Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER"— Utskrift av presentasjonen:

1 “MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER
Arild Wæraas Handelshøyskolen, NMBU

2 ORGANISASJONSGJØRING
RASJONALITET IDENTITET HIERARKI ORGANISASJONSGJØRING

3 ORGANISASJON: IKKE ORGANISASJON: Byråkrati:
“Empowered, like a real person, to conduct business in its own name, acquire assets, employ workers, pay taxes, and go to court to assert its rights and defend its actions“ (Joel Bakan, The Corporation)

4 HVA ER “ORGANISATORISKE” BYGGESTENER?
PERFORMANCE MANAGEMENT RISK MANAGEMENT RESULTATSTYRING BENCHMARKING STRATEGIER ÅRSMELDINGER BRANDING STRATEGISK HR

5 …Hva man oppfatter seg selv som
“No one is now surprised if a baby-sitting cooperative among some parents, or a religious congregation, or an elementary school, is found to have an organizational structure, with officers, committees, goals, annual reports, and the like” (Meyer et al., 2006, p. 46). …kan gi ”harde” organisasjonsverdier effektivitet, produksjon, resultater, målorientering,ansvarlighet, uavhengighet, m.m.

6 Mot et rasjonalitetens jernbur? Eller?
Motvirkes av: 1. Oppmyking av organisasjoner (desentralisering av makt, midlertidige organisasjonsformer, teamorganisering) 2. Global utbredelse av omdømme- og merkevarebygging

7 Den “MYKE” dimensjonen ved omdømme- og merkevarebygging

8 Den “harde” dimensjonen ved omdømme- og merkevarebygging
Profesjonalisering av kommunikasjon Kontroll over budskap Homogenisering av budskap DISIPLINERING? NORMATIV KONTROLL? “HARD” HR

9 Hvilke verdier vises frem i praksis? “Harde” eller “myke”?
Studie 1: Direktorater og tilsyn i 11 OECD-land 144 verdier og 25 verdigrunnlag fra skatteetater, riksrevisjoner, mattilsyn og miljøvernmyndigheter Etatene er: a) Utsatt for kritikk: Effektiviteten uteblir! b) Kontrollerende og regulerende organer

10 “Myke” verdier dominerer
“Åpen, raus, engasjert” “Toleranse” “Inkluderende, høflig, respektfull, sensitiv” “Åpenhet, pålitelighet, omsorg”

11 Studie 2: Amerikanske føderale “agencies”
394 verdier og 75 føderale enheter (omfatter både ordinære forvaltningsenheter og tilsyn) Mest populære verdier (33%): Ærlighet, omsorg, lyttende, respekt, integritet, kundeorientering, behovsorientering, mennesker, familie, inkludering, responderende, osv. Nest mest populære verdier (25%): effektivitet, resultatorientering, forretningsorientert, fremragenhet, uavhengighet, osv

12 Når begynte “myke” verdier å bli dominerende?
STILLINGSANNONSER, : Hvilke beskrivelser bruker organisasjoner om seg selv? I hvilken grad, og evt. hvordan, endres beskrivelsene over tid? I hvilken grad varierer beskrivelsene mellom offentlige og private organisasjoner? Metode: 4 utgaver fra hvert femte år Datamateriale: 1367 annonser inneholder en selvpresentasjon, tilsammen over 3000 egenskaper er beskrevet, sortert i 20 kategorier

13

14

15 Egenskaper som blir mindre vanlige :
Ledende Størst Konkurransedyktig Bedre enn andre Hardt arbeidende Hands-on I vektst Produserer gode resultater I verdensklasse Selger kvalitetsprodukter

16 Egenskaper som blir mer vanlige :
“service-orientert”, “bidrar til samfunnet”, “visjonær”, “respekterer andre”, “kundeorientert, “tilbyr et hyggelig arbeidsmiljø”, “solidarisk”, spennende arbeidsplass”

17 Ulike typer organisasjoner

18 PARADOKSER Offentlige organisasjoner er mer ivrige til å presentere seg selv som “myke” enn private org., til tross for at det er de private som opererer mest i et marked Organisasjoner som presenterer seg som “myke”, bruker sannsynligvis “harde” HR-systemer for å implementere myke verdier En “myk” identitet vises utad, til tross for mer bruk av “hard” styring


Laste ned ppt "“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google