Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Periodeplan for Minsten Uke 42-52 Sosial kompetanse
Definisjon av sosial kompetanse (Nordahl 2001): «Et sett av ferdigheter, kunnskaper og holdninger som trengs for å mestre ulike sosiale miljøer, som gjør det mulig å etablere og vedlikeholde relasjoner, og som bidrar til at trivsel økes og utvikling fremmes». Sommerly barnehages satsningsområde 2015/2016: sosial kompetanse. «Barnehagen skal arbeide kontinuerlig med å støtte og fremme enkeltbarns og barnegruppens sosiale ferdigheter.» Rammeplan Vi tar utgangspunkt i definisjoner og modeller fra kurs og kompendiet til Pål Roland for en felles forståelse av begrepet. Her er sosial kompetanse delt inn i 6 hovedområder/-ferdigheter; empati, samarbeid, ansvar, selvhevdelse, selvkontroll og lek, gled og humor. Dette er viktige ferdigheter for at barna skal oppleve mestring, få et positivt selvbilde i samspill med andre og oppleve vennskap. Sosial kompetente barn gjør det bedre på skolen(både faglig og sosialt), Sosialt kompetente barn får flere venner, Sosial kompetanse er forebyggende mot problematferd. De med høyest sosial kompetanse klarer seg best i livet. Vi ønsker å gi barna redskaper de kan ta med seg her og nå i barnehagen og på veien videre på skole og livet…

2 Periodeplan for Minsten Uke 42 - 52 2015: Vennskap og empati
Hva er viktig for oss på Minsten når vi skal bygge vennskap og lære barn empati? I år har vi sosial kompetanse som fokusområde. Dette er et stort tema, der det er mange ting som henger sammen. Vi på Minsten har valgt å ta utgangspunkt i, i den første perioden, vennskap og empati. Dette er en stor del av sosial kompetanse, og vi ser på dette som veldig viktig. Å ha en venn i barnehagen kan være det som gjør at du trives og er glad! For oss i Sommerly barnehage er dette det viktigste! Barn viser empati når de klarer å sette seg inn i andres situasjon og handle ut fra det. Empati er ikke det samme som å trøste. Empati er å forstå at andre reagerer eller tenker annerledes enn en selv, men likevel kunne leve seg inn i det, anerkjenne det og handle ut fra det. Vi kan se at barn har empati når de viser omtanke for andre barn, er inkluderende eller ønsker å gjøre det godt igjen når de har krenket andre. Hvis barn skal kunne få denne kompetansen er det viktig at de voksne selv viser empati for andre. Setter ord på følelser, snakker om følelser og hjelper barn med å sette ord på følelser. Vi er nødt til å være inkluderende og vise omtanke, og hjelpe barn som trenger hjelp til å gjøre det godt igjen når det har såret et annet barn. Sammen med barna ønsker vi å fokusere på å være snille med hverandre, gi klemmer og dele på leker. Vi ønsker å vise at man kan være sint, lei seg eller glad, ved å vise bilder, lese bøker og snakke om det i hverdagen vår. Dette er følelser som ofte kommer i løpet av en dag på Minsten, og vil derfor være godt synlig  Rammeplanen sier: Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for felleskap og vennskap. Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspills- ferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap. Mål for perioden: Barna skal få erfaring med ulike følelser Barna skal få oppleve å få en klem og gi en klem Barna skal få tilknytning til hverandre Barna skal få opplevelse av fellesskap Barna skal få holde hverandre i hendene Barna skal få erfaringer med å dele med hverandre Felles aktiviteter: På tur skal vi gå sammen og holde hverandre i hendene Vi skal gi hverandre klemmer Snakke om følelser Leke med de samme lekene, der vi må dele Ha barna i smågrupper


Laste ned ppt "Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google