Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom"— Utskrift av presentasjonen:

1 Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
offentlig innkjøpere og leverandørmarkedet Rolf-Inge Sleipnes

2 Aksess Innkjøp as Endret navn fra Prosjektservice as til Aksess Innkjøp as i høst. Fauske/Bodø/Oslo – pr. tiden 6 ansatte. Tilbyr digital løsninger innenfor området offentlige anskaffelser for både innkjøpere og leverandører Eget aksess-punkt og digital markedsplass - En av syv godkjente innkjøpsløsninger i Norge -

3 Rollefordeling i SIIS SIIS er innholdsleverandør og faglig ansvarlig for innkjøp Aksess Innkjøp as vant konkurransen om utvikling (2009) og videreutvikling (2013) av en digital interkommunal løsning, og er i avtalen med SIIS ansvarlig for den digitale infrastruktur og drift – og integrasjoner mot leverandør, e-handelsplattformen og integrasjon mot leverandørenes nettbutikk (punch-out). Aksess Innkjøp er ansvarlig for utviklingen av leverandørportalen som brukes i SIIS, og er også «nettbutikk» for små og mellomstore leverandører som har vunnet konkurranser i SIIS, men som mangler nettbutikk/punch-out-løsninger.

4

5

6 Satsningsområder for Aksess Innkjøp as
KOMMUNAL SEKTOR - vi leverer helhetlige innkjøpsløsninger som i SIIS (totalt 16 kommuner fra årsskiftet 2016/2017), og modulbaserte løsninger innenfor deler av området. STATLIG SEKTOR – Aksess Innkjøp as vil trolig bli den første godkjente digitale bestillingsløsning for statlig sektor i Norge der all digitalisering skjer kun på aksesspunkt og EHF-varekataloger/EHF-ordrer. (27.10.) LEVERANDØRER TIL OFFENTLIG SEKTOR Leverandørportal for å effektivisere og øke kompetansen hos i å ta i bruk digitale innleveringsløsninger for å konkurrere om anbud i offentlige sektor.

7 Mottaker- register ELMA
Aksesspunkt (EHF OG TILBUD) - elektroniske postkontor SML Stat/ kommune Leverandør Mottaker- register ELMA EHF EHF Aksesspunkt B Aksesspunkt A

8 NHO – næringslivets utfordringer
Bruker mye tid til å besvare forespørsler fra det offentlige Usikker på lojaliteten hos det offentlige på inngåtte avtaler Mye gjenbruk og behov for dokumentasjon i anbud Kostnadskrevende Liten åpenhet, innsyn og kontroll etter at anbud er inngått Krav om elektronisk digital innlevering. Både det offentlige og leverandørene må anskaffe seg løsninger for dette Dordi Gjønnes NHO på EHF-konferansen i Oslo den

9 Hvorfor utvikle digital leverandørportal ?
Mest mulig gjenbruk av informasjon og dokumentasjon Egenerklæring (ESPD-skjema) som gjør at en må fremskaffe informasjon bare hvis en «vinner» konkurransen Redusere kostnader med innlevering av tilbud og effektivisering av vareflyt, bestilling og faktura på inngåtte avtaler. Lavest mulig investeringer i økonomi og ordresystemer – bruke standard . særlig viktig for små- og mellomstore bedrifter Kompetanse på lovverk og prosess Elektronisk innlevering og kommunikasjon med oppdragsgiver Synlighet for oppdragsgiver hva en kan tilby

10 «Look to Salten» Dordi Gjønnes brukte ordene Dagens Næringsliv I 2008 da SIIS-prosjektet ble etablert, og det ble åpnet i Sulitjelma. Åtte år etter sier virkedirektør Vibeke Hammer Madsen det samme til Kommunal Rapport den ; Virke ber kommunene ivareta konkurransen også under den nye terskelverdien på 1,1 kroner for å beholde lokalt næringsliv. Hun viser til Salten-kommunene som har en database hvor kommunene kan legge seg inn. På den måten får de anledning til å vise seg frem (delta i konkurranser). Madsen mener en måte å sikre konkurranse på er gjennom interkommunale samarbeid om innkjøp.

11 Bedriftsportalen i dag
Tilgang til et godkjent aksesspunkt for leverandører – viktig for å tilfredstille fremtidige krav i lovverket Innlevering av elektroniske tilbud på forespørsler under terskelverdi Innlevering av elektroniske tilbud på forespørsler der en er prekvalifisert gjennom inngåtte parallellavtaler Selvadministrasjon og kategorisering All historikk på alle tilbud og svar fra kommune – gjenbruk av informasjon Egenadministrasjon av brukere EHF-ordrekatalog når dere vinner konkurranser Kostnad på kr. 500 pr. år dersom en skal være identifisert, og kunne levere digitalt.

12

13

14

15

16

17

18

19 Veien videre for leverandørportalen
Referansegruppe leverandører for å bistå videre utvikling Kompetanse (kurs/elæring/opplæringsvideoer) Varsling på mail på forespørsler på DOFFIN i forhold til kategorier som en har registrert seg under To-veis kommunikasjon med offentlige innkjøpere på inngåtte rammeavtaler EHF-ordre og ordresvar oversatt til lesbart format EHF-faktura (selv eller i samarbeid med andre) Mulighet for det offentlige å samkjøre konkurranser under terskelverdi med publisering på DOFFIN (valgbart) Tilgang til et godkjent aksesspunkt (elektronisk postkontor) for levering av tilbud og EHF-faktura (henger sammen med ordre- og ordresvar)når det er på plass


Laste ned ppt "Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google