Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Synspunkter fra en PhD student

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Synspunkter fra en PhD student"— Utskrift av presentasjonen:

1 Synspunkter fra en PhD student
Veilederseminar IVT Synspunkter fra en PhD student Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

2 Vi ønsker ikke en veileder som skriver avhandlingen for oss!
Vi ønsker oss en veileder som tråkker opp stien sammen med oss! Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

3 Innhold Veilederstil Veilederstil Fremdrift i prosjekt Kunnskap
Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

4 Veilederstil Varierer veldig
Fra å se veileder ”en gang i året” til at veiler følger opp altfor tett.        21 (4%) Annet   6 (1%) Sjeldnere enn punkt 5         26 (5%) En gang i halvåret                           86 (16%) Hver måned                               102 (19%) Hver andre uke                                      123 (23%) En gang i uka                                                      179 (33%) Flere ganger i uka Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

5 Veilederstil Ett år 219 (40%) To år 126 (23%) Tre år 92 (17%) Fire år
Hvor langt har du kommet i studieforløpet? Ett år                                                        219 (40%) To år                                                       126 (23%) Tre år                                                         92 (17%) Fire år                                                       74 (14%) Fem år                                                          17 (3%) Seks år eller mer                                                        14 (3%) Fargeforklaring: Hvor ofte har du kontakt med veileder? Flere ganger i uka      En gang i uka Hver andre uke Hver måned En gang i halvåret Annet Sjeldnere enn punkt 5 Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

6 Innspill til mulig praksis
hver 14 dag hvor: status blir gjennomgått resultater og videre fremdrift blir diskutert Stipendiat skriver referat fra hvert møte Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

7 Fremdrift i prosjekt Noen driver stipendiaten ”slavisk” med diktering av hva som skal skje. Andre er ”totalt likegyldig” til hva stipendiaten foretar seg og fremdriften i prosjektet. Hvem tar oftest initiativ til veiledning? Jeg selv                                        226 (41%) Veileder   12 (2%) Det går begge veier                                                      307 (56%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

8 Fremdrift i prosjekt Hvor fornøyd er du med din veileders / dine veilederes tilgjengelighet? Veldig fornøyd                                                      234 (43%) Fornøyd                                              199 (37%) Delvis fornøyd                   80 (15%) Ikke fornøyd         32 (6%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

9 Fremdrift i prosjekt Hvor fornøyd er du med din veileders / dine veilederes tilgjengelighet? Veldig fornøyd                                                      234 (43%) Fornøyd                                                        199 (37%) Delvis fornøyd                                                       79 (15%) Ikke fornøyd                                                      32 (6%) Fargeforklaring: Hvem tar oftest initiativ til veiledning? Jeg selv      Veileder Det går begge veier Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

10 Fremdrift i prosjekt Viktig med toveis kommunikasjon.
Begge parter må kunne ta initiativ til veiledning/møte. Viktig at veileder kan stille opp/være tilgjengelig ved behov (telefon, , på kontor) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

11 Kunnskap Variasjon av kunnskap hos veiledere
Noen veiledere har stipendiater som jobber innenfor det samme området -> full oversikt over state og the art osv. Andre har engasjert stipendiater i prosjekter som ligger på siden av det veilederen holder på med og har ikke like full oversikt over temaet stipendiaten blir overlatt mer til seg selv i slike tilfeller hvis ikke det er bi-veiledere med i bildet eller andre forskere som kan bidra med kunnskap. Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

12 Kunnskap Hvor fornøyd er du med din(e) veileders / veilederes kompetanse på forskningsfeltet ditt? Veldig fornøyd                                                      260 (48%) Fornøyd                                     177 (33%) Delvis fornøyd                72 (13%) Ikke fornøyd         35 (6%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

13 Kunnskap Hvor fornøyd er studenten med veileders kompetanse fordelt på veiledningsfrekvens Flere ganger i uka                                                       178 (33%) En gang i uka                                                      122 (23%) Hver andre uke                                                        102 (19%) Hver måned                                                        86 (16%) En gang i halvåret                                                        26 (5%) Sjeldnere enn punkt 5                                                       6 (1%) Annet                                                      21 (4%) Fargeforklaring: Hvor fornøyd er du med din(e) veileders / veilederes kompetanse på forskningsfeltet ditt? Veldig fornøyd      Fornøyd Delvis fornøyd Ikke fornøyd Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

14 Kunnskap Hvor er studentens primære forskningsmiljø fordelt på veiledningsfrekvens Flere ganger i uka                                                       179 (33%) En gang i uka                                                         121 (22%) Hver andre uke                                                       102 (19%) Hver måned                                                        86 (16%) En gang i halvåret                                                        26 (5%) Sjeldnere enn punkt 5                                                       6 (1%) Annet                                                       21 (4%) Fargeforklaring: Hvor er det primære forskningsmiljøet ditt lokalisert? NTNU      Andre forskningsinstitusjoner i Norge Internasjonale forskningsinstitusjoner Eksterne bedrifter Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

15 Kunnskap Viktig at veileder (eller bi-veileder) er fortrolig med problemstillingen til stipendiaten Veileder må ha interesse av problemstillingen og et ønske om å utvikle egen kompetanse innen området Veiledning må være en ønsket jobb fra veileders side og ikke en posisjon som er påtvunget han. Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

16 Spørsmål? Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk


Laste ned ppt "Synspunkter fra en PhD student"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google