Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Operativt ledergruppemøte INB Onsdag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Operativt ledergruppemøte INB Onsdag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Operativt ledergruppemøte INB Onsdag 15.02.2017
Jorunn L Helbostad Instituttleder

2 Saksliste Studentenes kvarter Informasjonsaker fra instituttleder
Resultat studiebarometeret Arbeidsområder for INB 2017 Mandat fagenhetsledere Eventuelt

3 Informasjonsaker

4 Faglig integrasjon: MH fakultetets oppdrag til Instituttene
Ergoterapi Trondheim og Gjøvik: Samordne ergoterapi BA i ett felles studieprogram med studieretninger/opptak ved de to ulike studiestedene Løypemelding , ferdigstilling av studieplan , oppstart høst 2019 Fakultetet bestemmer studieprogramledelse Bachelor fysioterapi og bevegelsesvitenskap Sette ned arbeidsgruppe for å utrede samarbeid om emner, veiledning og sensur på tvers av studieprogrammer Vurdere felles studieprogramråd Løypemelding: , endelig forslag Master Bevegelsesvitenskap, Aktivitet og bevegelse, Exercise physiology Utarbeide felles studieprogram med 3 studieretninger Overordnet programskisse , ferdigstilling

5 Til høring: Forslag til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagsutdanninger
Bakgrunn: Styrke relevans i helse- og sosialfagsutdanningene Styrke kompetanse som er relevant for tjenestenes behov Gjelder de 19 helse- og sosialfaglige grunnutdanningene Har programspesifikke rammeplaner i dag: barnevernspedagog, bioingeniør, ergoterapeut, fysioterapeut, radiograf, sosionom, sykepleier og vernepleier Har ikke rammeplaner i dag: Audiograf-, ernærings-, farmasøyt (provisor- og reseptar-), medisin-, odontologi-, optiker-, ortopediingeniør-, psykolog-, tannpleier- og tannteknikkutdanningen Styring på 3 nivå Lov: KD overordnet ansvar for utdanningene Forskrift: felles forskrift for rammeplan som dekker forhold av relevans for alle utdanninger Retningslinjer: utdanningsspesifikk: beskrive formål med utdanningen og læringutbytte

6 Organisering Arbeid med retningslinjer: prosjekt i departementene
Sette ned programgruppe for hver utdanning som ivaretar Brukernes behov, tjenestene, den enkelte utdanning, oppdatert forskning Rammeplanen Utvikling av felles formålsparagraf som fastsetter overordnete mål og krav til innhold og krav til praksis

7 Fremdriftsplan Høring av forskrift og mandat: April 2017
Ny høring retningslinjer Mars-april 2018 Iverksetting av reviderte programplaner høst 2019/2020

8 Arbeid med opprettelse av ortopediingeniørutdanning
Bakgrunn: For liten utdanningskapasitet i Norge for ortopediingeniører Heldagsmøte HiOA, MH fakultetet, TOV, Teknologimiljøene på NTNU Videre arbeid Ta opp ortopediingeniører på Master i Bevegelsesvitenskap Utvikle samarbeid med teknologimiljøene med tanke på undervisning og veiledning Utrede behovet for ny Bachelorutdanning ved MH fakultetet.

9 Organisering av PhD program på MH fakultetet
Ved fakultetet tilbys i dag fem ph.d.-program: Palliative care, Medisinsk teknologi, Medisin, Joint PhD in Behaviour and Health og Helsevitenskap. 36 aktive kandidater på PhD programmet i helsevitenskap 20 ved ISM, 12 ved INB, 3 ved IPH Anbefaling: PhD programmet i helsevitenskap slås sammen med PhD programmet i medisin Nytt PhD program i medisin og helsevitenskap Søknad om opptak behandles i opptaksrådene ved instituttene som i dag

10 Søknad om vitenskapelig utstyr
Nytt utstyr eller oppgradering av utstyr > NOK Frist for innmelding 1. mars til Heine Skipenes Instituttet prioriterer og oversender fakultetet Kjernefasilitet melder inn separat

11 Nytt helse og sosialfagsbygg- Elgsetergate 10

12 Prosjekt- organisering

13 Milepæler FASE 2 FASE 1 Evalueringsfase Bearbeidelsesfase
: Valg av entreprenør, og oversendelse av endelig kostnadsramme til KD : Anbud sendt ut til 5 prekvalifiserte leverandører ??.04.17: Kontrakt inngått, leverandør totalentreprise Oktober 2017: Forventet avklaring finansiering (Statsbudsjettet 2018) : Tilbudsfrist totalentreprise Juni/juli 17: Ferdig bearbeidet løsningsforslag FASE 1 FASE 2 Evalueringsfase Bearbeidelsesfase ?? 2018: Forventet byggestart ?? 2020: Forventet ferdigstillelse

14 Studiebarometeret 2016 viser studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter formålet er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet finne studentenes vurderinger av ulike studieprogrammer sammenligne resultater mellom ulike studieprogrammer se utvikling over tid for et studieprogram studenter har svart- 45% av alle 2.og 5.års studenter i Norge

15 Studiebarometeret 2016 Svarprosent: BBEV: 43% (29 stk.)
Fysio: 30% (15 stk.) Ergo: 71% (55 stk) Audio: 52% (23 stk) MBEV: 100 % (18 stk) MAB: 15% (2 stk) -- for lite datagrunnlag. MHI: 44% (11 stk.) Medisin: 62% (126) Landsbasis: 45 % (28 800 stk)

