Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vedlegg 1 Varekostanalyse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vedlegg 1 Varekostanalyse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vedlegg 1 Varekostanalyse
August 2017

2 Utvikling varekostnader
Analysen konsentrerer seg om utviklingen innen Forbruk innkjøpte varer – konto 40 som gjelder ulike medisinske varekostnader direkte knyttet til pasientbehandling. Følgende er hold utenfor: Gjestepasienter Innleie og kjøp av andre helsetjenester Kjøp av varer til videresalg Andre ikke-medisinske varer

3 Utvikling varekost – konto 40 Korr. for MVA
Hele foretaket Vekst fra 2015 til 2016 er på ca 100 mill i regnskapet. Budsjettavviket i 2016 var på ca 35 mill. Budsjettet fra 2017 er økt med ca 75 mill fra budsjett 2016.

4 Fordeling varekost – konto 40
Grafen viser hvilke varer inngår i konto 40 - Forbruk innkjøpte varer. Legemidler er den største kostnadsposten. Hittil har andelen legemiddelkostnader økt fra 57% i 2016 til 67 % i 2017. 2017

5 Fordeling varekost – konto 40
Hvordan ser fordelingen ut dersom vi tar ut H-resept? 2017 Legemidler er fremdeles størst. Legemidlene forskrives på resept til den enkelte pasient, hentes ut på valgfritt apotek og administreres utenfor sykehus av pasienten selv eller andre. Det er kun helseforetak eller enkelte spesialister som kan skrive ut H-resepter H-resept er legemidler finansiert av helseforetakene, men som brukes utenfor sykehus.

6 I videre fremstilling skiller vi mellom legemiddelkostnader knyttet til H-reseptordningen og øvrige varekostnader.

7 H-resept

8 Utvikling legemidler - H-resept
Kostnadene har økt år for år, budsjettet har økt nesten tilsvarende år for år. Hittil 2017 ligger litt under budsjett, med nesten tilsvarende negativ avvik på inntektene

9 Utvikling legemidler – H-resept Korr. for MVA
Budsjettet for 2017 har økt med kr 56 mill målt mot budsjett i 2016, og skyldes i hovedsak nye medikamenter i ordningen. Målt mot regnskap i 2016 er økningen på kr 49 mill.

10 Utvikling H-resept 2013-2016 – legemiddeltype
Nye legemidler for 2017 ligger foreløpig ikke i apotekkuben, derfor har vi bare tatt ut tom 2016 Apotekkuben har ikke fullstendige tall for 2017.

11 Varekostnader ekskl. legemiddelkostnader i H-resept ordningen

12 Utvikling varekost - konto 40
Utvikling i kostnader og budsjett frem til 2016: Kostnadsveksten ligger på mellom 6-8 % i årene 2013 til 2016. Årsbudsjettene ligger litt under fjorårets nivå. Dvs. budsjettet øker i samme takt som kostnadsutviklingen, men nivået ligger om lag et år bak faktisk forbruk. Budsjettet øker i samme takt som kostnadsutviklingen, men ligger nivået ligger om lag et år bak faktisk forbruk. Stiplete linjene viser budsjettet sett opp mot kostnaden året før.

13 Utvikling varekost – konto 40 Korr. for MVA
Budsjettet i 2017 er kr 20 mill høyere enn budsjettet i 2016 ( økt med 4,4 %). Men budsjettet i 2017 er kr 9 mill lavere enn faktisk forbruk i 2016.

14 Utvikling varekost – konto 40 per klinikk
Faktiske kostnader: Ekskl H-resept. ABK- dyrekreftlegemidler. Hode-hals-rehab – kostnadskrevende legemidler og behandlingsmidler. Mottak – nedgang kardio(pacmakere på LISavtaler), remicade til remsima på Gastro. Veksten ligger på klinikk for medisinsk service og ABK og noe på klinikk for hode-hals og rehabilitering. Mens Mottaksklinikken viser svak nedgang.

15 Utvikling varekost Konto 40: Forbruk av innkjøpte varer Klinikk for medisinsk service og ABK. Faktisk kostnader: ABK: Stadig flere godkjente kreft-legemidler samt høyere dosering/pasienter behandles over lengre tid (lever lenger med kreft). Veksten ligger på Avdeling for blod og kreftsykdommer

16 Utvikling varekost Konto 40: Forbruk av innkjøpte varer Klinikk for hode-hals og rehabilitering. Faktisk kostnader: Økningen i 2019 på Rehabilitering skyldes behandlingshjelpemidler (økning 2016 er hovedsakelig insulinpumper). Nevrosenteret har en del kostnadskrevende legemidler. Økning i 2016 er ny behandlingsmetode: Lemtrada (medikament)) som øker dosering i starten av forløp. Forventes at denne kostnaden reduseres/flater ut på sikt. Avdeling for rehabilitering og nevrosenteret har hatt størst vekst i kostnader

17 Innkjøp og bestilling

18 Utvikling i ulike bestillingsmåter - Hele foretaket

19 Utvikling i antall bestillere - Hele foretaket
des.16 jan.17 feb.17 mar.17 apr.17 mai.17 jun.17 jul.17 Fakturamatch inkl.fritekst 241 253 259 226 251 275 236 Kjøp - ikke fakturamatch (gammel rutine) 141 165 147 130 111 114 120 97 Registrert av innkjøp basert på mail 101 108 88 84 65 69 68 54 483 526 488 473 402 434 463 387 Opprinnelig over 700 bestiller – målet er en profesjonalisering Fakturamatch innebærer er foretatt korrekt bestilling, varemottak slipper faller Fakturahåndtering bort


Laste ned ppt "Vedlegg 1 Varekostanalyse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google