Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
Håndbok Rekkverk Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS

2 Håndbok og veiledere : Håndbok 231 – Rekkverk 2003
Veileder – Standard vegrekkverk Veileder – Rekkverk på bruer og ved stup 2005

3 Bakgrunn : Utarbeidelse av felles europeiske testkrav for rekkverk Koordinere alle krav for rekkverk i en publikasjon Innhold : Generelle retningslinjer for valg og oppsetting av rekkverk Vegrekkverk Brurekkverk Støtputer Overganger mellom rekkverk Overganger til faste sidehindre Rekkverk for gående

4 Hvordan beskytte trafikantene mot faremomenter langs vegen?
Fjerne faremomentene Ufarliggjøre faremomentene (endre vegens sideområde) Endre faremomentene (ettergivende konstruksjoner) Beskytte faremomentene med rekkverk eller støtputer Rekkverk settes bare opp dersom det er farligere å kjøre ut av vegen enn å kjøre inn i rekkverket

5 Hvordan unngå rekkverk ?
Fylle opp sideterrenget, unngå høye og bratte fyllinger Utvide fjellskjæringer Legge voll inn mot fjellskjæringer Sprenge fjellskjæring med jevnest mulig overflate Legge opp jordvoll Øke midtdelerbredden Justere veglinjen Tilstrekkelig bredde mot gang- og sykkelveger Benytte ettergivende lysmaster og skiltmaster

6 Sikkerhetsavstand (A)
Den avstanden bare svært få kjøretøy som havner utenfor vegen vil overskride Utgangspunkt for å beregne sikkerhetssonen.

7 Sikkerhetsavstand (A)
For gater og veger med fartsgrense  60 km/t gjelder figuren for :

8 Sikkerhetssone (S) Innenfor denne skal det ikke forekomme faremomenter
Innenfor sikkerhetssonen skal vegens sideområde være utformet på en sikker måte Innenfor sikkerhetssonen skal det ikke forekomme annen trafikk eller oppholde seg andre trafikanter Sikkerhetssonen måles fra vegens kjørebanekant

9 Behov for rekkverk på fyllinger
Fylling slakere enn 1:3  Ikke rekkverk Fylling mellom 1:3 og 1:1,5 Fylling brattere enn 1:1,5

10 Behov for rekkverk på fyllinger
Fylling mellom 1:3 og 1:1,5

11 Behov for rekkverk i skjæringer
Utstikkende partier < 0,3 m  Ikke rekkverk

12 Behov for rekkverk i skjæringer
Større utstikkende partier = Farlig sidehinder  Sette opp rekkverk

13 Behov for rekkverk i skjæringer
Større utstikkende partier = Farlig sidehinder  Legge jordvoll

14 Behov for rekkverk i skjæringer
Større utstikkende partier = Farlig sidehinder  Sprenge bredt nok Dvs. avstand  Sikkerhetsavstanden (A) OBS : Høye fjellskjæringer krever fanggrøfter Kan utløse krav om rekkverk

15 Behov for rekkverk mot sidehinder
Sidehinder langt nok til siden

16 Valg av rekkverkstype Styrkeklasse

17 Valg av rekkverkstype Arbeidsbredde

18 Valg av rekkverkstype Rekkverksprodusenter må få godkjent sine rekkverk innen de enkelte styrkeklasser Rekkverkene godkjennes med gitte arbeidsbredder Eksempel fra Vik Verk :

19 Rekkverkslengder

20 Rekkverkslengder

21 Rekkverksender

22 Rekkverksender

23 Rekkverksender Ikke slik :

24 Rekkverksender Men slik :

25 Endeavslutninger

26 Overganger til stivt rekkverk / tunneler
Også her er det egne godkjente løsninger

27 Overganger til stivt rekkverk / tunneler
Ikke slik :

28 Overganger til stivt rekkverk / tunneler
Men slik :

29 Støtputer Sikkerhetsklasser : Krever godkjenning av produktene

30 Støtputer

31 Støtputer Er det egentlig behov ?

32 Støtputer Er det egentlig behov ?


Laste ned ppt "Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google