Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A"— Utskrift av presentasjonen:

1 «Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Nye regler om skolemiljø Vedtak i Stortinget mai-17 Gjelder fra 1. august-17

2 De store endringene Lovfeste krav til nulltoleranse
En tydelig aktivitetsplikt erstatter vedtaksplikten og handlingsplikten Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider på skolen krenker En ny håndhevingsordning erstatter dagens klageordning Tvangsmulkt som pressmiddel mot skoleeiere

3 Virkeområdet til kapittel 9A
Gjelder: i timer og friminutt på skolen på skoleveien i leksehjelp i SFO i aktiviteter i skolens regi utenfor skolens område i lokaler utenfor skolens område NB: Hvis elevene opplever noe på fritiden som gjør at de ikke har det trygt og godt på skolen, må skolen likevel handle i henhold til aktivitetsplikten.

4 De som arbeider på skolen, har normalt ingen plikt til å følge med på at elevene har det trygt og godt på skoleveien, og har ikke samme mulighet eller plikt til å gripe inn. MEN Årsaken til opplevelsen av utrygghet, ensomhet, mistrivsel som ligger utenfor skolen i tid eller fysisk område, begrenser ikke skolens aktivitetsplikt. Det avgjørende er at elevene opplever at skolemiljøet ikke er «trygt og godt» fordi de preges negativt av forhold utenfor skolen. Dette er bl.a. aktuelt for digitale krenkelser, der krenkelsene typisk skjer utenom skoletiden, men har betydning for hvordan eleven opplever at det er å være på skolen. Tilsvarende kan mobbing eller andre negative opplevelser tilbake i tid påvirke elevens opplevelse av skolemiljøet nå.

5 En individuell rett til et trygt og godt skolemiljø
Det er elevens egen subjektive oppfatning som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt Et trygt skolemiljø betyr blant annet at eleven ikke skal komme til skade og at elevene skal føle at skolen er et trygt sted å være Trygghet handler også om å vite at skolen tar tak hvis noe skjer

6 Fremme helse, trivsel og læring
Videreført at skolemiljøet skal «fremje helse, trivsel og læring». «fremje» innebærer at skolemiljøet skal ha en positiv virkning på elevenes helse, trivsel og læring. Helse: Skolemiljøet skal ikke gi elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, men positivt bidra til å styrke elevenes fysiske og psykiske helse. Trivsel: Elevene skal trives, og skolen skal oppleves som et meningsfullt sted å være. Læring: Skolemiljøet skal gi gode læringsbetingelser.

7 Elevens rett til å bli hørt og plikt til å ta hensyn til elevens beste

8 Nulltoleranse Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. MEN også for mindre alvorlige krenkelser som utestenging, «blikking», isolering og baksnakking Ikke alle kritiske utsagn eller uenigheter er krenkelser. Skolens oppgave er også å lære elevene å tenke kritisk og respektere andres meninger og overbevisninger.

9 Aktivitetsplikten – fem delplikter
Aktivitetsplikten består av fem delplikter: følge med gripe inn varsle rektor undersøke all mistanke og kjennskap sette inn tiltak – helt til eleven har det trygt og godt 6) utarbeide en skriftlig plan 7) dokumentere hva som blir gjort

10 Våland skole:

11 Dokumentasjonslogg vedrørende skolemiljøsaker
Navn på elev Navn på utøver(e) Kort oppsummering Elevens kontaktlærer Meldt av Dato Hva Hvem

12 5-dagersfristen Saksbehandlingsfrist for skolen: 5 arbeidsdager
Hensikt: Gi skolen en viss tid fra saken er tatt opp med rektor til den kan meldes til Fylkesmannen. Skolen vil ha mulighet til å tak i saken, og ev. hente inn faglig støtte fra skoleeier eller andre kommunale tjenester eller tilbud. Skolen skal ha fått mulighet til å imøtekomme eleven og foreldrene tilstrekkelig til at det ikke er aktuelt å melde saken til Fylkesmannen. Hvis skolen ikke klarer dette innen 5 dager, er det rimelig at eleven og foresatte kan melde saken til FM.

13 Handlingsplan for et godt og trygt
skolemiljø

14 Sammenhenger mellom sosial utvikling/trivsel og faglig læring
Studier i norsk og internasjonal skole viser en svært sterk sammenheng mellom elevenes sosiale ferdigheter og deres faglige læringsutbytte i skolen. Etablering av et læringsmiljø som bidrar til en god sosial og personlig utvikling, er ikke bare viktig i seg selv… det bidrar også til bedre skolefaglige prestasjoner. Trygge elever som trives lærer mer! Thomas Nordahl, Norges fremste skoleforsker

15 Behov på Våland skole vår 17 Hva sier skoleforskningen?
Ønsker felles rutiner Inn- og utganger Oppstilling/hilsing Presis/forsentkomming Ro og orden Felles, tydelig klasseledelse Hentet fra Elevundersøkelsen Foreldreundersøkelsen Elevrådet De ansatte på skolen og i SFO Å lede samstemt gir en bedre skole Like rutiner skaper forutsigbarhet og trygghet Lik oppfølging (sånn gjør vi det) Autoritativ klasseledelse klart best

16 Like forventninger til alle elever!
De tre i-ene På Våland skole bruker jeg innestemme innefart innesko

17 Like rutiner for alle elever på skolen

18 Forsentkomming elever
Ledelsen er ute i skolegården hver morgen All forsentkomming registreres hver morgen Foresatte får beskjed på telefon ved andre gang forsentkomming Ved ytterligere forsentkomming blir det sendt hjem et brev som underskrives og sendes tilbake til skolen


Laste ned ppt "«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google