Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Asker kommunes høringssvar

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Asker kommunes høringssvar"— Utskrift av presentasjonen:

1 Asker kommunes høringssvar
NOU 2016;17 På lik linje Rådgiver Inger-Marie Pauli

2 Forståelse av funksjonshemming
Funksjonshemming et resultat av misforhold mellom enkeltmenneskets forutsetninger og samfunnets innretninger. Graden av funksjonshemming kan reduseres ved å tilrettelegge samfunnet og bygge ned barrierer gjennom, universell utforming, støtte og bygge opp individets forutsetninger gjennom individuell tilrettelegging, hjelpemidler. endre de samfunnsskapte barrierer som er bl.a; juridiske, organisatoriske, kultur, holdninger kommunikasjonsformer, sosiale forhold. Funksjonsvurderinger ikke diagnoser Pekes på som en viktig forutsetning.

3 NOU 2016;17 På lik linje Offentlig utvalg for grunnleggende rettigheter til mennesker med utviklingshemming la frem sitt arbeid Grundig utredning, det er sett på dagens situasjon, målsettinger, årsaksforhold og utvalgets vurderinger noe økonomiske konsekvenser Utvalget konkluderer med at norsk lovverk ikke i tilstrekkelig grad sikrer og respekter utviklingshemmedes rett til selvbestemmelse og frihet. 8 løft presenteres med forslag til tiltak

4 Løft 1 Selvbestemmelse og rettsikkerhet
Gratis rettshjelpstiltak Rett til beslutningsstøtte erstatte vergemål for voksne med beslutningsstøtte Endring av regler om fratakelse av rettslig handleevne og bruk av tvang Utvalget konkludere med at norsk lovverk ikke i tilstrekkelig grad sikrer og respekterer utviklingshemmedes rettigheter Rådmannen; støtter forslagene men peker på at det må sikres økonomisk kompensasjon ved økt kommunalt ansvar

5 Løft 2 Inkluderende og likeverdig opplæring
Skal undervises av lærere som andre elever Krav til læringsmål, læreplaner og trygghet Systemer for kartlegging av utbytte For å oppnå økt inkludering: Økt innsats i PPT for tilpasset opplæring og inkluderende undervisning Universell utforming av skolebygg Utvalgets flertall foreslår en godkjenningsordning for permanente spesialklasser og –skoler ordinært skoleverk er i liten grad tilrettelagt for utviklingshemmede, de mottar dårligere tilbud Rådmannen; Støtter forslagene men understreker at endringer knyttet til behovet for økt kompetanse, tilføring av flere oppgaver og ansvar, også må sikres økonomisk kompensasjon Utvalgets mindretall foreslår å avvikle alle permanente spesialklasser og –skoler

6 Løft 3 Arbeid for alle Kommunalt ansvar å sørge for tilrettelagt arbeid for alle Flere plasser med Varig tilrettelagt arbeid (VTA) og forsøk med endrede rammebetingelser for å inkludere utviklingshemmede Rådmannen; støtter forslaget om kommunal plikt for å skaffe tilrettelagt arbeid, Støtter ikke at det knyttes opp til ytelse eller arbeidsevnevurdering Ønsker endring i VTA ordningen og foreslår overføring av alle arbeidsretta tiltak til kommune Viktig med utvikling og implementering av kunnskapsbaserte metoder for arbeidsinkludering Ber om tydelig politisk og økonomisk prioritering millioner i årlige økte utgifter

7 Løft 4 God helse og omsorg
For å sikre god helse og omsorg: Krav til individuelt tilrettelagte tjenester, "pasienten i sentrum" Styrke habiliteringstilbudet og samarbeidsavtaler om habilitering Regelmessig og planlagt helseoppfølging, veileder til fastlege Synliggjøre plikt til å ta hensyn til barns beste Kvalitetssikring av barneboliger og avlastningsboliger Rådmannen; støtter prinsippet men ser ikke kravet om lovendring som et virkningsfullt grep for å sikre individuell tilrettelegging Fortsatt sikres gjennom IP og brukermedvirkning Føringer om «Pasientens helsetjeneste» er metoder for å sikre medvirkning og individualisering Støtter utarbeidelse av en Veileder for fastlege, foreslår å se det i sammenheng med Primærhelseteam og å igangsette Piloter.

8 Løft 5 Eget hjem Lovendring for å sikre mulighet til å etablere seg i eget hjem, velge bosted og boform Plikt for kommunene å skaffe boliger til vanskeligstilte Styrke Husbankens veiledning av kommunalt planarbeid Nye vilkår for tilskudd og lån (maks 6 boliger i kommunale prosjekter) Ny statlig planretningslinje for å sikre boliger til personer med nedsatt funksjonsevne Rådmann; støtter prinsippet om eget hjem og mulighet til å eie egen bolig, eks. modell for privat/kommunalt samarbeid Foreslår at Husbanken utvikler bedre og mer treffsikre boligsosiale virkemidler Støtter ikke absolutte krav om antall enheter og beliggenhet for å få støtte fra Husbanken Støtter ikke lovendringsforslaget da det er upresist og vanskelig å tolke mht. konsekvenser Ca

9 Løft 6 Kompetanse og kunnskap
For å sikre forsvarlige og likeverdige tjenester: Obligatoriske grunnkurs for ansatte uten formell kompetanse Etter- og videreutdanningstilbud til ansatte For å sikre kunnskapsbasert politikkutforming: Styrket forskningsinnsats Rådmann: viktig med kompetanse og kvalitetsløft Forslår en nasjonal satsning for ufaglærte ansatte i ordinære utdanninger Foreslår statlig tildeling midler til kompetanseheving slik som inne helse for øvrig (ledelse/klinisk sykepleie) Øke kapasitet på vernepleierutdanning Foreslår midler til et systematisk arbeid med forskning og pilotering bl.a. samarbeidsdrevet innovasjonsprosesser og tjenestedesign

10 Løft 7 Koordinerte tjenester
For å sikre koordinerte tjenester: lovendring for kommunene å sikre koordinerte velferdstjenester Rådmannen; det er allerede nedfelt en plikt til samarbeid og koordinering gjennom Helse og omsorgstjenesteloven (§ ) Individuell Plan. Det er mangel på metodikk og kompetanse for koordinering og samarbeid Foreslår midler til systematisk arbeid med forskning og piloteringer om samarbeidsdrevet innovasjonsprosesser og tjenestedesign

11 Løft 8 Målretta styring For å sikre en målrettet og helhetlig politikk: Tydeliggjøre på driveransvaret Regelmessig rapportering til Stortinget Nasjonal plan for oppfølging av forpliktelsene i FN-konvensjonen (CRPD) Kommunale planer for utviklingshemmede oppdateres for å oppfylle menneskerettighetene Nytt fagorgan for å følge opp politikken for utviklingshemmede Rådmannen; støtter opp under viktigheten av regjeringens og departements betydning for politiske prioriteringer Støtter opprettelse av et faglig organ som følger opp og utvkling av nasjonale og kommunale planverk Kvalitetsindikatorsystem må kunne benyttes som kunnskapsgrunnlag for kommunene

12 Konklusjon 8 Løft Rådmannen støtter i hovedsak prinsippene i de foreslåtte løftene krever langsiktig politisk perspektiv med økt fokus og prioritering må følges opp med økonomiske prioriteringer juridiske og økonomiske konsekvenser og effekter bør utredes nærmere


Laste ned ppt "Asker kommunes høringssvar"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google