Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Revisjon av Asker kommuneplan 2018-2030 Offentlig ettersyn
KRFF 16. august 2017 Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn

2 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Samfunnsdelen beholdes uendret. Arealdelen bearbeides som følger: Ny E18 legges inn i kommuneplanen Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal - og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LNF - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

3 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Samfunnsdelen endres ikke Boligpolitikken videreføres slik den er nedfelt både i kommuneplan og i boligpolitisk strategi Boligbygging Asker opprettholder dagens balanserte befolkningssammensetning med hensyn til alder og husholdningstype. Hovedandelen av leiligheter innrettes mot seniormarkedet. 350 boliger pr. år, fordelt på: ~ 240 leiligheter og rekkehus ~ 60 individuelle eneboliger ~ 50 rimelige boliger for lavinntektsgrupper, førstegangsetablerere, samt grupper innen BOSO-programmet I tillegg bygges sykehjemsplasser og omsorgsboliger

4 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Samfunnsdelen endres ikke Folkehelsepolitikken videreføres, slik den er nedfelt både i kommuneplan og i kommunedelplan for folkehelse. Mål for folkehelse Bedret folkehelse for alle, med et ekstra fokus på grupper med levekårsutfordringer Strategi Ha fokus på grupper med store levekårsutfordringer og dårlig helse Rette helsefremmende og forebyggende tiltak mot grupper med økt risiko for sykdom og de som har utviklet sykdom Ha en tverrfaglig og helhetlig innsats i samarbeid med organisasjoner og frivillige La folkehelseaspektet reflekteres i alt utviklingsarbeid og tjenesteproduksjon Tilrettelegge for hverdagsaktivitet gjennom planmessige grep og fysisk tilrettelegging

5 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Arealdelen bearbeides Ny E18 legges inn i kommuneplanen (kommunedelplan vedtatt i 2016) Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal - og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LN F - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

6 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Arealdelen bearbeides Ny E18 legges inn i kommuneplanen Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal – og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LNF - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

7 90 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder
Regional by (Asker sentrum) Lokal by (Heggedal) Bybånd (Oslo – Asker) (lokale byer i Røyken) 90 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder Vekst foran vern i prioriterte vekstområder Øvrig vekst innenfor allerede etablerte byggeområder, skal baseres på kollektiv/sykkel/gange Fastsette langsiktig grønn grense Vern foran vekst utenfor prioriterte vekstområder Vurdere å ta byggeområder som er i strid med regional plan Slemmestad Røyken Spikkestad

8 Nærsenter Lokalsenter

9 Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder
Nærsenter Lokalsenter Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Senterstrukturen Byggeområder utenom prioriterte vekstområder LNF 68 % av veksten innenfor sentrale vekstområder 92 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder

10 Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder
Nærsenter Lokalsenter Gangavstand: Asker st: max 2 km Heggedal st: max1 km Andre stasjoner: 800m Viktige busstopp 5 min. Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Senterstrukturen Byggeområder utenom prioriterte vekstområder LNF 68 % av veksten innenfor sentrale vekstområder 92 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder

11 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Temakart Kvikkleire og ras Temakart Støy Temakart Kulturminner

12 Eksterne innspill til arealdelen
39 arealinnspill Arealinnspillene er vurdert i forhold til bl.a.: Areal- og transport (ATP) LNF/landbruk/dyrket mark Naturmangfold/landskap Bygde kulturmiljøer Områder egnet for erstatningsboliger som følge av ny E18

13 Endringer i plankart Forslag Arealformål Nytt boligfelt Haga
Nesbru sentrum Fellesareal Kalkfjellet Barnehage på Borgen Nytt boligfelt Elnes Sentrumsområder Avgrensing sentrumsområde Høn-Landås og Billingstadsletta Hensynssoner Hensynssone langs eksisterende kraftledninger og farled Sandvika

14 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Forslag til endrede forvaltningsbestemmelser Ved småhusfortetting: Forenkling og tydeliggjøring av kapittel 18, 19 og 20 med tilhørende definisjoner i vedlegg 3. Bygningsrådets vedtak omfatter følgende temaer: Imaginære saltak Takterrasse Målbare plan Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette dato for skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse. Bygningsrådets vedtak datert Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse.

15 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Forslag til endrede forvaltningsbestemmelser Andre bestemmelser (ikke utfyllende): Endret bestemmelse om tidspunkt for dokumentasjon av skolekapasitet og transportkapasitet (kap. 2): Dokumentasjon skal skje ved oppstart regulering. Endret bestemmelse om minimum uteoppholdsareal pr. boenhet (MUA) (Kap. 19): I sentrumsområder (stiplet, brun linje på kommuneplankartet), skal det avsettes minimum 30 m² uteoppholdsareal per boenhet. Endret retningslinje for minimum tomtestørrelse ved fradeling: Minimumsstørrelse ved fradeling av tomt i B-områder: Økes fra 700 m2 til 800 m2 for eneboligbebyggelse. Økes fra 1200 m2 til 1600 m2 for tomannsboligbebyggelse. Bygningsrådets vedtak datert Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse.

16 Revisjon kommuneplan 2018-2030
Dagens retningslinjer for UU videreføres Plan og bygningslovens krav(pbl. § 11-9, nr. 5) Ved planlegging av nye områder er det et mål at gang- og sykkelatkomst er universelt utformet, med stigning maks 1:20. Dette gjelder ikke kjøreatkomster. Det er et mål å legge til rette for flest mulige tilgjengelige boenheter. Ved arealplanlegging skal planbeskrivelsen redegjøre for temaet. Bygningsrådets vedtak datert Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse. Temaplan for universell utforming vil fastsette kommunens politikk

17 Revisjon kommuneplan Politisk behandling: 21. juni bygningsråd
20. juni formannskap (1. gbh) Offentlig ettersyn juli-september Saken fremlegges PSN/bygningsråd 10. oktober formannskap (2. gbh) 14. november kommunestyret 17

18

19 Revisjon kommuneplan Formannskapets vedtak


Laste ned ppt "Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google