Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Opplæringskontorenes rolle

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Opplæringskontorenes rolle"— Utskrift av presentasjonen:

1 Opplæringskontorenes rolle
Ingunn og Lillian

2 Tema Hvem er Ingunn og Lillian? Vår rolle ved Tunga
Hva er et opplæringskontor? Praksiskandidat Voksenlærling Godkjenning som lærebedrift Hva kan opplæringskontorene bidra med? Samarbeid skole og arbeidsbedrift Produksjonsteknikkfaget Utfordringer Diskusjonsoppgave

3 Hvem er vi? Ingunn Lillian Innleid som lærer innen salg og service
Markedsføring, økonomi, veiledning, bedriftsutvikling, prosjektledelse Daglig leder i Otek – opplæringskontoret for teknologifag Lillian Service, Markedsføring, økonomi, prosjektledelse, veiledning Fungerende Daglig leder OKMS – opplæringskontoret for mat- og servicefag

4 Vår rolle ved Tunga i dag
Vi underviser elevene hver fredag i salg og markedsføring. Fengslet må betale for teoriundervisning og eventuell oppfølging Mål er at de skal ta tverrfaglig eksamen i salgsfaget. Fagbrev som Praksiskandidater

5 Hva er et opplæringskontor?
25 opplæringskontor i fylket Økonomi - % vis andel av tilskuddet Ansvarlig for rekruttering av lærlinger til virksomheten. Skriver lærekontrakt (juridisk ansvarlig gjennom læretida). Sørger for lærlingenes dokumentasjonsverktøy og sikrer at dette brukes. Ivaretar at opplæring skjer ihht gjeldende lover og regler, og at læreplanen følges.

6 Hva er et opplæringskontor?
Melder lærlingene opp til fagprøve. Omplasserer lærlinger ved behov. Tilbyr kurs til faglig leder, og følger opp faglig leder samt instruktør i deres opplæringsroller. Er støttespiller for lærling og virksomhet i saker rundt fagopplæringen. Markedsfører yrket og bransjen slik at man sørger for ny rekruttering til faget.

7 Praksiskandidat Privatistordning – ingen opplæringsordning
Vg3 eksamen – kan kjøpe undervisning 5 åre relevant praksis

8 Voksen lærling Ingen aldersgrense for å tegne lærekontrakt
Godkjenning gjennom et opplæringskontor = oppfølging Faglig leder Fellesfag - Fritak fra gym og YFF Fratrekk for fellesfag og relevant praksis Lærebedriften får tilskudd Teoriundervisning = kostnad Vg3 eksamen – samme eksamen som praksiskandidater Fagprøve

9 Godkjenning som lærebedrift
Opplæringskontoret bistår bedriften med godkjenning. Faglig leder: er den som har hovedansvaret for lærlingens opplæring i bedrift. I vårt tilfelle leder for butikken. Instruktør: er en person som er delaktig i opplæringen og i vårt tilfelle så er det Anniken fra skolen som er instruktør.

10 Oppfølging av lærlinger mens de sitter inne
God veiledning og støtte på vei mot fagbrev eller kompetanseprøve. Oppfølging hver 3 mnd Oppdatert kunnskap og kompetanse om den bransjen de skal inn i. Vi blir kjent med kandidatene med tanke på fremtidig rekruttering.

11 Oppfølging av lærlinger når de løslates
300 opplæringskontor i Norge Bransjekontor, kommunale opplæringskontor og tverrfaglige opplæringskontor Gjennomsnittlig medlemsbedrifter i hvert opplæringskontor. Gjennom nettverkene vår skaffe dem lærebedrift slik at de får fullført løpet sitt.

12 NAV er viktig Ofte starter det med en praksisperiode.
NAV er viktig de første månedene da det kan være en spesiell kritisk overgang. Bo og økonomi er ofte flaskehalser. Målet et opplæringskontorene er raskest mulig å få til lærekontrakt og vi bør derfor være med i oppfølgingen fra starten. Lærlingene får som regel godkjent deler eller hele praksisperioden som en del av læreløpet.

13 Samarbeid skole og arbeidsbedrift
Siste halvår sterkere samarbeid mellom skolen og Børson. Leder er av Børson deltar jevnlig i klassen med å planlegge markeds – og salgsaktiviteter. Tilbakemelding fra elevene er svært positiv og fremhever spesielt sammenhengen mellom teori og praksis. En forutsetning for å få til et godt opplæringsløp både for lærlinger og praksiskandidater

14 Produksjonsteknikk Nytt fag innen vg2 Industriteknologi
Øke effektiviteten for å bli konkurransedyktig internasjonalt Voksende etterspørsel etter faget i markedet Lærekontrakt Praksiskandidater Otek har lærerkrefter =kostnad

15 Utfordringer Balansegang mellom å pushe og ha forståelse for en vanskelig livssituasjon Deltakere kommer og går Varierende antall i gruppa Overgang ved løslatelse

16 Diskusjonsoppgave Hvordan kan dere dra større nytte av opplæringskontorene? Hvilket samarbeid kan være aktuelt og hvilke fag?


Laste ned ppt "Opplæringskontorenes rolle"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google