16 Medisinstudiet NTNU sammenlignet med gj snitt fra alle medisinstudiene i Norge

17 Resultater studiebarometeret historisk utvikling

18 Resultater studiebarometeret historisk utvikling

19

20

21

22

23

24

25 Studentenes tidsbruk

26 Forventninger til student / motivasjon
Audio B Bev Ergo Fysio M Bev M H.inf Ansatte stiller klare forventninger til meg som student Jeg er motivert for studieinnsats 3,5/3,9 -,4 3,3/3,7 3,6/3,9 -,3 4,0/4,0 3,7/3,4 ,3 3,4/4,4 -1 De faglig ansatte forventer at jeg stiller forberedt til organiserte læringsaktiviteter Jeg møter godt forberedt til undervisningen 3,6/3,1 ,5 3,6/3,3 3,9/3,1 ,8 4,2/3,5 ,7 3,8/3,5 3,8/3,9 -,1 De faglig ansatte forventer at jeg deltar aktivt i organiserte læringsaktiviteter Jeg benytter meg av de organiserte læringsaktivitetene som tilbys 3,6/3,6 2,9/4,1 -1,2 3,8/3,4 ,4 4,1/3,9 ,2 3,5/3,2 4,0/3,6 De faglig ansatte har høye faglige ambisjoner på vegne av meg som student Jeg opplever at min studieinnsats er høy 3,4/3,5 2,7/3,5 -,8 3,7/3,6 ,1 3,1/4,0 -,9

27 Sammenheng og krav Audio B Bev Ergo Fysio M Bev M H.inf 3,4 4,0 4,5
Består av emner som henger godt sammen 3,4 4,0 4,5 3,5 4,2 Det er krevende å nå karaktermålene mine 4,1 3,6 4,3 3,8

28 Internasjonalisering
Generelt lave scorer fra Tunga-fagene (men spørsmålene…). Praksisutveksling Høsten 2016 startet IHV arbeidet med at hver utdanning skulle identifisere og legge til rette for utvekslingsmuligheter i et helt semester, og klargjøre dette i sine studieplaner

29 Om praksis Audiologi Ergoterapi Fysioterapi
Hvordan institusjonen forberedte deg på praksisopplæring 3,9 3 3,3 Kommunikasjonen mellom praksissted og høyskole/universitet 3,7 3,5 Tilbakemeldingene underveis i praksis 4,1 De faglige utfordringene i praksisopplæring 4,3 Teoriopplæringens relevans for praksisutøvelse 4 3,4 3,6 Hvordan erfaring fra praksis brukes som grunnlag for diskusjon/refleksjon i undervisningen 3,8 3,2 Praksisopplæringen generelt

30 Hvordan bruke studiebarometeret til å gjøre studiene våre bedre
Hvordan bruke studiebarometeret til å gjøre studiene våre bedre? «Ting å ta tak i» Utveksling Yrkesrelevans Sammenheng i studieprogrammet/emner passer sammen Læringsmiljø Forventninger til studentene Tidsbruk på studiene Praksis Veiledning og oppfølging

31 Mandat instituttgruppeleder (fra 2009)
Delta i ledergruppen ved instituttet Ivareta medvirkning fra de ansatte Formidle informasjon mellom ansatte og ledelse Bidra til implementering av strategi og felles policy ved instituttet Fordele oppgaver til gruppens medlemmer (for eksempel høringer) Gjennomføre medarbeidersamtaler etter delegasjon fra instituttleder Sørge for at det avholdes jevnlige møter med gruppemedlemmene, minst to ganger i semesteret Bidra til at instituttet holder løpende oversikt over medarbeidere og prosjekter i instituttgruppen Som medlem av ledergruppa bidra til kvalitetssikring av prosjektsøknader og bidra i prioritering av søknader som utgår fra instituttet Bidra i vurderings- og innstillingsarbeid knyttet til utlysninger av rekrutteringsstillinger Stipulert til ca 10% stilling

32 Mandat fagenhetsleder (sentrale føringer 2017)
lede og utvikle virksomheten ved enheten med fokus på kjerneoppgavene forberede saker for enhetens styre og iverksette styrets vedtak delta i institusjonens strategiske arbeid og sørge for at enheten har oppdaterte strategier og at disse følges opp skape en positiv organisasjonskultur og stimulere til et produktivt og godt arbeidsmiljø for studenter og ansatte påse at det utøves god faglig ledelse med vekt på kvalitet i undervisning og forskning sørge for velegnede teknisk-administrative tjenester og effektiv drift av virksomheten representere og posisjonere enheten og fremme internt og eksternt samarbeid legge forholdene til rette for studentenes lærings- og arbeidsmiljø representere arbeidsgiver, sikre at ansatte blir hørt og ivareta organisasjonenes medbestemmelse påse at enheten har effektive og hensiktsmessige styrings-og kontrollsystemer slik at fastsatte mål og resultatkrav kan følges opp, ressursbruken er effektiv, rapporteringen er pålitelig og at institusjonen drives i samsvar med gjeldende lover og regler. sørge for at internkontroll utøves og fungerer i samsvar med fastsatte regler og rutiner.


Laste ned ppt "Operativt ledergruppemøte INB Onsdag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google