Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Frisklivssentralen i Surnadal

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Frisklivssentralen i Surnadal"— Utskrift av presentasjonen:

1 Frisklivssentralen i Surnadal
Erfaringskonferansen Fjordstuene, Molde Kva skal vi gjennom på dette møtet: Kort gjennomgang av bakgrunn og kva en frisklivssentral er. Innspill frå dere som henvisere. Gruppearbeid, kva gjør vi videre… Presentere de som er med i styringsgruppa. 16. Juni 2011

2 Forankring politisk og administrativt:
Forankring og søknad om ”Inn på tunet - løftet”: Politisk vedtak i H2O, april 2010 Søknad innsendt mai 2010 Positivt vedtak i landbruks og matdep., juni 50/50 deling av prosjektmidler og egen innsats. Forankring og søknad om frisklivssentral: Politisk vedtak i H2O 02. september 2010. Frisklivssentral saman med ”Inn på tunet – løftet” Søknad til fylket om etableringstilskudd hausten 2010. Forankring i Omsorgsplana, kommunestyrevedtak 21. juni SiO Presenter de som er frammøtt i gruppa.

3 Styringsgruppa Gunhild Eidsli, kommunalsjef, ass. rådmann
Gunn Bredesen, einingsleiar, ”Helse og familie” Mona Rosvold, jordbrukssjef, ”Næring og utvikling” Annett Ranes, folkehelsekoordinator Siri Heggem Bævre, ergoterapeut Marit N Betten, fysioterapeut, tillitsvald (NFF) Eilert Mikkelsen, politisk representant (KrF) Solveig Haglund, ”Inn på tunet” tilbydar, Oppistua

4 Målgruppe: Personer over 16/18 år som har økt risiko for, eller som allerede har sykdommer og lidelser, som kan ha helsemessig nytte av økt fysisk aktivitet og endret kosthold. Oppfølgingen vil ikke være diagnosefokusert, d.v.s at de henviste ikke skal behov for spesiell oppfølging p.g.a sin diagnose på frisklivssentralen. De skal ut fra egen motivasjon kunne følge fysisk aktivitet og kostholdsveiledning med utgangspunkt i helsedirektoratet sine anbefalninger. Finne skillet mellom denne målgruppen og de vi ønsker inn i et fremtidig lærings- og mestringssenter. Tilbudet skal være helsefremmende og forebyggende. Oppfølging av diagnoser blir meir oppgavene til et lærings- og mestringssenter. Etablering av et slikt senter ligger inne i omsorgsplanen.

5 Tilbudet i Frisklivssentralen i Surnadal
Helsesamtaler: Første helsesesamtale. Oppfølgingssamtaler etter avtale, minst en etter 4-6 uker, kan taes over telefon. Avsluttende samtale. Evaluering etter 6 og 12 mnd. etter avsluttet reseptperiode. Lokaliteter: Familiens hus (1. etg i gamle bankbygget) Egenandel: 200 kr ved første resept 300 kr ved på følgende reseptperioder

6 Tilbudet i Frisklivssentralen i Surnadal
Fysisk aktivitet: Fysisk test Ved starten av reseptperioden ved slutten av reseptperioden Trening med fysioterapeut 1 time, 2 x i uke på dagtid 1 gruppe på kveldstid, kun kvinner Trening ”Inn på Tunet” Gruppetrening: 2 timer, 2 x i uka, dagtid Ved behov: individuell oppfølging Egentrening i sal Fysioterapisalen, hver dag mellom 12-13 Egentrening i basseng Onsdager 14.30 Kosthold: Kostholdsveiledning ”Inn på Tunet” En del av gruppetreningen ”Bra Mat” kurs 3-4 ganger i året. 5 samlinger over 2 timer.

