Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017

2 Forholdet politikk og administrasjon
Grunnleggende skille mellom politikk og administrasjon Få lovregler – hvorfor? Hvem bestemmer hvordan administrasjonen skal organiseres? Hvordan ser administrasjonen i kommunene ut? - sektormodellen - tonivåmodellen - andre modeller Kommunestyret som arbeidsgiver

3 Rådmannen (administrasjonssjefen) - ansettelse med mer, jf. koml. § 22
Ansatt – hva innebærer det? Hvem ansetter? Kan det være mer enn en administrasjonssjef? Kan ansettes på åremål, jf. koml. § 24 nr. 2

4 Rådmannens oppgaver og myndighet 1
Hovedfunksjon – øverste leder for hele kommuneadministrasjonen (både faglig og administrativt), jf. koml. § 23 nr.1 Unntak fra hovedregelen pga. faglige hensyn eller fristilling Unntak pga. dobbeltroller Annet

5 Rådmannens lovpålagte oppgaver og myndighet 2
Ansvaret for saksforberedelse for folkevalgte organer og iverksetting av vedtak, jf. koml. § 23 nr. 2 - hva ligger i dette? - hva med innstillinger til folkevalgte organer? Iverksetter vedtak, jf. koml. § 23 nr. 2 Tilsynsansvar (internkontroll), jf. koml. § 23 nr. 2 Møte- og talerett i alle folkevalgte organer unntatt kontrollutvalg, jf. koml. § 23 nr. 3 – møteplikt? Kan få delegert myndighet, jf. koml. § 23 nr. 4 Kan få delegert ansettelsesmyndighet jf. koml. § 24 nr. 1 – delegasjon behandles som et eget tema Plikt til å legge fram rapporter for å vise budsjettstyring, jf. forskrift om årsregnskap og årsberetning § 10 Ved vesentlige avvik fra budsjettet plikt til å foreslå tiltak, jf. samme bestemmelse

6 Lovpålagte stillinger i særlov
skille administrative stillinger - faglige stillinger få lovpålagte stillinger; * leder av barnevernet, jf. bvl. § 2-1 * kommunelege, jf. hol. § 5-5 – faglig stilling * biblioteksjef, jf. folkebibliotekloven § 5 * brannsjef? * rektor, se oppl. § 9-1 * styrer i barnehage, se bhl. 17 * annet Særlig krav til kompetanse i særlov f. eks. i opplæringsloven § 13-1 siste ledd «Kommunen skal ha skolefagleg kompetanse i kommuneadministrasjonen over skolenivået» Se også pbl. § 3-3 siste ledd; «Kommunestyret skal sikre at kommunen har tilgang til nødvendig planfaglig kompetanse» – ikke krav til noen særlig stilling Det vurderes å stille kompetansekrav i helse- og omsorgslovgivningen  

7 Særlig krav til kompetanse i særlov
F. eks. i opplæringsloven § 13-1 siste ledd «Kommunen skal ha skolefagleg kompetanse i kommuneadministrasjonen over skolenivået» Se også pbl. § 3-3 siste ledd; «Kommunestyret skal sikre at kommunen har tilgang til nødvendig planfaglig kompetanse» – ikke krav til noen særlig stilling Det vurderes å stille kompetansekrav i helse- og omsorgslovgivningen  

8 Åremålsansettelser Hva er en åremålsansettelse?
Hvorfor regler om åremålsansettelser Hvorfor særlige regler om dette i kommuneloven? Hvem kan ansettes i en åremålsstilling i en kommune? Hvor lenge varer en åremålsperiode etter kommuneloven? Har en som er ferdig med sitt åremål noe krav på en retrettstilling i kommunen?

9 Medbestemmelse. Partssammensatt utvalg (administrasjonsutvalg)
Grl. § 110 Ordninger i kommuneloven I utgangspunktet er adm. utvalg lovpålagt, jf. koml. § 25 Administrasjonsutvalget er et folkevalgt organ og følger saksbehandlingsreglene i koml. kap 6 Hva er formålet med utvalget? Hvordan skal administrasjonsutvalget sammensettes? Hvordan velges administrasjonsutvalget? Hvilke oppgaver har administrasjonsutvalget? Kan administrasjonsutvalget få beslutningsmyndighet?

10 Ansattes møterett, jf. koml. § 26
Har møte- og talerett i alle kommunale nemnder forutsatt at de behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte jf. nr. 1 Hvorfor slike regler? Ikke slik rett i: - kommunestyre (ikke nemnd) eller i formannskap jf. nr kontrollutvalg eller klagenemnd, jf. nr styre for kommunalt foretak dersom de ansatte er representert i styret jf. nr. 1(i slike kan de ansatte etter visse regler kreve representasjon) - det partsammensatte utvalget - kommunestyrekomité?

11 Forslag i NOU 2016: 4 I stor utstrekning videreføring av gjeldende rett Flertallet (alle unntatt en) foreslår å lovfeste en obligatorisk ny tittel – kommunedirektør i stedet for å bruke rådmann eller administrasjonssjef Det foreslås noen regler som tydeliggjør og presiserer «rådmannens» rolle Regelen om «rådmannens» ansvar for internkontroll foreslås flyttet til reglene om egenkontroll Adgangen til delegasjon til «rådmannen» foreslås begrenset slik at avgjørelser i prinsipielle saker aldri kan delegeres til administrasjonen Det foreslås lovfestet at «rådmannen» skal ha ansettelsesmyndigheten i kommunen – dette er nytt, myndigheten kan etter forslaget ikke fratas rådmannen. Forslaget innebærer at det partsammensatte utvalget ikke kan få ansettelsesmyndighet


Laste ned ppt "Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google