Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Petter Christiansen Bisek 13. september

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Petter Christiansen Bisek 13. september"— Utskrift av presentasjonen:

1 Petter Christiansen Bisek 13. september
Hvilket bidrag kan parkeringspolitikken gi? Parkeringstilbudets betydning for transportmiddelvalg. Petter Christiansen Bisek 13. september

2 Hva parkeringspolitikken kan påvirke

3 Hvorfor parkering? Ny og bedre RVU (parkeringsspørsmål ved bolig og arbeidsplass) Få studier av hvordan boligparkering påvirker reisemønster og bilhold Eksempler på kommuner som tenker nytt mtp lokalisering av parkering Få studier av hvordan parkeringstilbudet ved bolig og arbeidsplass varierer i ulike byer og bydeler Byene blir også målt på parkering i «helhetlige bymiljøavtaler» Jevnlig diskusjon om gratis parkering skal skattlegges

4 Indikatorer Tetthet (samlet gulvareal i bolig- og næringsbygg i forhold til grunnarealet i 250*250 meters ruter) Konsentrasjon av bosetting (bosatte per 250x250 meters rute i 2015) Konsentrasjon av næringsvirksomhet (Antall arbeidsplasser (i tusen) innenfor 500 meter fra hvert reisepunkt. Antall arbeidsplasser (i tusen) innenfor 1 km.) Konsentrasjon av servicetilbud (Antall arbeidsplasser (i tusen) i detaljhandel innenfor 500 m fra hvert reisepunkt. Antall arbeidsplasser (i tusen) i detaljhandel innenfor 1 km)

5 Indikatorer (2) Bosatte i tettstedet Tettstedets areal
Befolkningstetthet i tettstedet Sentrumsavstand Bomringen i Oslo

6 Indikatorer (3) Parkeringstilbud
etablert 200 meter buffersoner rundt de RVU-punktene der det er angitt parkeringshindre ved boliger eller arbeidssteder informasjon fra kommunene om boligsoneparkering og soner med avgift på gateparkering (lagt inn på GIS) SSBs sentrums­soner

7

8 Parkeringstilbud ved boligen

9 Avstand til parkering ved bolig

10 Akseptabel gangavstand

11 Påvirkning på transportmiddelfordeling
De som har dårligere parkeringstilgang foretar heller ikke færre reiser Størst effekt på handle- og fritidsreiser

12 Bilandel på handlereiser etter bostedets avstand til sentrum
Bilandel på handlereiser etter bostedets avstand til sentrum. Bosatte i de fire største byene og som eier bil

13 Boligparkering - oppsummert
De fleste har et godt parkeringstilbud Manglende parkeringstilgjengelighet kan ha konsekvenser for reisemål og reisemåte Å ikke ha sikker parkering reduserer i stor grad sannsynligheten for å bruke bil Det er reisemåten og til en viss grad også reisemålet, som påvirkes av parkering Økt avstand til parkeringsplass kan redusere sannsynligheten for å bruke bil

14

15 Har parkeringstilbud

16 Andel uten p-plass etter avstand til sentrum

17 Parkeringstilbud ved arbeid

18 Effekt på arbeidsreiser

19

20 Bilandel etter lengde på arbeidsreise

21 Har betalingsordning noe å si for effekten?

22 Størrelse på avgift

23

24

25

26

27 Så for å oppsummere Flertallet har gratis parkering og lett for å finne ledig plass hvis de kjører bil til arbeid –> konsekvens av tidligere tiders «liberale» p-normer Lettest å parkere i områder utenfor sentrum -> påvirker parkeringsnormer lokaliseringsvalg for virksomheter? Parkeringstilbudet har betydelig effekt på sannsynligheten for å bruke bil (i alle bydeler og byer) Mest effekt å begrense antall plasser (på arbeidsreiser) Hvordan en parkeringsavgift innordnes har betydelig innvirkning på bilbruken -> Relevant i en diskusjonen om at gratis parkering skal skattlegges? Parkeringstilbud ved bolig påvirker også sannsynligheten for å bruke bil -> relevant siden noen kommuner ønsker å øke avstanden mellom bolig og parkering

28 Spørsmål?


Laste ned ppt "Petter Christiansen Bisek 13. september"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google