7 Tilbudet i Frisklivssentralen i Surnadal
Røyking: Vil ha brosjyrer ang Røyketelefonen og Slutta.no. Ingen tilbud utover det? Samarbeid : Kommersielle aktører Lag og organisasjoner Deltakere Videre utvikling ?: Kurs i røykeslutt Oppfølging av ungdom Oppfølging av barn Oppfølging av risikobruk av alkohol Selvhjelpsgrupper

8 Henvisere: Leger NAV Bedriftshelsetjenesten
Trollheim Vekst (Attføringsbedrifter) Spesialisthelsetjenesten Helsetjenestene i kommunen: Helsesøstre Fysioterapeuter Ergoterapeuter Psykiatrisk sykepleier Rehabiliteringsavdelinga Hjemmetjenesten

9 Veien videre: Oppstart 15. August.
Siste styringsgruppemøte før oppstart i morgen  Venter på maler fra helsedirektoratet… Lage brosjyre Bli kjent med samtaleskjemaet Tilrettelegge Gerica til dokumentasjon Fellesmøte med samarbeidspartnere; lag og organisasjoner, kommersielle aktører og andre. Promotering i media, deltakelse i vandrefestivalen Brosjyre som legges ut på legesenter, kommunale kontor, HMS senteret, NAV, butikker……. Dele ut skjorter til henvisere.

10 Forventninger til fylkeskommune/fylkesmannen
Knytte nettverk Formidle gode ideer, løsninger Kunne fylket sammen med forskningsmiljø (Senter for helsefremmende forsking) lage evalueringskriterier for å kunne få tallmateriale for alle frisklivssentralene? Vil da få for både vår egen kommune og sammenligne med andre. Dette fordrer at vi har noen felles måleindikatorer som innhentes hos alle deltakerne på sentraler i hele fylket.

11 FRISKLIVSSENTRALEN I SURNADAL
Innen 1 uke ukers reseptperiode Resepten mottas på FS FS tar kontakt og avtaler tid til samtale Helsesamtale og utarbeide en plan Bruker tilbudet gjennom FS Avsluttende helsesamtale Oppfølgings samtaler Hos henviser: Samtale mellom en henviser og bruker Melding tilbake til henvisere En resept sendes ”Privat” Egentrening, kommersielle aktører eller lag og forening. Ingen resept

12 Første kontakt mellom bruker og FS
Rapport tilbake til henviser om ikke utført samtale og at ny resept er nødvendig for videre oppfølging fra FS Bruker møter ikke opp til samtale FS prøver å oppnå kontakt med brukeren for ny avtale Tar kontakt med bruker i løpet av en uke for å avtale tid til helsesamtalen FS mottar resept frå henviser Avtaler tider for testing med fysioterapeut før samtalen Bruker møter til samtalen

13 Helsesamtalen: Egentrening Helsesamtalen.
Baserer seg på motiverende intervju og avklarer behov og motivasjon til endring Tilbudet i FS Samtalen ender opp med en plan Kommersielle aktører Skjema ”Helsesamtalen” Plan for reseptperioden Lag og organisasjoner

14 Reseptperioden, trening:
Egentrening, trening med kommersielle aktører eller hos lag og organisasjoner Samtalen ender opp med en plan og tid for testing Bruk av tilbudet i Frisklivvsentralen Loggføring av oppmøte og måloppnåelse Oppfølgings samtaler Helsesamtale etter 12 uker Test 1 Test 2 Tilbakemelding til den som skal ha helsesamtale Tilbakemelding til den som skal ha helsesamtale Informasjons skriv om testingen til brukeren Plan for reseptperioden

15 Helsesamtale etter 12 uker, tilbakemelding til henviser
Videre reseptperiode Plan for reseptperioden Helsesamtalen etter 12 uker: Evaluerer reseptperioden og legger plan for videre endring. Samtalen ender opp med en plan Tar kontakt for evaluering, måloppnåelse etter 6 mnd og et år. ”Utslusingstiltak” Skjema ”Helsesamtalen” Tilbakemelding til henviser


Laste ned ppt "Frisklivssentralen i Surnadal"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google