Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Hole ungdomsskoles pedagogiske plattform. Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE. Verdigrunnlag: Hole ungdomsskole er en skole lagt til rette for alle. Et positivt menneskesyn skal være retningsgivende for alt arbeid. Elever er interessert i å lære. Elever og foresatte skal møtes med respekt, gis trygghet og bli tatt på alvor. Mål: Elevene har stor innflytelse over sin læring når det gjelder innhold, arbeidsmetode, når, hvor og hvordan arbeidet skal skje. Elevene har stor innflytelse over sitt arbeidsmiljø for å oppnå trygghet. Samarbeid som arbeidsmetode er en del av den sosiale treningen som vi legger stor vekt på for å oppnå sosial kompetanse. Elevene er vant med selvstendig arbeid. De kan søke, vurdere og omsette informasjon og fakta til kunnskap. Skolen arbeider for å styrke elevenes selvbilde og evnen til å ta initiativ. Med utgangspunkt i empati og respekt for andre og mangfoldet, er våre elever trygge i fellesskapet og utøver stor kreativitet.

2 Organiseringen på HUS Elevene i grupper(klasser) 3 parallell skole- 201elever Læring vil skje i disse gruppene og på tvers av disse gruppene(eks.kurs i perioder) Lærerne er organisert i team på trinnet ,6-8 lærere+assistent Noen faglærere på tvers av trinn pga.kompetanse Teamleder er ansvarlig for driften av trinnet, deltar i ledergruppa m/ 2 andre teamlederne, inspektør og rektor Administrasjon: Rektor:Eirin D.Mathiesen Undervisningsinspektør(ass.rektor): Frits Jenvin slutter til sommeren Kontorsekretær:Richard Kloumann Tlf. Hole ungdomsskole

3 Kunnskapsløftet-ny læreplan
Generell del som i L97 Læringsplakaten – ”den nye brua” Fagplaner i alle fag med 1.Hovedområder 2.Grunnleggende ferdigheter i faget 3.Kompetansemål etter 10.trinn til hoved-områdene 4.Vurdering i faget

4 Vurdering Opplæringslovens forskrift kap. 3 §3-1 Rett til vurdering.
Det skal legges vekt på å gi god tilbakemelding og veieldning til elevene med sikte Fremme læring og utvikling Det skal også legges til rette for at elevene kan gjøre god egenvurdering §3-2 Skolen og kontakten med hjemmet Skolen skal holde god kontakt med hjemmet Foreldrekonferanse Kontaktlærer skal min. 2 ganger pr.skoleår ha planlagte og strukturerte samtaler med foreldrene og eleven. Kontaktlærer skal bl.a gi en vurdering av hvor eleven står ifht. mål som er satt i læreplanen(Kompetansemål/læringsmål). Samtalen skal munne ut i oppsummering og plan/målsetting for videre arbeid. §3-3 Vurdering

5 §3.3 Underveisvurdering og sluttvurdering
”Undervegvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurdering skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av grunnskole-opplæringa.”

6 Vurdering uten kararakter §3.4
Skal ha preg av veiledning/dialog Underveis, og ved bestemte tidspunkter (faglærer/kontaktlærer) Elevsamtalen – hver kontaktlærer skal ha jevnlige samtaler med fokus på både det faglige og sosiale. Lærer og elev skal begge vurdere, og sammen sette nye mål/tiltak som skal følges opp. Terminkarakterer og enkelt prøver skal suppleres med begrunnelse og veiledning.

7 Vurdering med karakter §3.5
Terminkarakter settes to ganger i året jul/sommer. Gjelder all fag ,samt orden/oppførsel. Standpunktkarakter settes ved slutten av skoleåret i avgangsfag.(9.trinn Mat og helse) 6-delt karakterskala 1= liten grad av kompetanse,6= særlig høy grad av kompetanse Grad av oppnådd kompetanse ved Kompetansemål for hovedområdene i fagene Faget innhold –se hovedmomenter Grunnleggende ferdigheter i faget

8 Karakterer Over middels kompetanse/måloppnåelse 6/5
Under middels kompetanse/måloppnåelse 2/1 Elevens forutsetninger skal ikke trekkes inn ved fastsetting av karakter, unntak kroppsøving Orden og oppførsel -skal ta hensyn til elevens forutsetninger,og ikke legge avgjørende vekt på enkeltepisoder. God(G) viser vanlig god orden/oppførsel, Nokså god(Ng) viser under vanlig god orden/oppførsel,Lite god(Lg)skal brukes kun i spesielle tilfeller

9 Karakter Orden og oppførsel
Følger skolens trivsels og ordensreglement Orden Kommer til rett tid, har med seg utstyr, leverer til avtalt tid. Gyldig/ugyldig fravær. Oppførsel Vurderer hvordan eleven oppfører seg mot andre, elever lærere og andre ansatte. Den vurderingen skolen gir i orden og oppførsel, skal holdes adskilt fra vurderingene av de rent faglige prestasjonene.

10 Varsel om nedsatt Orden og oppførsel Nytt i Forskrift kap.3
Det er ikke krav om varsel i noen fag. Skal ha skriftlig varsel om evt. fare for nedsatt karakter.

11 Fritak for vurdering med karakter
For elever med IOP ,har rett til spesialundervisning §5.1 opplv. Kan foresatte velge om eleven skal ha vurdering med eller uten karakter §3-6 Valgretten gjelder kun i de fagene som omfattes av IOP I de fag der det settes både skriftlig/muntlig karakter, kan foresatte velge om det skal være muntlig/skriftlig karakter i faget.


Laste ned ppt "Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google