregående skoler
Hovedmålsetningen var: å få lærerne til å stå lengre i jobb å ta bedre vare på lærernes erfaringer organisatoriske og ledelsesmessige konsekvenser Aksjonsforskningsprosjekt KS Læringssentret

3 Et system -/ livsfaseperspektiv på alternative karriereveier
Avtrapping Utvikling/ læring Innføring Kollegaer Oppgaver Arbeidsorganisasjon Bruker undersøkelser i stedet for faglige drøftinger Karriere Utvikling/ læring Stabilisering Utvikling/ læring

4 Erfaringsbaserte utviklingsprosesser
Senior Skolene Fylkene UFD Organisatorisk tilrettelegging Arbeidsorg. Komp.utvikling Ledelse L i v s f a e Differensiering Ped.utvikling Komp.utv. Senior/livsfase Fase 1 Fase 2 Fase 3 KS Poeng: satsning p¨å en gruppe gir stein i skoen for en annen.

5 Positive sammenhenger
Lærere rapporterer om at de utvikler seg mer i jobben Samspill mellom lærere + + + Elevenes Læringsutbytte Betingelser for erfaringsdeling og refleksjon over praksis + + Kvalitet på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen

6 Negative sammenhenger
Individuelle forhandlinger Erfaringsdeling og refleksjon over praksis + - - + Kvalitet på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen Samspill mellom lærere Individuelt tilrettelagt system - - - - Elevenes læringsutbytte

7 Skoleinterne utviklings -/ arbeidsområder
Vannsenga; om balanserte systemer Pedagogikk Oppgaver Metodikk Planverk Arbeids- organisering Kompetanse Pedagogisk ledelse Prosjekttilgang Relasjoner i omgivelsene Skoleeiers rolle Arbeidstidsavtale IKT Skolebygg Rammefaktorer Skoleinterne utviklings -/ arbeidsområder

8 En organisasjons utviklingsforløp Implementering Ny organisasjon
Alternativer Ny teori Evaluering Implementering Ny teori Ny organisasjon Alternativer Evaluering Gitt teori Etablert Diagnosis organisasjon

9 Skoleeier som utviklingsaktør
Hvordan systematisere samspillet mellom skoleeier og skoleorganisasjonene Bedre organisering av utviklings aktivitetene hos skoleeier. Behov for møteplasser der forventninger og feedback systematiseres. Da trenger skoleeier en realiserbar strategi som sier hva pengene skal realisere. Har skoleeier den nødvendige kompetansen for å fylle rollen utviklingsaktør.

10 Skoleutviklingskoalisjon
Øvrige vgs i fylket Nye prosjekter Oppgave 3 Oppgave 2 Prosjektgruppa prøver ut tiltak Støter på betingelser Skolen utforsker sammenhengen mellom handling og resultat Ny lokal kunnskap Systemer for erfaringsdeling (nettverksrelasjoner) Lokale erfaringer deles med andre skoler Mottakende skoler tilpasser erfaringene til egne tiltak og kontekst Justering Tiltak Lærerorganisasjonere Skoleeier KS Læringssentret

11 Noen kritiske faktorer for vellykkede prosesser
Tidsfaktoren – kontinuitet Tid og rom for tilbakemeldinger Bred medvirkning Kompetanseutvikling / ivaretakelse av erfaringer Nettverk Skoleeier som utviklingsaktør Lederrollen /systemforståelse? Organisering av alle de prosessene som samtidig er på gang (’rot’ demotiverer) - lederoppgave


Laste ned ppt "Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google