Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utviklet av Historiske toll- og skipsanløpslister og Alibier AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utviklet av Historiske toll- og skipsanløpslister og Alibier AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utviklet av Historiske toll- og skipsanløpslister og Alibier AS
Trelast og Kronen Utviklet av Historiske toll- og skipsanløpslister og Alibier AS

2 Spillets gang Forhandlingsrunde - 6 minutter
Introduksjon av ny periode Forhandlinger og kjøp Inngå kontrakter om kjøp og salg Bøndene produserer tømmer på gårdene sine Trelasthandlere sager tømmer til planker Redere laster og fortoller skipene sine Alle kan handle Gjennomføringsrunde – alle samles ved bordet 3. Frist for innlevering av kontrakter og plassering av brikker 4. En hendelse intreffer – priser og regler kan forandre seg! 5. Kontraktsgjennomføring: bønder-trelasthandlere og trelasthandlere-redere (bytte av spillebrikker) 6. Matforsyning: bønder må kjøpe mat til arbeiderne sine 7. Overfart: redere seiler til utlandet (redere slår terning for kontroll og overfart , embedsmenn slår for om de blir tatt i smugling) Ny periode starter

3 Prøveperiode Periode 1 1691-1733
Økt handel, befolkningsvekst og urbanisering skapte etterspørsel etter norske varer, slik som tømmer og trelast, i Europa. Dette ga gode tider for den norske trelasthandelen. Kysten ble avskoget, og man måtte hente tømmer fra lenger inn i landet. Slik vokste det frem et handelsborgerskap som fungerte som mellommenn mellom bøndene i innlandet og markedene i utlandet. Kronen, altså statsapparatet, ble styrket for å øke kontrollen av særlig innkreving av skatter og avgifter.

4 Prøveperiode Periode1 1691-1733
Terningkast Kontroll = Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis  Priser Varer 1 tønne bygg: 2 riksdaler Planker i England: 7 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 10% prisen i utlandet Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

5 Oppgang i Europa Prøveperiode Hendelse 1: 1698
Nederlands tid som økonomisk stormakt gikk mot slutten. England tok gradvis over. Nederlenderne hadde først og fremst kjøpt tømmer fra Norge, og selv saget det til plank. Engelskmennene kjøpte heller ferdig saget trevirke som planker. Byvekst, tidlig industrialisering og befolkningsvekst skapte byggeboom i England, og stor etterspørsel etter planker. Sammen la dette grunnlaget for kraftig utvikling og vekst for alle som var involvert i den norske trelastnæringen.

6 Konsekvens: Bedre priser på trelast i utlandet.
Prøveperiode Året 1698 Konsekvens: Bedre priser på trelast i utlandet. Terningkast Kontroll = Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis  Priser Varer 1 tønne bygg: 2 riksdaler Planker i England: 9 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 10% prisen i utlandet Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

7 Sett brikker og penger tilbake på plass

8 Periode 2: Det var mange kriger og konflikter gjennom 1700-tallet. Danmark-Norge forholdt seg som oftest nøytrale i disse. Nøytralitetspolitikken gjorde at dansk-norske skip og varer kunne seile, og selges, også til krigførende land. Ofte med stor fortjeneste. Kronen søkte å styrke båndene mellom Danmark og Norge. En av måtene var kornmonopolet som ble innført i Dette skulle sikre den norske befolkningen kornforsyninger til rimelig pris, og danske bønder et stabilt marked for kornet sitt. Kornmonopolet ga dansk korn forrang i Øst- og Sør-Norge.

9 Periode 2: 1734-1756 Terningkast Priser Straffer Kontroll Varer
= Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis  Priser Varer 1 tønne bygg: 3 riksdaler Planker i England: 20 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 10% prisen i utlandet Ekstra skatter og avgifter: 4 riksdaler per skip Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

10 Uår - sult i hele Norge Hendelse 2: 1742
Barkebrødoppskrift 1/3 del bark 2/3 del bygg eller havremel spe med vann Bland og la stå litt. Kjevle ut og stek i panne/ takke. Årene var det harde vintre, samt kalde og våte somre. Kornavlingene i hele landet feilet. Kornmonopolet maktet ikke å skaffe nok korn, og det tok tid før kronen gikk med på å åpne for kornimport fra utlandet (særlig Østersjølandene). Særlig 1742 var hardt. Dødeligheten i hele landet økte kraftig.

