Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
1 av 13 fag som har felles helhetlige mål 1 time pr uke i 10 år Musisere, komponere, lytte Lærerkompetansen? Krav om 30 stp for å undervise 8-10.trinn Ingen krav for å undervise på 1-7.trinn

2 Læreplanens generelle del
Det meningssøkende mennesket Det skapende mennesket Det arbeidende mennesket Det allmenndannede mennesket Det samarbeidende mennesket Det miljøbevisste mennesket Det integrerte mennesket

3 Etter 7. årstrinn Musisere
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering synge unisont og flerstemt i gruppe med vekt på intonasjon, klang og uttrykk beherske enkelt melodispill etter gehør og enkle harmoniske og rytmiske akkompagnement framføre sanger og viser fra eldre og nyere tid beherske noen norske danser og danser fra andre land delta i framføring med sang, spill og dans der egenkomponert musikk og dans inngår Komponere improvisere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i enkle rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre uttrykke egne ideer, tanker og følelser gjennom bevegelser og dans lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonene komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy Lytte gjenkjenne musikk fra historiske hovedepoker i kunstmusikken diskutere særtrekk ved kunstmusikk, norsk og samisk folkemusikk, folkemusikk fra andre land og rytmisk musikk gi uttrykk for opplevelser i møte med verker av sentrale komponister fra kunstmusikken Gjenkjenne klangen og benevne de ulike instrumentgruppene samtale om hvordan musikk både er et kunstnerisk uttrykk og en kommersiell vare gi uttrykk for egne vurderinger om hvordan musikkens bruk og funksjon har endret seg gjennom tidene

4 Kompetansen blant musikklærere i skolen (SSB2014)

5 Grunnskolen i utvikling
Ludvigsenutvalget Stortingsmelding 28 Ny 5-årig lærerutdanning Nye nasjonale rammeplaner for lærerutdanning Nye nasjonale retningslinjer for lærerutdanning

6 Ludvigsen-utvalget: Kompetansemålene ble under Kunnskapsløftet utformet med få sosiale og affektive dimensjoner. Ønsker et bredere kompetansebegrep som inkluderer både kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle sider ved elevenes læring. Vektlegger betydningen av dybdelæring, metakognisjon og selvregulert læring og sosiale og emosjonelle kompetanser.

7 Stortingsmelding 28 De praktiske og estetiske fagene er blitt mer teoretisk etter innføringen av Kunnskapsløftet Departementet ønsker å bidra til å styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen Det kreves spesiell fagkunnskap hos lærere i disse fagene, og det bør legges til rette med spesialrom, verksteder og utstyr. Fagene skal ikke være pustehull/fritid. Elementer fra praktiske og estetiske fag kan også anvendes som del av faginnlæringen på andre fagområder. Departementet vurderer praktisk-estetiske fag som eksamensfag.

8 5-årig master som grunnskolelærerutdanning
Integrert profesjonsutdanning Tverrfaglig Ett studieretningsfag Praksis

9 5GLU 1-7 Master i skolefag MA-oppgave (30 stp) MA-emne (metode)
Praksis 5. år Vår MA-oppgave (30 stp) Ingen Høst MA-emne (metode) MA-emne 30 dager 4.år PEL NO/MA/Fag A/(Fag B NO/MA/Fag A/(Fag B) Syklus 2 3.år Vår Fag A/NO/MA/(Fag B) Fag A/NO/MA/(Fag B) (FoU-oppg) 80 dager + 5 dager bhg/skole-overgang Høst Fag B 2.år Norsk Matte PEL Fag A 1.år Syklus 1 1.3-år (GLU 1-7) Undervisningsfag I (60 stp) Undervisningsfag II (30 stp) Undervisningsfag III (30 stp) Undervisningsfag IV (30 stp, ev. fordypning eller skolerelevant) Norsk (30 stp) og matte (30 stp) er obl. fag 30 stp PEL Praksis ( dager) 4-5 år (GLU 1-7) Masterfag (90 stp) PEL (30 stp) Praksis (30 dager) Fag A, 60 stp: Nat KH Mus KRLE Eng Samf Krø Fag B, 30 stp: Skolerelevante fag, naturfag, samfunnsfag, KRØ Konsekvenser: Emnevalg før 2. semester og før 5. semester Mulig omvalg av MA-fag senest før 6. semester: Ordinært valg vil skje ila. 2. semester

10 5GLU 5-10 Master i skolefag MA-oppgave (30 stp) MA-emne (metode)
Praksis 5. år Vår MA-oppgave (30 stp) Ingen Høst MA-emne (metode) MA-emne 30 dager 4.år PEL Fag A/NO/MA/(Fag B) Syklus 2 3.år Vår Fag A/NO/MA/(Fag B) Fag A/NO/MA/(Fag B) (FoU-oppg) dager observasjonspraksis Høst Fag B 2.år PEL Matte / Norsk Fag A 1.år Syklus 1 1.3-år (GLU 5-10) Undervisningsfag I (60 stp) Undervisningsfag II (60 stp) Undervisningsfag III (30 stp, ev. fordypning eller skolerelevant) 30 stp PEL Praksis ( dager) Fagvalg i opptaket, 60 stp: Norsk Matte Fag A, 60 stp: Nat KH Mus KRLE Eng Samf Krø Fag B, 30 stp: Skolerelevante fag, naturfag, samfunnsfag, KRØ Konsekvenser: Fag 1 velges i opptaket Emnevalg før 2. semester Mulig omvalg av MA-fag senest før 7. semester: Ordinært valg vil skje ila. 2. semester 4-5 år (GLU 5-10) Masterfag (90 stp) PEL (30 stp) Praksis (30 dager)

11 GLU-master i musikk GLU-masteren er noe annet enn andre mastere i musikk Ingen opptaksprøve, studenter med ulike bakgrunner Praksisrettet (didaktisk) fokus på undervisningen Tidligere og mer FOU-fokus i utdanningen enn tidligere Praksisrelatert masteroppgave

12

13 Valgemner (7,5stp) Høst 4. år: er åpne emner.ved HF
MUSV2003: Populærmusikk MUSV2019: Afrika Nye valgemner (7,5stp): Disse emnene er åpne også for andre musikkstudenter ved NTNU: Musikkteknologisk didaktikk Høst 5. år Musikkdramatikk , produksjon og Høst 5. år Blues-historie Høst 5. år Dans som relasjonell estetikk i skolen Høst 4. år

14 Konsekvenser av GLU-masteren i musikk
At musikkfaget er med på lik linje med andre fag Studentene får bare én mulighet til å velge musikk (vår 1. klasse) Høyere læringstrykk (allerede fra M1 og M2) Bedre musikkfaglig og musikkpedagogisk kompetanse på vei inn i skolen Behov for å styrke musikkfaglig og musikkpedagogisk kompetanse inn i lærerutdanninga Hvor mange studenter får vi??

15 Konsekvenser i tida Nye muligheter for å løfte musikkfaget.
Klarer vi å realisere potensialet?


Laste ned ppt "MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google