11 Konsekvens: Høyere matpriser.
Hendelse 2: Året 1742 Konsekvens: Høyere matpriser. Terningkast Kontroll = Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis  Priser Varer 1 tønne bygg: 10 riksdaler Planker i England: 20 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 10% prisen i utlandet Ekstra skatter og avgifter: 4 riksdaler per skip Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

12 Periode 3: Handelen med andre kontinenter hadde økte gjennom hele 1700-tallet, men særlig siste halvdel. Slik kom nye varer som kaffe, sukker og silke i økende mengder også til land som Norge. Luksuslover forsøkte å begrense befolkningens forbruk. Den franske revolusjon i 1789 spredde ideer om menneskerettigheter, og i handelskretser fikk ideer om frihandel økt oppmerksomhet. Danmark-Norge holdt seg nøytrale gjennom krigene som herjet i Europa og verden. Dette gav mindre konkurranse for norsk tømmer i det engelske markedet, og innebar gode tider for alle som var involvert i Norge.

13 Periode 3: 1757-1807 Terningkast Priser Straffer Kontroll Varer
= Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis  Priser Varer 1 tønne bygg: 2 riksdaler Planker i England: 20 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 10% prisen i utlandet Ekstra skatter og avgifter: 4 riksdaler per skip Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

14 Generaltollkammeret opprettet, og økonomiske oppgangstider
Hendelse 3: 1760 Generaltollkammeret opprettet, og økonomiske oppgangstider Kongen etablerte Generaltollkammeret i Det skulle føre strengere kontroll med innsamlingen og betalingen av toller og avgifter. Tidligere har mange valgt å smugle, eller betale tollbetjenter for å se en annen vei. Mange fortsatte også med det. Oppgangstiden i handelen fortsatte.

15 Konsekvens: Gruppene mottar et skip, en sag eller en arbeider.
Terningkast Kontroll = Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis Priser Varer 1 tønne bygg: 2 riksdaler Planker i England: 20 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 10% prisen i utlandet Ekstra skatter og avgifter: 4 riksdaler per skip  Oppga Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

16 Periode 4: I 1807 ble Danmark-Norge dratt inn i Napoleonskrigene på fransk side, mot England. Norsk trelast mistet dermed hovedmarkedet sitt i England. Norske skip var ikke lenger beskyttet av nøytraliteten. I stedet var de i fare for engelske kaprere og krigsskip. Det ble uår i uår i jordbruket, og engelskmennenes blokade av norskekysten hindret innførsel av utenlandsk korn. Skatter og avgifter ble økt for å finansiere for krigføringen.

17 Periode 4: 1808-1819 Priser Terningkast Straffer Kontroll Varer
= Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis = Skip blir kapret, Frankrike = Skipet blir kapret, England Priser Varer 1 tønne bygg: 6 riksdaler Planker i England: 30 riksdaler Planker i Frankrike: 8 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 100% av prisen i England Trelasteksport: 30% av prisen i England Ekstra skatter og avgifter: 6 riksdaler per skip Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde

18 Tømmerbrannen i Christiania
Hendelse 4: 1819 Tømmerbrannen i Christiania 4. mai 1819 kl ble det oppdaget brann på bordtomtene i havnen i Christiania. På bordtomtene var alt av trelasthandlernes tømmer og planker lagret. Brannen spredte seg raskt, også til skipene som lå i havn. Alt av planker, tømmer og skip i Christiania forsvant i flammene.

19 Konsekvens: Alt tømmer og plank lagret i Christiania brenner opp.
Terningkast Kontroll = Reder blir tatt i smugling = Ved inspeksjon Overfart = Forlis = Skip blir kapret, Frankrike = Skipet blir kapret, England Priser Varer 1 tønne bygg: 6 riksdaler Planker i England: 30 riksdaler Planker i Frankrike: 8 riksdaler Toll og avgifter Trelasteksport: 100% av prisen i England Trelasteksport: 30% av prisen i Frankrike Ekstra skatter og avgifter: 4 riksdaler per skip Straffer Ikke oppfylt kontrakt: Betale erstatning til motparten tilsvarende kontraktens verdi Reder blir tatt i smugling: Lasten blir konfiskert, og skipet står i arrest til neste runde


Laste ned ppt "Utviklet av Historiske toll- og skipsanløpslister og Alibier AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google